موعود بنیادی‌فرد به روایت موعود بنیادی‌فرد/ من، توپ پلاستیکی و داوری!

موعود بنیادی‌فرد به روایت موعود بنیادی‌فرد/ من، توپ پلاستیکی و داوری!

پایگاه خبری فوتبالی- با داور دربی بیشتر آشنا شوید.

به گزارش فوتبالی، موعود بنیادی‌فرد که برای دومین بار داور دربی شده، در این مصاحبه حرفهای جالبی درباره خودش، ورودش به دنیای داوری و مهمترین قضاوتش زده است.

1/ «دال» انتهای بنیادی فرد، خیلی مهم است ولی نمی‌دانم چرا تقریبا همه جا، نام خانوادگی ام را بنیادی فر می نویسند.

2/ علاقه زیادی به فوتبال داشتم و دارم. به همین دلیل هم به هنرستان تربیت بدنی رفتم. توپ پلاستیکی اما مسیر زندگی ام را عوض کرد. بازی با این توپ باعث شد، زانوهایم دچار مشکل شود و درنهایت با اصرار خانواده مجبور شدم فوتبال را کنار بگذارم.

3/ در همین زمان ها بود که مادرم، نقطه عطف زندگی ام را رقم زد. با پیشنهاد ایشان بود که مسیرم به سمت داوری تغییر کرد. بعد از گرفتن دیپلم به کلاس های داوری محمد ریاحی رفتم و مدرک درجه C گرفتم. وقتی در تست های کوپر شامل دویدن و آمادگی جسمانی با نمره بالا قبول شدم، شور و اشتیاقم برای داوری بیشتر از همیشه شد.

4/ هر چه جلوتر رفتم، تمرین های بهتر و مناسب تری را یاد گرفتم و توانستم مشکل زانویم را حل کنم. حالا دیگر با توان کامل در خدمت داوری بودم.

5/ اولین بار بازی راه آهن و شاهین بوشهر را در سال 1390 سوت زدم. هفته پایانی لیگ یازدهم بود. مسعود عنایت، ناظر آن بازی بود و از نحوه قضاوتم رضایت کامل داشت. 

6/ مهمترین و شاید پرچالش ترین قضاوتم را در بازی نفت و سپاهان در جام حذفی انجام دادم. بازی در نیمه دوم شرایط خاصی پیدا کرد و مجبور شدم چند بازیکن را اخراج کنم. علی دایی را هم اخراج کردم که بازی جنجالی شد. فکر می‌ کنم اولین بار بود که دایی اخراج می ‌شد. من به خاطر رفتار غیرمسئولانه اش، این تصمیم را گرفتم. دایی می ‌خواست تیمش را بیرون بیاورد. بعد از اخراج، کنار زمین ایستاده بود و بیرون نمی رفت. به همین دلیل هم حدود ۸ دقیقه بازی را متوقف کردم تا درنهایت تصمیم گرفت بیرون برود. بعد از بازی به من گفت نباید اخراجش می ‌کردم و تصمیمم اشتباه بود اما کارشناسان داوری که صحنه‌ ها را دیدند، تصمیماتم را تایید کردند. دو بازیکن نفت را اخراج کردم و حتی به شجاع خلیل ‌زاده هم که در سپاهان بازی می ‌کرد، کارت قرمز دادم. نیمه دوم جنجالی ای شد اما خوشحالم که تصمیماتم درست بود و همه تاییدش کردند.

7/ داوری را دوست دارم و دوست دارم این رشته را ادامه دهم. فکر نکنم اگر برگردم فوتبالیست بشوم و درواقع دوباره داوری را انتخاب می‌ کنم. در این مسیر، مطمئنا تحصیلات تاثیرگذار بوده است. تحصیلات و کار من با هم عجین شده ‌اند. من به مدیریت خیلی علاقمند هستم. یک داور باید مدیر خوبی باشد و علاوه بر فاکتورهایی که برای داوری لازم است باید در زمین مسابقه مدیریت خوبی داشته باشد. در مجموع فکر می ‌کنم تحصیلاتم خیلی روی کارم تاثیر داشته.

8/ الگوی داوری ام، قطعا علیرضا فغانی است. فغانی، تمام ناممکن ‌های داوری را ممکن کرد. او در فینال المپیک، فینال جام باشگاه‌ های جهان و رده‌ بندی جام جهانی قضاوت کرد. فقط به فینال جام جهانی نرسید که آنهم به خاطر بحث و ملاحظات بود که برای رده ‌بندی انتخاب شد. به نظر من داوری ما با وجود فغانی جایگاه خوبی پیدا کرد. در سطح دنیا هم هنوزم کار کولینا را برتر از بقیه می دانم.

9/ هر داوری دوست دارد تلاش کند و به جام جهانی که بالاترین سطح داوری فوتبال است، برسد. من هم از این قاعده مستثنی نیستم. به نظرم انتهای داوری سوت زدن در فینال جام جهانی است.

10/ علاقه زیادی به دیدن فوتبال دارم. شاید عجیب باشد ولی اسپانیا و انگلیس برایم فرق زیادی ندارد. درست مثل مسی و رونالدو. هر دو بازیکن را دوست دارم و البته هازارد را. تیم مورد علاقه ام اما، برزیل است.

مصاحبه از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی