گزینه‌های جانشینی ژاوی؛ از کلوپ و مورینیو تا آرتتا، میشل و کونسیسائو!

گزینه‌های جانشینی ژاوی؛ از کلوپ و مورینیو تا آرتتا، میشل و کونسیسائو!

پایگاه خبری فوتبالی - ژاوی هرناندز هافبک اسطوره ای بارسلونا اعلام کرد که در پایان فصل به دوران حضور دو سال و نیمه خود روی نیمکت تیم کاتالان خاتمه خواهد بخشید.

به گزارش فوتبالی، ژاوی در یک سال و نیم آغازین خود در بارسلونا روند خوبی داشت و با وجود ناکامی در تورنمنت های اروپایی، به لطف قهرمانی لالیگا توانست در میان هواداران بارسا اعتبار به دست بیاورد اما عملکرد ضعیف تیم کاتالان در این فصل و شکست های سنگین مقابل ژیرونا، رئال مادرید، بیلبائو و ویارئال باعث شد تا این مربی، اعتبارش را از دست بدهد و در حالی که زمزمه هایی در مورد اخراجش مطرح بود، در نهایت ترجیح داد که خودش در پایان فصل استعفا بدهد. 

حالا معمای بزرگ این است که چه کسی جای ژاوی را در فصل آینده می گیرد؟ شرایط بحرانی کاتالان ها در سالهای اخیر و ناکامی های بزرگشان به خصوص در تورنمنت های اروپایی باعث شده تا انتخاب بارسلونا برای هر مربی، یک تصمیم کاملا ریسکی باشد و شاید خیلی از مربیان بزرگ از ترس اعتبار خود، چنین ریسکی را به جان نخرند. به خصوص که بارسلونا شرایط مالی جالبی هم ندارد و نخواهد توانست که بسیاری از بازیکنان بزرگ مورد نظر مربیان مختلف را به خدمت بگیرد.

بارسلونا با اختلاف ده امتیازی با صدر جدول لالیگا، امید زیادی به این تورنمنت ندارد و خیلی بعید است که در لیگ قهرمانان اروپا شانس چندانی داشته باشند و به همین خاطر مدیران بارسا از حالا باید به فصل َآینده و به جانشین ژاوی فکر کنند.  مارکا گزارش داده است که هیئت مدیره بارسلونا در حال حاضر به دنبال مربی باتجربه می گردد. آنها نمی خواهند که پس از ژاوی به سراغ مربی بی تجربه دیگری بروند و به همین خاطر رافا مارکز سرمربی بارسا اتلتیک کمابیش از میان گزینه ها خارج شده است. خود مارکز البته از این گزینه استقبال کرده است:" هیئت مدیره باید جانشین او را انتخاب کند. اگر به من پیشنهاد بدهند، این یک فرصت خواهد بود و نمی توانم به آن پاسخ منفی بدهم." این مربی مکزیکی تجربه بازی در بارسلونا را داشته است و با لاپورتا هم رابطه خوبی دارد اما فعلا از جمع گزینه ها دور شده است. 

در روزهای اخیر نام تیاگو موتا سرمربی بولونیا به عنوان جانشین ژاوی مطرح شده بود. دکو مدیر ورزشی بارسا رابطه خوبی با موتا دارد و با او هم بازی بوده است اما موتا هم مثل مارکز تجربه بالایی ندارد. خود موتا هم ترجیح داده که واکنشی به شایعه حضورش روی نیمکت تیم کاتالان نداشته باشد. گزینه بعدی می تواند سرجیو کونسیسائو سرمربی پورتو باشد. این مربی نیز اعلام کرده که در پایان فصل از پورتو می رود و وکالتش به عهده ژرژ مندس است که رابطه خوبی با لاپورتا دارد. 

اگر بارسلونا بخواهد به مربیان شاغل در لالیگا نگاه کند هم میشل سرمربی موفق ژیرونا می تواند یکی از گزینه ها باشد. این مربی فصل بسیار درخشانی در تیم کاتالان داشته است اما این مربی هم تجربه کار در باشگاه های بزرگ را ندارد و مشخص نیست که چطور بتواند با فشار مربیگری در تیمی نظیر بارسلونا کنار بیاید. در کمپین انتخاباتی لاپورتا در سال 2021، نام میکل َآرتتا سرمربی آرسنال هم به عنوان جانشین کومان در آن زمان به میان آمده بود و طبیعی است که شایعات در مورد این مربی دوباره داغ شوند. 

گزینه رویایی هواداران بارسلونا البته یورگن کلوپ است. این مربی َآلمانی اعلام کرده که در پایان فصل از لیورپول می رود و از سویی گفته که قصد دارد که بعد از آن یک سال استراحت کند چون از نظر ذهنی خسته شده است. لاپورتا به این مربی علاقه زیادی دارد و در ماه های آینده سعی می کند که او را اغوا کند. از دیگر گزینه هایی که در روزهای اخیر نامش پیرامون بارسلونا مطرح شده بود، ژوزه مورینیو است. این مربی پس از اخراج از رم، بدون تیم است و شایعاتی در مورد حضورش در الشباب عربستان مطرح شده است. 

4125