گزارش ویژه/ سردار - طارمی در تعقیب دایی - خداداد

گزارش ویژه/ سردار - طارمی در تعقیب دایی - خداداد

پایگاه خبری فوتبالی- تیم ملی در آخرین بازی مرحله گروهی جام ملتها برابر امارات قرار گرفت و 2 یک برنده شد.

به گزارش فوتبالی، هر دو گل این بازی را مهدی طارمی زد و هر دو گل را هم، سردار آزمون ساخت. و اینچنین بود که این زوج، خودش را به زوج علی دایی و خداداد عزیزی در جام ملتها نزدیک کرد؛ مشارکت سردار و طارمی حالا به 4 گل رسیده و این فقط یکی کمتر از همکاری «مستقیم» دایی و خداداد است.

* خداداد عزیزی و علی دایی در جام ملتها

این زوج مشارکت کامل و مستقیمی روی 5 گل تیم ملی در جام ملتهای 1996 و 2000 داشتند. خداداد 4 پاس گل به دایی داد و دایی هم یک بار برای عزیزی، گل ساخت. گلهای علی دایی به تایلند و عربستان و کره جنوبی در جام ملتهای 1996 و گل او به تایلند در جام ملتهای 2000، همگی با پاس خداداد عزیزی رقم خورد. 

گل خداداد عزیزی به کره جنوبی در جام ملتهای 1996 را هم دایی ساخت. با این عملکرد، آنها بیشترین مشارکت را بین بازیکنان ایرانی در این رقابتها داشته‌اند. جز این، خداداد عزیزی 2 بار هم برای تیم ملی پنالتی‌ای گرفته که توسط دایی وارد دروازه شده است: برابر عراق و کره جنوبی در جام ملتهای 1996. با احتساب این مشارکت غیرمستقیم، آنها 7 گل را ساخته و زده‌اند.

* مهدی طارمی و سردار آزمون در جام ملتها

طارمی و آزمون در کنار هم و به صورت مستقیم سازنده و زننده 4 گل تیم ملی در جام ملتها بودند. گلی که آزمون وارد دروازه یمن در جام ملتهای 2019 کرد را طارمی داد. آزمون هم 3 بار برای طارمی گل ساخته شامل 2 پاس گل برابر امارات در این دوره و گل به چین در دوره قبل. این دو نفر با ساختن و زدن یک گل دیگر، خودشان را به صدر مشارکت گلزنی بازیکنان ایرانی در جام ملتها می‌رسانند اگر گرفتن پنالتی و گل کردنش را به حساب نیاوریم. با این آیتم یعنی مشارکت مستقیم و غیرمستقیم، سردار و طارمی فاصله‌ای طولانی با زوج دایی و خداداد دارند و باید برای به تنهایی صدرنشین شدن، حداقل 4 گل دیگر برای هم بسازند.

* رکورد تاریخی

تا پیش از تشکیل زوج مهدی طارمی و سردار آزمون، هیچ دو نفری در تاریخ فوتبال ایران موفق به مشارکت در 10 گل نشده بودند. بهترین آمار مربوط بود به زوج علی دایی با خداداد عزیزی و زوج علی دایی با علی کریمی که هرکدام 9 گل را با ساختن و زدن به طور کامل کارگردانی کرده بودند. اما زوج سردار و طارمی به قدری درخشان بوده که این رکورد را شکسته و آمار را به مشارکت در 17 گل برساند. از این 17 گل، طارمی 8 تا را پاس داده و 9 تا را زده و آزمون با زدن 8 گل، 9 پاس گل به طارمی داده است.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی