همه رویارویی‌های ایران و امارات؛ اگه می‌تونی گل بزن!

همه رویارویی‌های ایران و امارات؛ اگه می‌تونی گل بزن!

پایگاه خبری فوتبالی- نوزدهمین رویارویی ایران و امارات، بازی آخر دو تیم در مرحله گروهی جام ملتهای 2023 است که در ورزشگاه اجوکشین سیتی برگزار می‌شود.

به گزارش فوتبالی، صعود ایران 6 امتیازی قطعی است ولی امارات که 4 امتیاز دارد، با یک لغزش می‌تواند به پله سوم سقوط کند و صعودش را به اما و اگر بکشد. تیم ملی در 18 رویارویی قبلی با امارات، تنها یک بار مغلوب شده که آنهم دیداری دوستانه در سال 1997 بود. 14 برد به نام ایران ثبت شده و 3 رویارویی دو تیم هم بدون برنده بوده است. تیم ملی در این بازیها، 26 گل زده و تنها 4 بار دروازه‌اش باز شده است.

دو تیم سابقه 5 رویارویی قبلی در جام ملتهای آسیا را دارند شامل 4 برد برای ایران و یک مساوی. امارات در هیچکدام از این رویارویی‌ها موفق به باز کردن دروازه تیم ملی نشده است. روند این 5 تقابل هم جالب است: برد 3 صفر، برد یک صفر، تساوی بدون گل، برد 3 صفر، برد یک صفر و حالا این رویارویی؛ مساوی صفر صفر می‌شود؟

فقط 3 بازیکن تیم ملی توانسته‌اند بیشتر از یک بار دروازه امارات را باز کنند: کریم باقری با 3 گل و حسین فرکی و مهدی طارمی با 2 گل. از جمع بازیکنان حال حاضر تیم ملی، فقط مهدی طارمی سابقه باز کردن دروازه امارات را دارد. او در مقدماتی جام جهانی 2022، در هر دو بازی رفت و برگشت به امارات گل زد.

1- اولین رویارویی دو تیم، یک مصاف دوستانه بود که سال 1980 در العین انجام شد. این بازی را تیم ملی با گلهای ایرج دانایی‌فرد و حسین فرکی برد.

2- 48 ساعت بعد، دوباره دو تیم به مصاف هم رفتند ولی این بار در ابوظبی. این بار تیم حسن حبیبی با 3 گل حسین فرکی، نصرالله عبداللهی و عبدالرضا برزگری توانست رقیب را شکست بدهد.

3- در بازیهای جام ملتهای 1984، دو تیم همگروه بودند. تیم ملی این بازی را با 3 گل درحالی برد که حشمت مهاجرانی به عنوان سرمربی روی نیمکت امارات نشسته بود. حمید علیدوستی، شاهرخ بیانی از روی نقطه پنالتی و ناصر محمدخانی برای تیم ملی گل زدند.

4- دو تیم در جام ملتهای 1988 هم همگروه بودند و این بار هم تیم ملی موفق به شکست دادن رقیبش شد. تک گل این بازی را فرشاد پیوس زد.

5- جام ملتهای 1992 در ژاپن و یک بار دیگر قرار گرفتن ایران و امارات در یک گروه. این بار اما بازی برنده نداشت و بدون رد و بدل شدن گل به پایان رسید. این بازی رویارویی علی پروین و والری لوبانوفسکی بود.

6- اولین و آخرین پیروزی امارات برابر تیم ملی، در یک بازی دوستانه در سال 1997 رقم خورد. تیم مایلی کهن در این بازی با نتیجه 3 یک باخت. تک گل تیم ملی را حمید استیلی زد. این بازی بدون حضور دایی و باقری برگزار شد و خط حمله تیم ملی را فرهاد مجیدی، هاشم حیدری و خداداد عزیزی تشکیل می دادند.

7- بازی رفت پلی آف قاره آسیا برای رسیدن به جام جهانی 2002 به میزبانی تهران. تیم ملی این بازی را با تک گل کریم باقری در دقیقه 43 برد.

8- در بازی برگشت، تیم ملی بدون بلاژویچ محروم وارد زمین شد و در دقیقه 6 با اخراج پژمان جمشیدی، 10 نفره شد. اما درنهایت بازی را با 3 گل دایی، باقری و میناوند برد. در این بازی بود که مجاهد خذیراوی با یک دریبل خارق العاده، مدافع امارات را از جریان بازی خارج کرد.

9- سال 2006، دو تیم در یک بازی دوستانه و در تهران به مصاف هم رفتند. این بازی را تیم قلعه نویی با تک گل دقیقه 5 رضا عنایتی، برد.

10- این بار دو تیم در سال 2007 و در یک بازی دوستانه در ابوظبی به مصاف هم رفتند. این بازی را هم تیمِ قلعه نویی با گلهای رسول خطیبی از روی نقطه پنالتی و ابراهیم صادقی برد.

11- برای رسیدن به جام جهانی 2010، ایران و امارات در پیش مقدماتی همگروه شدند. بازی رفت دو تیم در ورزشگاه آزادی برگزار شد که گلی نداشت.

12- بازی برگشت پیش مقدماتی در العین و به میزبانی امارات برگزار شد. این بار تیم دایی موفق بود و توانست با گل دقیقه 8 فریدون زندی برنده شود.

13- مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی 2010 هم دوباره ایران و امارات را در یک گروه قرار دارد. بازی رفت در امارات برنده نداشت و یک یک شد. گل تیم ملی را کریم باقری زد.

14- بازی برگشت دو تیم در همان رقابتها، درحالی به میزبانی آزادی برگزار شد که افشین قطبی، جانشین دایی روی نیمکت شده بود. این بازی را تیم ملی با تک گل علی کریمی برد.

15- بازی سوم تیم ملی در مرحله گروهی جام ملتهای 2011 برابر امارات بود. قطبی با تیم دومش شامل گردان، بنگر، طالبی، حدادی فر، افشین و حیدری به زمین رفت و با 3 گل آرش افشین، محمد نوری و مدافع امارات برنده شد.

16- یک بار دیگر جام ملتهای آسیا و این بار در سال 2015. تیم ملی و امارات در بازی سوم مرحله گروهی به مصاف هم رفتند و تیم ملی با گل دقیقه 90 رضا قوچان نژاد برنده شد.

17- در راه رسیدن به جام جهانی 2022، دو تیم در یک گروه قرار گرفتند. بازی رفت در دبی برگزار شد و تیم ملی با تک گل مهدی طارمی برنده شد.

18- تیم اسکوچیچ در بازی برگشت، میزبان بود و بازهم با تک گل مهدی طارمی توانست حریفش را شکست بدهد. صادق محرمی در دقیقه 49 این بازی کارت زرد دوم را گرفت و اخراج شد.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی