سوال روز؛ چرا خطای حامدی‌فر به VAR نرفت؟

سوال روز؛ چرا خطای حامدی‌فر به VAR نرفت؟

پایگاه خبری فوتبالی – اولین استفاده از VAR در لیگ برتر ایران با جنجال‌ها و علامت سوال‌های زیاد روبرو شد.

به گزارش فوتبالی، امروز اتفاق مهمی در فوتبال ایران رخ داد و برای اولین بار در مسابقات لیگ برتر از سیستم کمک‌داور ویدئویی یا VAR استفاده شد. این اتفاق در بازی مهم دربی تهران که بین تیم‌های پرسپولیس و استقلال برگزار شد رخ داد.

خبر احتمال استفاده از VAR در دربی باعث خوشحالی علاقمندان به فوتبال شد. چون با این اتفاق درصد بروز اشتباه داوری و تاثیر داور روی نتیجه نهایی مسابقه کمتر می‌شد. اما با وجود استفاده از VAR در بازی امروز باز هم صحنه‌هایی به وجود آمد که باعث به وجود آمد علامت سوال در ذهن فوتبالدوستان شد.

مثلا این که چرا داور برای برخی از اتفاقات از VAR استفاده نکرد. این سوال به خصوص درباره صحنه‌ای که امید حامدی‌فر روی شهاب زاهدی خطا کرد وجود دارد. چون به نظر خیلی از کارشناسان آن صحنه کارت قرمز و یا حداقل یک کارت زرد داشت.

واقعیت این است که داور تصمیم درباره صحنه‌هایی که نیازمند بازبینی است تصمیم نمی‌گیرد. این اتاق VAR و کمک‌داوران ویدئویی هستند که به داور درباره صحنه‌های مشکوک هشدار می‌دهند.

مثلا در هر دو صحنه که در دقایق پایانی ظن پنالتی برای استقلال وجود داشت این داوران اتاق VAR بودند که به موعود بنیادی‌فر اطلاع دادند. خودِ داور در ابتدا هیچ کدام از این صحنه‌ها را پنالتی تشخیص نداد اما بالاخره بعد از بازبینی صحنه دوم به این نتیجه رسید که خطای پنالتی اتفاق افتاده است.

اما اتفاقی که در صحنه‌ای که حامدی‌فر روی زاهدی خطا کرد رخ داد این بود که اتاق VAR هیچ هشداری به بنیادی‌فر نداد. اگر فیلم صحنه را یک بار دیگر هم مرور کنید می‌بینید که بنیادی‌فر به بازیکنان معترض پرسپولیس می‌گوید: «چیزی به من نمی‌گن.»

در این صحنه آنچه رخ داد خطای داوری نبود بلکه خطای اتاق VAR بود. این اتفاق حتی در جام‌های جهانی هم رخ داده است. مثل خطای پنالتی جنجالی که علیرضا فغانی در جریان پرتغال و اروگوئه در جام جهانی 2022 گرفت و باعث کنار رفتنش از جام شد.

یک بار هم در جام جهانی 2018 و در جریان بازی حساس ایران و پرتغال این اتفاق افتاد. داور در دقایق پایانی یک خطای هند را در محوطه جریمه گرفت و ایران به پنالتی و گل رسید. اما بعدها اعلام شد که این گل کریم انصاری‌فرد روی تصمیم اشتباه داور برای اعلام پنالتی به سود ایران زده شده است. 

نکته دیگر این است که در نهایت تصمیم‌گیرنده اصلی داور است نه اتاق VAR. کمک‌داوران ویدئویی فقط وظیفه هشدار و مشورت دارند اما چیزی را به داور تحمیل نمی‌کنند. چون این داور است که از ناظر داوری مسابقه نمره دریافت می‌کند.

1359