نقدی بر نظر فریبا؛ نیمه نهایی جام ملت‌ها «خودِ» ناکامی است!

نقدی بر نظر فریبا؛ نیمه نهایی جام ملت‌ها «خودِ» ناکامی است!

پایگاه خبری فوتبالی – انتظار همیشگی از فوتبال ایران حضور در فینال جام ملت‌های آسیاست. این ربطی به این که چه کسی مربی است و رقبای ایران چه کیفیتی دارند ندارد.

به گزارش فوتبالی، از آخرین قهرمانی ایران در جام ملت‌های آسیا 47 سال می‌گذرد و این برای تیمی که یکی از قدرت‌های همیشگی فوتبال قاره است یک ناکامی بزرگ محسوب می‌شود.

تا کنون 17 دوره از این مسابقات برگزار شده و سهم تیم ملی ایران از قهرمانی در آن، 3 قهرمانی بوده است. قهرمانی‌هایی که در سال‌های 1968، 1972 و 1976 در 3 دوره متوالی به دست آمده است.

از سال 1976 به این سو تیم ملی ایران رنگ قهرمانی جام ملت‌های آسیا را ندیده است. جالب این که تیم ملی در 6 دوره بعد از آن تا نیمه‌نهایی پیش آمد اما هر بار مغلوب شد و به بازی رده‌بندی رفت.

این اتفاق در حالی رخ داده که تیم ملی تقریبا در همه دوره‌ها با هدف و انگیزه قهرمانی عازم مسابقات شده است. اغلب کارشناسان هم در این ادوار ایران را جزو مدعیان جدی قهرمانی دانسته بودند.

حالا اما یکی از پیشکسوتان فوتبال ایران اعتقاد دارد رسیدن تیم ملی به جمع 4 تیم پایانی جام ملت‌های آسیا 2023 موفقیت محسوب می‌شود. 

بهتاش فریبا ملی‌پوش اسبق فوتبال ایران و باشگاه استقلال گفته است: «ما با وجود تیم‌هایی مثل عربستان، ژاپن، کره جنوبی و استرالیا کار سختی داریم و فکر می‌کنم اگر به نیمه نهایی راه پیدا کنیم عملکردی موفقیت‌آمیز داشته‌ایم.»

فریبا در حالی چنین نظری را مطرح کرده است که حضور در فینال جام ملت‌های آسیا خواسته همیشگی اهالی فوتبال در ایران بوده و هر اتفاقی جز این ناکامی محسوب می‌شود. 

خود امیر قلعه‌نویی به خاطر ناکامی در جام ملت‌های آسیا در سال 2007 خیلی زود از تیم ملی برکنار شد. تیم ملی با قلعه‌نویی به عنوان تیم اول از گروهش صعود کرد اما در مرحله یک چهارم نهایی در ضربات پنالتی به کره جنوبی باخت و حذف شد.

او معتقد بود تیمش در جام ملت‌ها خوب بازی کرده و رقابت پایاپایی با کره جنوبی داشته است. اما با بدشانسی در ضربات پنالتی مغلوب شد. پس نباید به این زودی از مربیگری تیم ملی برکنار می‌شد اما افکار عمومی و مدیران فدراسیون فوتبال نظر متفاوتی داشتند و خواستار اخراج قلعه‌نویی بودند.

بعد از او هم بودند مربیانی که با ناکامی در جام ملت‌های آسیا از سرمربیگری تیم ملی کنار رفتند. آخرین نفر هم کارلوس کی‌روش بود که پس از شکست 3 بر صفر مقابل ژاپن در نیمه نهایی 2019 از تیم ملی رفت.

حالا مشخص نیست که فریبا با چه توجیهی این مساله را طرح کرد. شاید او قصد دارد فشار را از روی قلعه‌نویی بردارد و انتظارات را از تیم ملی در جام ملت‌های 2023 کم کند. اما بعید است جامعه فوتبال با فریبا هم‌نظر باشد.

1359