گزارش ویژه/ چه کسی پنجره استقلال را بست؟

گزارش ویژه/ چه کسی پنجره استقلال را بست؟

پايگاه خبری فوتبالی- ماجرای بسته شدن پنجره استقلال در لحظات پایانی نقل و انتقالات چه بود؟

به گزارش فوتبالی، در حالی که تنها چند ساعت تا پایان زمان نقل و انتقالات تابستانه باقی مانده بود، اخباری منتشر شد که به دلیل پرداخت نکردن حق رشد مهدی قایدی و محمد محبی به باشگاه شاهین بوشهر توسط استقلال، فیفا پنجره این باشگاه را بسته است.

از آنجایی که باشگاه شاهین بوشهر در حال حاضر هیچ فعالیتی در لیگهای ایران ندارد، مدیران استقلال بر این عقیده بودند که  این باشگاه وجاهت قانونی ندارد و در همین خصوص نامه‌ای به کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال ارسال کردند اما گویا فدراسیون فوتبال این موضوع را به فیفا انتقال نداده تا فدراسیون جهانی فوتبال پنچره باشگاه استقلال را ببندد. البته ظاهرا این اتفاق از ناحیه بخش اجرایی فدراسیون فوتبال یعنی حوزه دبیرکلی افتاده است و خود مهدی تاج هم با باشگاه استقلال هم عقیده بوده است اما چون نامه از طرف فدراسیون به فیفا ارسال شده بود دیگر نمی شد کاری کرد.

این اتفاق درحالی رخ داد که در ساعات پایانی نقل و انتقالات، کانال رسمی باشگاه استقلال جذب محمدجواد کیا و بلانکو رو منتشر کرده بود و این سوال پیش آمد که قرارداد این دو بازیکن با بسته بودن پنجره چگونه ثبت خواهد شد.

آنطور که چند خبرگزاری هم نوشته بودند، باشگاه استقلال اعتقاد دارد که باشگاهی به نام شاهین بوشهر فعالیت رسمی ندارد و افرادی با استفاده از نام این باشگاه، خواستار چنین مبلغی شده‌اند. بنابراین کمیته وضعیت فوتبال فدراسیون باید با ارسال نامه‌ای به فیفا گزارشی از قانونی نبودن فعالیت باشگاه شاهین بوشهر را اعلام کند تا پس از آن پنجره باشگاه استقلال باز شود.

بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که خبرگزاری ایسنا در گزارشی به این موضوع پرداخته که استقلال با چه مبلغی می‌تواند پنجره‌اش را باز کند. بر اساس این گزارش و طبق نامه فیفا، استقلال باید ۳۰۰۰ یورو بابت محمد محبی و ۱۰ هزار درهم هم بابت انتقال مهدی قایدی از شباب الاهلی به استقلال به باشگاه شاهین پرداخت کند که با توجه به قیمت کنونی یورو و درهم در بازار چیزی در حدود ۲۰۰ میلیون تومان خواهد شد.

در این بین ۵ درصد هم جریمه شامل این رای است که در نهایت به نظر می‌رسد استقلال با پرداخت چیزی در حدود ۲۳۰ میلیون می‌تواند پنجره نقل و انتقالاتی خود را باز کند تا بتواند قرارداد گوستاوو بلانکو خود را به ثبت برساند.

سوال اینجاست وقتی باشگاهی به نام شاهین بوشهر وجود ندارد، چرا باید از بخش دبیرکلی فدراسیون به فیفا نامه زده شود که پنجره استقلال باید بسته شود؟

1999