گزارش AFC از پنج ماشین گلزنی جام ملت‌ها با حضور طارمی

گزارش AFC از پنج ماشین گلزنی جام ملت‌ها با حضور طارمی

پایگاه خبری فوتبالی- سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارشی به معرفی پنج گلزن برتر جام ملت‌ها پرداخته است.

به گزارش فوتبالی، به نظر می‌رسد جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ به میزبانی قطر جام پرگلی باشد. قطر میزبان ۵۱ بازی هیجان‌انگیز در جام ملت‌ها خواهد بود که با دیدار بین میزبان و لبنان در روز جمعه شروع می‌شود. این مسابقات که اولین بار در سال ۱۹۵۶ برگزار شد، در طول سال‌ها شاهد درخشش مهاجمان فوق‌العاده‌ بسیاری  بوده است؛ چه علی دایی، اسطوره ایران در سال ۱۹۹۶، یونس محمود رهبر الهام‌بخش عراق در سال ۲۰۰۷ یا المعز علی که قطر را به اولین قهرمانی آسیایی در سال ۲۰۱۹ رساند.

هجدهمین دوره این تورنمنت نیز با حضور استعدادهای برتر قاره قرار است برگزار شود. آنها تلاش می‌کنند در آسیا اثری ماندگار بر جای بگذارند. با سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا همراه باشید تا نگاهی به پنج بازیکنی بیندازیم که می‌توانند ماشین گلزنی تیم‌هایشان در جام ملت‌های ۲۰۲۳ باشند.

مهدی طارمی (ایران)

مهدی طارمی در بهترین فرمش به سر می‌برد. این مهاجم در دوره قبل جام ملت‌ها در سال ۲۰۱۹ در امارات سه گل به ثمر رساند اما باخت سه بر صفر برابر ژاپن باعث شد تا ایران نتواند به دیدار نهایی برسد. طارمی پس از دریافت کارت زرد دوم در برد یک‌چهارم نهایی مقابل چین از این بازی حساس محروم شده بود.

این بازیکن ۳۱ ساله، سال ۲۰۲۳ میلادی توانست ۱۲ گل ملی به ثمر رساند که شامل هت‌تریک مقابل افغانستان و جمهوری قرقیزستان در جام کشورهای CAFA (انجمن فوتبال آسیای مرکزی) در ماه ژوئن و بریس مقابل هنگ‌کنگ و ازبکستان در نوامبر بود.

طارمی همچنین بازیکن کلیدی پورتو بوده است و فصل گذشته کفش طلای لیگ برتر پرتغال را با ۲۲ گل به دست آورد و در پنجمین فصل حضورش در پرتغال به قهرمانی ادامه می‌دهد. همه اینها نشان می‌دهد او مهاجم خاصی است و خیلی‌ها چشم به او در این رقابت‌ها دوخته‌اند.

المعز علی (قطر)

مهاجم قطری تنها یک بار در جام ملت‌های آسیا شرکت کرده ولی همان یک دوره برای ثبت نام این بازیکن ۲۲ساله در کتاب‌های تاریخ کافی بود. زدن ۹ گل (بیشترین گل‌ یک بازیکن در یک دوره) به فلیکس کمک کرد قطر به اولین قهرمانی‌اش در جام ملت‌ها برسد. ارزشمندترین بازیکن آن دوره همچنان به کسب افتخاراتش ادامه داده است و با تیم باشگاهی خود الدحیل، قهرمان لیگ ستارگان قطر در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۳ شده است. علی که سال ۲۰۲۱ کفش طلای جام طلایی کونکاکاف را با چهار گل به دست آورد، بار دیگر در یک تورنمنت بزرگ قرار دارد. چهار گل برابر افغانستان و یک گل دیگر در برد سه بر صفر برابر هند در دو بازی ماه گذشته قطر نشان داد او را گلزنی را از یاد نبرده است.

هوانگ هی چان (کره جنوبی)

اگر این مهاجم کره‌ای بتواند درخششی را که این فصل در لیگ برتر انگلیس داشته است، در جام ملت‌ها تکرار کند، کره قطعا مدعی جدی قهرمانی خواهد بود. او پس از به ثمر رساندن تنها هشت گل در لیگ در دو فصل اول حضورش در ولورهمپتون، در این فصل در مولینوکس بسیار خوب ظاهر شده و تاکنون ۱۰ گل به ثمر رسانده است که از رکورد گلزنی سون هیونگ مین هموطنش در تاتنهام نیز بالاتر بوده است. شکی نیست که این بازیکن ۲۷ ساله مشکلات زیادی برای دفاع حریفان در جام ملت‌های آسیا ایجاد خواهد کرد؛ به خصوص با در نظر گرفتن اینکه بازیکنان خلاقی چون سون، لی کانگ این و چو گو سونگ نیز در کنارش حضور دارند.

علی مبخوت (امارات)

اسطوره امروزی فوتبال آسیا و کاپیتان امارات همچنان مسئولیت گلزنی را برای کشورش به دوش دارد. این بازیکن ۳۳ ساله سومین حضورش را در جام ملت‌های آسیا تجربه خواهد کرد. مبخوت با پنج گل در اولین رقابتش در سال ۲۰۱۵ و چهار گل در سال ۲۰۱۹ برای امارات خوش درخشید و تنها علی دایی و لی دونگ گوک بیشتر از او در تاریخ جام ملت‌ها گلزنی کرده‌اند.

آیاسه اوئدا (ژاپن)

آیاسه اوئدا در سال ۲۰۱۹ با کاشیما آنتلرز مطرح شد و گلزنی هایش در لیگ ژاپن طی چهار فصل باعث شد تا او در سال ۲۰۲۲ به سرکل بروژ منتقل شود. این بازیکن ۲۵ساله در ادامه با امضای قراردادی به فاینورد پیوست و پیراهن شماره ۹ را به تن کرد. اوئدا اولین گلش را برای قهرمان فصل قبل هلند در پیروزی پنج بر یک مقابل اوترخت در سپتامبر به ثمر رساند. با این حال، حضور ثابت او در تیم هلندی باعث شد تا موریاسو سرمربی ژاپن حساب ویژه‌ای روی این بازیکن باز کند. موریاسو از این بازیکن در ترکیب اصلی تیمش استفاده می‌کند و هت‌تریک برابر میانمار و دو گل مقابل سوریه نشان داد که اوئدا در شرایط خوبی به سر می‌برد.

7474