پرونده ویژه/ درباره همه اسپانسرهای این فصل استقلال؛ خطیر تا کجا پیش می‌رود؟

پرونده ویژه/ درباره همه اسپانسرهای این فصل استقلال؛ خطیر تا کجا پیش می‌رود؟

پایگاه خبری فوتبالی– بدهی‌ هنگفت باشگاه چاره‌ای جز افزایش تعداد اسپانسر برای مدیران استقلال نگذاشته است.

به گزارش فوتبالی، استقلال لیگ بیست و سوم را با دشواری‌های فراوانی آغاز کرد. دشواری‌هایی که عمدتا یا مالی بودند یا منشا مالی داشتند. قراردادهای بازیکنان استقلال در فصلی که مصطفی آجورلو مدیر عامل این باشگاه بود به شکل سرسام‌آوری افزایش پیدا کرده بود.

منابع مالی که آن برای پرداخت مطالبات بازیکنان و سایر هزینه‌ها پیش‌بینی شده بود اغلب تامین نشد. به عنوان مثال هم آجورلو و هم فتح الله زاده در حالی نام همراه اول را روی پیراهن استقلال زدند که هیچ پولی عاید استقلال نشد و حتی گفته شد قراردادی هم بسته نشده است. نتیجه این شد که استقلال نتوانست بدهی استراماچونی را بدهد و مجوز حرفه‌‌ای هم هوا شد و به همین دلیل علیرغم قهرمانی در لیگ بیست و یکم استقلال نتوانست مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را به دست بیاورد.

از طرفی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ پیش از شروع فصل جدید، قانون سقف بودجه را برای باشگاه‌ها تصویب کرد. این قانون در شرایطی تصویب شد که اغلب بازیکنان استقلال از زمان مدیریت آجورلو قراردادهایی با مبالغ بسیار بالا داشتند. ضمن این که استقلال باید تیمی قدرتمند برای فصل جدید می‌بست تا بتواند با تیم‌های پرستاره‌ای مثل سپاهان و پرسپولیس و تراکتور رقابت کند.

پیش از شروع فصل و در پیِ حاشیه‌هایی که ماجرای انتقال نافرجام علیرضا بیرانوند از پرسپولیس به استقلال و پیش از آن ماجرای افتضاح درگیری لیدرها با هواداران در کمپ حجازی و در روز معارفه جواد نکونام ایجاد کرد، حجت کریمی سرپرست مدیرعاملی باشگاه مجبور به استعفا شد و پس از چند روز علی خطیر جایگزین او شد.

عملکرد خطیر در ابتدای حضورش در استقلال نه تنها مورد قبول طرفداران استقلال نبود بلکه به شدت مورد انتقاد هم واقع شد. او بر خلاف آجورلو خیلی وعده و وعید نمی‌داد و واقع‌بینانه حرف می‌‌زد و می گفت که یک ویرانه را تحویل گرفته که باید اول آواربرداری کند اما هواداران و حتی نکونام و بازیکنان این ماجرا را چندان درک نمی کردند.

در ابتدا هم جواد نکونام سرمربی استقلال یا خطیر دچار چالش‌‌های زیادی شد اما به مرور هم رابطه‌اش با نکونام بهبود یافت هم وضعیت اداره باشگاه سر و شکل بهتری پیدا کرد. البته این اتفاق اصلا آسان نیفتاد و خطیر روزهای دشواری را سپری کرد.

چیزی که هواداران استقلال از آن اطلاع نداشتند بحران مالی استقلال و بدهی سرسام‌آور و باورنکردنی باشگاه بود. این عدد در حال حاضر 880 میلیارد تومان است! بخش زیادی از آن مربوط به فصول گذشته است.

خطیر البته تلاش زیادی کرد این عدد را پایین‌تر هم بیاورد. کم کردن قرارداد کادر فنی و بازیکنان که در چند نوبت رخ داد در همین راستا صورت گرفت. اما این کاهش کمک زیادی به پرداخت بدهی‌ها نمی‌کرد و فقط باعث شد استقلالی‌ها بتوانند یکی دو بازیکن دیگر هم جذب کنند.

اما بعد از شروع ثبت قراردادها نوبت به فراهم کردن منابع مالی هم رسید. در ابتدا «کاسکو» اسپانسر پیراهن استقلال شد. برای 4 بازی و هر بازی مبلغ 5 میلیارد تومان. این همکاری خیلی زود به پایان رسید.

سپس باشگاه با اپراتور رایتل قرارداد اسپانسرینگ امضا کرد. کف مبلغ این قرارداد 90 میلیارد تومان است و در صورت استقبال و شراکت بیشتر هواداران استقلال، بیشتر هم می شود. موبایل موسوی هم قراردادی 80 میلیاردی با استقلال بسته است.

بیمه تعاون هم در یکی دو بازی اسپانسر استقلال شده ظاهرا  که درآمدی 5 میلیاردی برای این باشگاه داشت. شرکت هواپیمایی معراج هم اسپانسر دیگری است که پولی به باشگاه نمی‌دهد اما همه پروازهای تیم توسط این هواپیمایی انجام می‌گیرد. شرکت EVC هم اپلیکیشن باشگاه هواداران خاص را رونمایی کرد که البته مرتبط یا خود باشگاه است اما قرار است با آپشن هایی که دارد، درآمدزایی کند.

اخیرا هم دو شرکت آلینوس و پانلا که جزو زیرمجموعه‌های شرکت میهن هستند با استقلال قرارداد اسپانسرینگ امضا کرده‌اند. درآمد پانلا طبق نامه ای که در کدال منتشر شده 33 میلیارد تومان است و اگر آلینوس را همین حول و حوش در نظر بگیریم در مجموع 66 میلیارد تومان درآمد نصیب استقلال شده است.

اما جذب اسپانسر در باشگاه استقلال ادامه دارد. شنیده شده به زودی یه بانک و یک شرکت بیمه قراردادهای اسپانسری جدید با استقلال ببندند. در کانالها و صفحات مجازی هواداری استقلال از شرکت زمزم به عنوان یک اسپانسر با تولید محصول ویژه استقلال نام برده شده است.

شاید دیدن نام این همه اسپانسر روی پیراهن باشگاه استقلال چندان زیبا نباشد اما همکاری با این تعداد اسپانسر در یک فصل قطعا بی‌سابقه است. دلیل هم البته ساده است. درآمد واقعی حق پخش تلویزیونی و تبلیغات دور زمین به استقلال و حتی دیگر تیمهای لیگ اختصاص پیدا نمی کند و  هزینه‌های زیاد باشگاه در این فصل چاره دیگری برای مدیران استقلال نگذاشته است. تازه با این همه اسپانسر فقط کمی بیش از نصف بدهی‌های باشگاه تامین می‌‌شود و خطیر و همکارانش باز هم باید به دنبال تامین منابع مالی باشند. باید دید خطیر تا کجا پیش می رود و می تواند بدهی ۸۸۰ میلیارد تومانی را صاف کند یا نه.

1359