گزارش ویژه/ سرمربی کورینتیانس یا دستیار کم‌تاثیر یحیی؛ کدام اوسمار را باور کنیم؟

گزارش ویژه/ سرمربی کورینتیانس یا دستیار کم‌تاثیر یحیی؛ کدام اوسمار را باور کنیم؟

پایگاه خبری فوتبالی– بعد از گذشت حدود یک ماه از استعفای یحیی گل محمدی از سرمربیگری پرسپولیس، بالاخره کار انتخاب جانشین او به پایان رسید و اوسمار ویرا دستیار برزیلی یحیی به عنوان سرمربی جدید پرسپولیس معرفی خواهد شد.

به گزارش فوتبالی، انتخاب اوسمار بعد از آن اتفاق افتاد که باشگاه پرسپولیس در روزهای اولی که یحیی استعفا داده بود از مذاکره با 10 سرمربی خارجی خبر داده بود. جدی‌ترین گزینه هم برانکو ایوانکوویچ بود که پس از چند نوبت مذاکره دست رد به سینه پرسپولیس زد.

اما چند روز قبل ناگهان خبر رسید بازیکنان پرسپولیس به باشگاه پیشنهاد داده‌اند که اوسمار به عنوان سرمربی انتخاب و معرفی شود. منطق بازیکنان هم این است که اوسمار فضای تیم، بازیکنان و لیگ را می‌شناسد و نیازی به زمان برای شناخت بیشتر ندارد.

دقایقی پیش هم رسانه رسمی باشگاه پرسپولیس با انتشار عکسی از اوسمار که روی آن به زبان انگلیسی نوشته شده بود: «اوسمار لوس؛ سرمربی» از انتخاب او به عنوان سرمربی پرسپولیس خبر داد.

البته که به نظر می‌رسید این پیشنهاد بازیکنان به باشگاه، به دلیل منفعت مالی خودشان هم باشد. چرا که در صورت انتخاب مربی جدید بخش عمده‌ای از بودجه باشگاه صرف قرارداد او می‌شد. اما در صورت انتخاب اوسمار، باشگاه هزینه زیادی را برای مربی جدید صرف نمی‌کرد و این پول به بازیکنان می‌رسید!

در روزهای اولی که نام اوسمار مطرح شد خیلی‌ها قضیه را جدی نگرفتند اما پس از آن که علیرضا بیرانوند در یک استوری از اوسمار تشکر کرد ماجرا برای خیلی‌ها جدی شد

حالا درباره اوسمار دو نوع نگاه وجود دارد. نگاه اول اصلا مثبت نیست. مخالفان انتخاب او به عنوان سرمربی جدید پرسپولیس می‌گویند اوسمار دیگر کارایی ندارد. او اگر می‌‌توانست تاثیر مثبتی در روند پرسپولیس داشته باشد در طول نیم‌فصل این کار را می‌کرد. اما کمتر کسی نشانه امیدوارکننده‌ای از او در پرسپولیس دید.

برویم سراغ نگاه دوم. موافقان اوسمار معتقدند او به هر حال تجربه سرمربیگری در بالاترین سطح فوتبال باشگاهی در برزیل را دارد. اوسمار در تیم‌هایی مثل یوونتود، براگانتینو، زیر 20 ساله‌ها و بزرگسالان کورینتیانس، گوارانی و ویتوریا که از تیم‌های شناخته شده برزیل هستند سرمربیگری کرده است. او در کورینتیانس که بزرگ‌ترین تیمِ تحت هدایتش بوده است در 21 بازی 8 برد، 4 تساوی و 9 شکست کسب کرد و در یکی از این بازی‌ها 4 بر یک واسکودوگاما را شکست داد. اما در 3 بازیِ آخر با دو برد و یک تساوی از این تیم جدا شد.

واقعیت این است که نمی‌توان عملکرد او به عنوان سرمربی جدید پرسپولیس را پیش‌بینی کرد. اما این دو نگاه درباره او وجود دارد و برای این که بدانیم کدام نگاه درست‌ است باید منتظر شروع بازی‌های پرسپولیس باشیم. البته که بازیکنان با اوسمار هماهنگ هستند و او از لیگ هم شناخت دارد.

1359