یحیی، پرسپولیس، الدحیل و قطری‌ها؛ برای برتری، برای صعود

یحیی، پرسپولیس، الدحیل و قطری‌ها؛ برای برتری، برای صعود

پایگاه خبری فوتبالی- آخرین بازی مرحله گروهی لیگ قهرمانان در غرب آسیا، میزبانی پرسپولیس از الدحیل است. این یعنی گل‌محمدی و تیمش، به خوبی می‌دانند باید چه نتیجه‌ای برابر این رقیب قطری کسب کنند تا به عنوان یکی از 3 تیم برتر حاضر روی پله‌های دوم راهی مرحله بعد شوند.

به گزارش فوتبالی، گل‌محمدی و تیمش، اوضاع خوبی برابر رقبای قطری دارند ولی درخصوص رویارویی‌های‌شان با الدحیل، نمی‌توان از چنین گزاره‌ای استفاده کرد.

* آمار گل‌محمدی

گل‌محمدی روزگار خوبی برابر قطری‌ها و اوضاع متعادلی در رویارویی با الدحیل دارد. او توانسته 5 تا از 8 رویارویی‌اش با تیمهای قطری را ببرد، در یکی، مساوی کرده و 2 بار هم متحمل باخت شده است. آمار او برابر الدحیل اما به این خوبی نیست: 2 برد، یک مساوی و 2 باخت.

 مقایسه این دو آمار، نشان می‌دهد بدترین روزهای گل‌محمدی در تقابل با تیمهای قطری، روبروی الدحیل بوده. گل‌محمدی برابر السد و الریان، صد درصد موفق بوده ولی روزگاری کاملا متعادل روبروی لخویای سابق و الدحیل فعلی دارد.

 نکته دیگر درباره گل‌محمدی، این است که هر 2 برد او برابر الدحیل، در بازیهای بیرون از خانه بوده: یک بار با ذوب‌آهن و یک بار با پرسپولیس در دور رفت همین فصل. او به عنوان میزبان، روی نیمکت ذوب‌آهن با الدحیل مساوی کرده و با پرسپولیس، شکست خورده است.

* آمار پرسپولیس

پرسپولیس هم درست مانند سرمربی‌اش، روزگار خوبی برابر قطری‌ها داشته ولی روبروی الدحیل نتوانسته مثل بقیه رقبایش از این کشور، نتیجه بگیرد. 4 برد، یک مساوی و 4 باخت، عملکرد پرسپولیس برابر الدحیل است. 

آنها 8 گل به این رقیب قطری زده و 8 گل هم خورده‌اند. به عنوان میزبان الدحیل، پرسپولیس صاحب این بیلان است: 2 برد، یک مساوی و یک باخت. جلال حسینی، امید عالیشاه، گادوین منشا، محسن بنگر، هادی نوروزی، محمد نوری و 2 بازیکن الدحیل، گلزنان پرسپولیس برابر این رقیب قطری بوده‌اند. در بازی امروز، هیچکدام از بازیکنان پرسپولیس، سابقه زدن گل به مهمان قطری را ندارند. برابر قطری‌ها، چنین آماری در کارنامه پرسپولیس دیده می‌شود: 12 برد، 8 باخت و 4 تساوی.

* در آزادی

پرسپولیس تا به حال 4 بار میزبان الدحیل بوده که یکی از این بازیها، در کشور ثالث و 3 رویارویی در ورزشگاه آزادی بوده است. قرمزها در آزادی هرگز به الدحیل نباخته‌اند و صاحب 2 برد (3 صفر و 3 یک) و یک مساوی بدون گل هستند. 

* آمار الدحیل

الدحیل رقیب خطرناکی برای تیمهای ایرانی بوده و این موضوع را آمار رویارویی‌هایش ثابت می‌کند: 13 برد، 6 باخت و 6 مساوی. آنها نیمی از تقابل‌های‌شان با تیمهای ایرانی را برده و 2 برابر باخت‌های‌شان، برنده شده‌اند. آنها صاحب این نکته ویژه هم هستند که هرگز در 2 بازی پیاپی برابر پرسپولیس، شکست نخورده‌اند.

* این 2 نفر

رامین رضاییان، تنها بازیکنی است که پیراهن هر دو تیم پرسپولیس و الدحیل را به تن کرده است. او، دو فصل قبل در انتقالی ویژه!، با ترک تیم قطری در نقل و انتقالات ژانویه به پرسپولیس پیوست ولی تنها نیم‌فصل دوام آورد. 

بازیکن ویژه دیگر این تقابل، مایکل اولونگاست. قاتل بالفطره تیمهای ایرانی که البته در بازی رفت، نتوانست کاری انجام بدهد. 

اولونگا تا به حال 8 گل به تیمهای باشگاهی و یک گل هم به تیم ملی زده است. هر 8 گل او در لیگ قهرمانان وارد دروازه رشید مظاهری شده و گل ملی‌اش برابر حسین حسینی به ثمر رسیده است. از این 8 گل، 5 گل برابر استقلال بوده و 3 گل دیگر در رویارویی با سپاهان زده شده است.

* قصه صعود

از بین 3 تیم السد، پاختاکور و پرسپولیس فقط یکی راهی مرحله بعد می‌شود چون 2 تیم نوبهار و سپاهان، صعودشان قطعی است. پرسپولیس در صورت پیروزی برابر الدحیل، قطعا صعود می‌کند چون 11 امتیازی شده و بالاتر از السد 8 و پاختاکور 10 امتیازی (در صورت برد در بازی آخر) قرار می‌گیرد. آنها با مساوی هم راهی 9 امتیازی شده و راهی مرحله بعدی می‌شوند به شرطی که پاختاکور در بازی آخرش، برنده نشده و همین 7 امتیازی باقی مانده یا 8 امتیازی شود.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی