آمار برتر پرسپولیس؛ کرنر بزن و کلین‌شیت کن

آمار برتر پرسپولیس؛ کرنر بزن و کلین‌شیت کن

پایگاه خبری فوتبالی- پرسپولیس در کدام فاکتورها توانست در جمع بهترین‌های آسیا در مرحله گروهی قرار بگیرد؟

به گزارش فوتبالی، پرسپولیس با یک باخت تلخ به الدحیل قطر داستانش در آسیا به سر رسید. داستانی که پر از اتفاق‌های جذاب از جمله بازی مقابل رونالدو، اتفاقات شیرین مثل گل نخوردن از این بازیکن و شکست دادن الدحیل و اتفاقات تلخ بود.

 این تیم اما در سفر کوتاه‌مدتش در قاره کهن آیا توانست جایی در میان برترین‌های مرحله گروهی از آن خود کند یا نه. یکی از فاکتورهایی که پرسپولیس در این چند سال همیشه در آن جایگاه خوبی داشته تعداد پاس و پاس صحیح بوده است.

 مدل بازی پرسپولیس که با حضور یحیی گل‌محمدی به اوج و پختگی رسید این تیم را حتی در آسیا در میان تیم‌هایی که بازی زیبا و روی زمین و مبتنی بر پاس‌کاری انجام می‌دادند قرار داد. دو بازی بسیار سخت و حیاتی مقابل النصر و الدحیل که نتیجه در آن‌ها حکم مرگ و زندگی را داشت گویا پرسپولیس را کمی از فلسفه‌اش دور کرد با این حال می‌توان ردپایی از آن‌ها در میان برترین‌ها پیدا کرد.

 شاگردان یحیی گل‌محمدی با نزدیک به 3100 پاسی که در این 6 بازی رد و بدل کردند در رده ششم قرار گرفتند اما برخلاف دور رفت نامی از آنها درمیان بیشترین پاس درست دیده نمی‌شود. این تیم با آمار زیر 85 درصد پاس صحیح نتوانست در میان ده تیم برتر قرار بگیرد.

یکی دیگر از بخش‌هایی که می‌توانیم قرمز ایران را در آن پیدا کنیم کرنرهاست. اتفاقی که احتمالا آن هم به دو بازی الدحیل و النصر و تمایل زیاد پرسپولیس به حمله و رسیدن به گل برمی‌گردد. پرسپولیسی‌ها در این بازی‌ها 35 کرنر زدند که 6 کرنر کمتر از الهلال صدرنشین است و آنها را در رتبه پنجم قرار می‌دهد. شاید اگر یک مهاجم ششدانگ در خط حمله قرمزها قرار داشت این تعداد کرنر به تعداد گل‌های بیشتر و اتفاقات بهتری ختم می‌شد.

در نهایت پرسپولیس در هر تورنمنتی هر عملکردی که داشته باشد علیرضا بیرانوند می‌تواند نامش را در میان برترین‌های آن رقابت ثبت کند. در لیگ قهرمانان آسیای این دوره هم این اتفاق افتاده و شماره یک پرسپولیس با 17 مهار توپ در جمع 10 دروازه‌بان برتر قرار گرفت و هفتم شد. 

البته رتبه اول تعداد مهار مربوط به تیم نوبهار است که یکی از تیم‌های ضعیف لیگ بود. در کل در بخش تعداد مهار معمولا دروازه‌بان‌های تیم‌های ضعیف‌تر در رده‌های بالاتر قرار دارند چون حملات بیشتری روی دروازه‌هایشان انجام می‌شود. برتری بیرانوند نسبت به همتایانش که در رده‌های بالاتر قرار دارد این است که برخلاف آن‌ها در بخش کلین‌شیت‌ها هم از رکوردداران است. الهلال تنها تیمی است که توانست در 4 بازی دروازه‌اش را بسته نگه دارد اما 3 کلین‌شیت را محمد الاویس ثبت کرده تا به همراه بیرانوند و چند دروازه‌بان دیگر بیشترین کلین‌شیت را به نام خود ثبت کنند.

4326