گزارش ویژه/ معمای ورزشگاه آزادی؛ تکلیف استقلال و پرسپولیس چه می‌شود؟

گزارش ویژه/ معمای ورزشگاه آزادی؛ تکلیف استقلال و پرسپولیس چه می‌شود؟

پایگاه خبری فوتبالی – در حالیکه گفته می‌شود ورزشگاه آزادی دیگر ظرفیت میزبانی از بازی‌های استقلال و پرسپولیس را ندارد اما هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس معتقد هستند که ورزشگاه آزادی، می تواند میزبان هر دو تیم باشد.

به گزارش فوتبالی، مدیران ورزشگاه آزادی و شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی معتقدند که مشکلات زمین چمن ورزشگاه آزادی بزرگ‌تر از آن است که بتواند تا پایان فصل جاری از مسابقات خانگی استقلال و پرسپولیس میزبانی کند. قبل و بعد از بازی پرسپولیس و النصر در لیگ قهرمانان آسیا کیفیت افتضاح زمین چمن آزادی تبدیل به یک بحران شده بود.

اما پس از گذشت چند روز، اوضاع کمی بهتر شد و به نظر می‌رسید کیفیت زمین چمن آزادی در حال بهتر شدن است. اما از دو سه روز پیش، روایتهای جدیدی درباره کیفیت چمن ورزشگاه مطرح شده است.

ابتدا گفته شد مسئولان ورزشگاه آزادی برای حفظ کیفیت چمن این ورزشگاه تصمیم عجیبی گرفته‌اند. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که ورزشگاه آزادی از این به بعد فقط می‌تواند میزبان بازی‌های تیم ملی و بازی‌های خانگی یکی از دو تیم استقلال یا پرسپولیس باشد. این تصمیم به اطلاع مدیران دو باشگاه هم رسید و از آنها خواسته شد در این باره تصمیم بگیرند.

طبیعتا هر دو تیم علاقه‌مند هستند که در همین ورزشگاه از رقبای‌شان میزبانی کنند تا هوادارانشان هم به تعداد زیاد در آزادی حضور داشته باشند. 

امروز باشگاه پرسپولیس طی نامه‌ای که به سازمان لیگ و شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی فرستاد اعلام کرد با توجه به حضور این باشگاه در رقابت‌های رسمی داخلی و لیگ قهرمانان آسیا و‌ فشردگی برنامه‌ها، مسابقات خود را فقط در ورزشگاه آزادی برگزار و میزبانی می‌کند.

از طرفی علی خطیر مدیر عامل باشگاه استقلال امروز جلسه‌ای را با مهیار عسگریان، سرپرست شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی، برگزار کرد. در این نشست مدیرعامل باشگاه استقلال پس از برگزاری جلسه توافقاتی را برای ادامه حضور استقلال در ورزشگاه آزادی به دست آورد.

اما عسگریان ساعتی پیش در مصاحبه‌ای  که انجام داد واکنش تندی به درخواست مشترک مدیران باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس نشان داد. عسگریان گفته است: «چمن ورزشگاه آزادی نباید تحت تأثیر فشردگی بازی‌ها قرار بگیرد. اصلاً بحث استقلال یا پرسپولیس مطرح نیست. باید بین هر بازی تا بازی بعدی بین هفت تا ده روز فاصله باشد. نمی‌توان 4 یا 5 روز یک بار بر روی زمین چمن این ورزشگاه بازی کرد.»

او درباره اصرار باشگاه‌ پرسپولیس برای برگزاری بازی‌‌ها در ورزشگاه آزادی چنین نظری دارد: «پرسپولیس نمی‌تواند تعیین تکلیف کند. استقلال هم چنین توانایی ندارد. خود باشگاه پرسپولیس اعلام کرده بود در بازی‌های ورزشگاه آزادی مصدوم داده و استقلال هم بابت این مسئله ابراز نگرانی کرده بود.»

آن طور که عسگریان گفته، اولویت برگزاری بازی‌ها در آزادی با مسابقات لیگ قهرمانان آسیا و بازی‌های تیم ملی است. استقلال در آسیا بازی ندارد اما نساجی دو بازی خانگی و پرسپولیس یک بازی خانگی دیگر (به جز بازی امروز) دارند که باید روزهای 15 آبان و 7 و 14 آذر در ورزشگاه آزادی برگزار شود.

از طرفی تیم ملی در اواخر آبان ماه یک بازی رسمی دارد که به میزبانی ورزشگاه آزادی انجام خواهد شد. بازی با هنگ کنگ در هفته اول مسابقات مرحله انتخابی جام جهانی 2026 که تاریخ آن روز 25 آبان اعلام شده است.

در حال حاضر مشخص نیست که چه اتفاقی می خواهد بیفتد و برخی گمانه می کنند که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس چاره‌ای جز مهاجرت از این ورزشگاه ندارند و البته در تهران هم فعلا ورزشگاهی که قابلیت میزبانی از بازی‌های این دو تیم را داشته باشد وجود ندارد.

اگر قرار باشد فقط بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا و انتخابی جام جهانی در ورزشگاه آزادی برگزار شود آخرین میزبانی ورزشگاه آزادی از استقلال و پرسپولیس روز 14 آذر خواهد بود.

اگر نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا از گروه‌شان صعود کنند باید در اواخر دی ماه بازی‌های رفت و برگشت مرحله یک هشتم و اواخر اسفند باز‌ی‌های مرحله یک چهارم نهایی را برگزار کنند و این یعنی حداقل دو بازی دیگر در ورزشگاه آزادی تا پایان سال.

حالا باید منتظر ماند و دید که نهایتا تکلیف بازیهای خانگی استقلال و پرسپولیس چه خواهد شد. فعلا که عسگریان در تازه‌ترین مصاحبه‌اش اعلام کرده شرایط چمن ورزشگاه آزادی، بازی به بازی بررسی خواهد شد و بعد از دیدار امشب پرسپولیس و استقلال تاجیکستان، مشخص خواهد شد که آزادی می‌تواند میزبان بازی استقلال و آلومینیوم باشد یا نه.

1359