گزارش آماری/ عابدزاده رقیب پیدا کرد؛ بیرانوند در صدر جدول کلین‌شیت

گزارش آماری/ عابدزاده رقیب پیدا کرد؛ بیرانوند در صدر جدول کلین‌شیت

پایگاه خبری فوتبالی- پیروزی سخت برابر هنگ‌کنگ، برنده ویژه‌ای داشت به نام علیرضا بیرانوند.

به گزارش فوتبالی، او با بسته نگه داشتن دروازه‌اش برابر اورتون و رفقا، حالا به احمدرضا عابدزاده در صدر جدول بیشترین کلین‌شیت دروازه‌بان‌های ایرانی در تاریخ جام ملتها رسیده و احتمالا به زودی، تنها صدرنشین آن خواهد شد. تیم ملی در تاریخ جام ملتهای آسیا در 39 بازی موفق به بسته نگه داشتن دروازه‌اش شده است

6 کلین‌شیت

هیچ دروازه‌بان ایرانی نتوانسته در تاریخ جام ملتهای آسیا بیشتر از 6 بازی کلین‌شیت کند. احمدرضا عابدزاده تا پیش از برتری یک صفر برابر هنگ‌کنگ، به تنهایی صدرنشین این جدول بود. او 11 بار درون دروازه تیم ملی در جام ملتها ایستاد و در نصف به علاوه یکی از آنها توانست با کلین‌شیت زمین را ترک کند. حالا به جز او، علیرضا بیرانوند هم صاحب 6 کلین‌شیت در جام ملتهاست. او این تعداد بسته نگه داشتن دروازه را در 8 بازی ثبت کرده و فقط از ژاپن در 2019 و فلسطین در 2023 گل خورده است. بیرانوند با یک کلین‌شیت دیگر، با عبور از عابدزاده به تنهایی رکورددار می‌شود.

4 کلین‌شیت

زوج استقلالی دروازه تیم ملی، 4 بار در جام ملتها موفق به ثبت کلین‌شیت شدند: منصور رشیدی و ناصر حجازی. رشیدی در جام ملتهای 1976 درون دروازه تیم ملی ایستاد و بدون خوردن حتی یک گل در طول جام، قهرمان شد. حجازی در دو دوره جام ملتها درون دروازه تیم ملی ایستاد: 1972 در تایلند و 1980 در کویت. او در این دو دوره، 9 بازی انجام داد ولی فقط در 4 تا توانست دروازه‌اش را بسته نگه دارد.

3 کلین‌شیت

دو دروازه‌بان پرسپولیسی صاحب این تعداد بسته نگه داشتن دروازه هستند: بهروز سلطانی و علیرضا حقیقی. سلطانی در جام ملتهای 1984 درون دروازه تیم ملی ایستاد و توانست در 6 بازی، 3 بار کلین‌شیت کند. حقیقی به انتخاب کی‌روش، دروازه‌بان اصلی تیم ملی در جام ملتهای 2015 بود و در هیچکدام از 3 بازی مرحله گروهی، گل نخورد. اما در یک‌هشتم برابر عراق، 3 گل خورد و با 3 کلین‌شیت به کارش در جام ملتها پایان داد.

2 کلین‌شیت

5 دروازه‌بان توانسته‌اند در جام ملتها، 2 کلین‌شیت به نام خودشان ثبت کنند. عزیز اصلی در 4 بازی جام ملتهای 1968، نیما نکیسا در 5 بازی جام ملتهای 1996 با احتساب بازی نیمه‌نهایی برابر عربستان، پرویز برومند در 4 بازی جام ملتهای 2000، ابراهیم میرزاپور در 6 بازی جام ملتهای 2004 و حسن رودباریان در 4 بازی جام ملتهای 2007.

یک کلین‌شیت

3 دروازه‌بان تیم ملی فقط یک بازی را بدون گل خورده در جام ملتها سپری کردند. عجیب‌ترین نام این قسمت، مهدی رحمتی است که در جام ملتهای 2011، 3 بازی برابر عراق، کره شمالی و کره جنوبی انجام داد و فقط از وسطی، گل نخورد. دو نفر دیگر اما فقط یک بار در جام ملتها به میدان رفتند و در همان بازی هم کلین‌شیت کردند: کریم بوستانی در 1980 و شهاب گردان در 2011.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی