گزارش فنی/ از آن هند تا این هند؛ بازم تو کوپال!

گزارش فنی/ از آن هند تا این هند؛ بازم تو کوپال!

پایگاه خبری فوتبالی- نقش اول نبرد استقلال و سپاهان در اصفهان، طبق معمول کسی جز داور بازی نبود. 

به گزارش فوتبالی، داوری که نامش، کوپال ناظمی بود و جزو سابقه‌دارهای این بازی به حساب می‌آید. صرفنظر از آنچه در مراودات پیشین ناظمی و نکونام وجود داشت و دارد، بازنده اصلی قضاوت‌های این داور همیشه استقلال بوده است.

* هند کی‌روش

ناظمی داور پشت دروازه رویارویی استقلال و سپاهان در لیگ نوزدهم بود. دیداری که شاید در ذهن کسی نباشد ولی وقتی از عبارت «هند کی‌روش» استفاده شود، همه آن بازی را به یاد می‌آورند. ناظمی در صحنه اصلی بازی، تمام صحنه را می‌دید ولی از اعلام هند خودداری کرد و حتی از مشورت دادن به داور بازی هم چشم پوشید!

* هند سلیمی

در اینکه ایمان سلیمی به صورت عمدی از دستش برای زدن توپ، استفاده کرد هیچ تردیدی وجود ندارد. ولی این بار مشکل چیز دیگری بود. درست قبل از اینکه چنین فعل و انفعالی رقم بخورد، بازیکن سپاهان با دو دست اقدام به هل دادن بازیکن استقلال کرد. وقتی ناظمی، صحنه هند را دیده قطعا صحنه هل دادن را هم واضح و شفاف دیده ولی این بار هم تصمیم گرفت علیه استقلال وارد صحنه شده و اتفاق دوم را بگیرد و وقعی به اتفاق اول ننهد.

* نظرات داوری

در یکی از عجیب‌ترین اتفاقات رخ داده، درباره صحنه پنالتی سپاهان برابر استقلال و مردود بودنش به دلیل خطا روی بازیکن این تیم، اجماع نظری کامل بین کارشناسان داوری قرار دارد.

محمدرضا ابوالفضلی: مهاجم سپاهان مدافع استقلال را با دو دست خود هل داده و از توانایی او برای دفع توپ ممانعت به عمل می‌آورد؛ داور باید قبل از اعلام پنالتی، به سود استقلال خطا اعلام می‌کرد.

محمدحسین ترابیان: بازیکن مهاجم قبل از اینکه برای سر زدن بلند شود، با دو دست مدافع را هل داد و باید خطا گرفته شود.

مهدی عالیقدر: بازیکن مهاجم به وضوح مدافع را هل می‌دهد و خطا انجام می‌شود.

ابراهیم میرزابیگی: بازیکن سپاهان، بازیکن استقلال را هل می‌دهد و داور باید خطای این بازیکن را اعلام می‌کرد.

تورج حق‌وردی: مهاجم سپاهان با دو دست روزبه چشمی را هل داد و داور باید به سود استقلال خطا اعلام می‌کرد.

علیرضا یزدانی: قبل از خطای هند بازیکن استقلال، شماره ۱۸ سپاهان، ارسلان مطهری را هل می‌دهد و مرتکب خطا می‌شود و داور باید به سود استقلال خطا اعلام می‌شد.

نوذر رودنیل: در صحنه‌ای که منجر به پنالتی شد، قبل از خطای هند، مهاجم سپاهان مرتکب خطا شد اما داور این خطا را اعلام نکرد.

حیدر سلیمانی: خطای هل دادن بازیکن سپاهان از چشم داور دور ماند.

* سوتی مهمی که نادیده گرفته شد

اشتباهات مرگبار ناظمی علیه استقلال در بازی برابر سپاهان فقط نگرفتن خطای قبل از پنالتی نبود. او در همان نیمه اول از دادن اخطار به فرشاد احمدزاده به دلیل کشیدن پیراهن نیک‌نفس و جلوگیری از حمله موثر استقلال خودداری کرد. و این یعنی احمدزاده به جای دقیقه 86 می‌بایستی دقیقه 71 از زمین اخراج می‌شد که می‌شود 15 دقیقه حضور بیشتر در زمین! آقای افشاریان، فقط باید آرمان اسعدی محروم شود؟ پس کوپال ناظمی چه؟ 

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی

 2636