گزارش آماری/ قلعه‌نویی، 20 نشد تا تاریخ‌سازی، سخت شود!

گزارش آماری/ قلعه‌نویی، 20 نشد تا تاریخ‌سازی، سخت شود!

پایگاه خبری فوتبالی- تساوی برابر ازبکستان، شوک ویژه‌ای به تیم ملی و امیر قلعه‌نویی بود. 

به گزارش فوتبالی، بعد از 9 برد پیاپی برابر کنیا، افغانستان، قرقیزستان، ازبکستان، بلغارستان، آنگولا، اردن، قطر و هنگ‌کنگ، ترمز تیم ملی در مقدماتی جام جهانی برابر ازبک‌ها کشیده شد و برای اولین بار، زمین یک بازی رسمی را در خانه حریف، بدون برد و سه امتیاز، ترک شد. 

برد برابر هنگ‌کنگ، تعداد پیروزی‌های قلعه‌نویی روی نیمکت تیم ملی را به عدد 19 رساند. و این یعنی عبور از علی پروین، مردی که الگوی همیشگی قلعه‌نویی بود البته حالا دیگر با روشهای پروین، نمی‌شود تیم ملی را مدیریت کرد اما قلعه‌نویی همیشه پروین و روشهایش را دوست داشته است. نکته جالب این است که بدانید قلعه‌نویی در فاز دوم سرمربی تیم ملی شدن، هر بازی را که می‌برد از یک مربی عبور می‌کرد.

سلسله بردهای او در بازیهای اخیر باعث شده بود او قدم به قدم از حشمت مهاجرانی و جلال طالبی (14 برد)، علی دایی و دراگان اسکوچیچ (15 برد)، افشین قطبی (17 برد) و علی پروین (18 برد) عبور کند و با ثبت 19 پیروزی روی نیمکت تیم ملی به نفر چهارم جدول تبدیل شود. برد برابر ازبکستان، می‌توانست نمره 20 را در کارنامه‌اش ثبت کند به تعداد بازیهای ملی‌اش ولی بازگشت ازبک‌ها در خانه و نیمه مربیان، او را روی همان 19 نگه داشت. این تساوی هم جلوی بیستمین برد قلعه‌نویی را گرفت و هم اجازه نداد او به رکورد 10 برد پیاپی اسکوچیچ روی نیمکت تیم ملی برسد.

بهترین مربی ایرانی تیم ملی از نظر تعداد برد کسی جز محمد مایلی‌کهن نیست که 24 پیروزی در کارنامه‌اش ثبت شده است! نفر بعدی، خود امیر قلعه‌نویی است با 20 برد و چه کسی است که نداند رسیدن و عبور از مایلی‌کهن برای قلعه‌نویی چقدر مهم است. مخصوصا اینکه هر دو در دادسرا هم پرونده ای دارند که فدراسیون فوتبال و امیرقلعه نویی از محمدمایلی کهن، شکایت کرده اند.

حالا قلعه‌نویی باید نتایج درخشانی را در جام ملتها ثبت کند تا به این رکورد برسد. تیم ملی تا استارت این بازیها، احتمالا فقط یک بازی دوستانه پیش رو دارد که گفته شده با اندونزی است و هر چند هنوز به صورت رسمی اوکی نشده است اما ممکن است اوکی شود تا در نهایت این امیر قلعه نویی باشد که با 20 برد وارد قطر می‌شود. این یعنی قلعه‌نویی برای رسیدن به مایلی‌کهن و عبور از او، حداقل باید با تیمش به نیمه‌نهایی برسد. در این صورت، 3 برد مرحله گروهی (برابر رقبایی چون امارات، فلسطین و هنگ‌کنگ) به علاوه مراحل یک‌هشتم و یک‌چهارم، هم او را به بهترین مربی ایرانی تاریخ فوتبال ملی تبدیل خواهد کرد و هم عبورش از مایلی‌کهن را نهایی می‌کند و هم احتمالا رای به ادامه حضورش روی نیمکت خواهد داد آن هم تا جام جهانی جذاب 2026 کانادا، آمریکا و مکزیک!

قلعه‌نویی و اصولا هر مربی دیگری که روی نیمکت تیم ملی بنشیند، راهی بسیار سخت و البته تقریبا محال برای تبدیل شدن به بهترین مربی از نظر برد دارد. عنوانی که فعلا دراختیار کارلوس کی‌روش است. مرد پرتغالی 62 بازی را با تیم ملی برده و در صدر این جدول قرار دارد و بعید است کسی به او برسد. تعداد بردهای او از مجموع بردهای قلعه‌نویی، پروین و مایلی‌کهن روی نیمکت تیم ملی هم بیشتر است. البته برای رسیدن به کی‌روش، ابتدا باید از برانکو ایوانکوویچ عبور کرد که صاحب 33 برد روی نیمکت تیم ملی شده است. 

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی