گزارش ویژه/ علی خطیر در موقعیت خطیر؛ استقلالی ها منتظر شفاف‌سازی مدیرعامل

گزارش ویژه/ علی خطیر در موقعیت خطیر؛ استقلالی ها منتظر شفاف‌سازی مدیرعامل

پایگاه خبری فوتبالی– باشگاه استقلال در یک سال گذشته روزهای عجیب و غریبی را گذرانده است. 

به گزارش فوتبالی، سال گذشته و در همین روزها مصطفی آجورلو مدیرعامل باشگاه بود. او البته از سوی وزارت ورزش و جوانان برکنار شد و علی فتح الله زاده به جای او نشست. فتح الله زاده هم دوام نیاورد و ماجرای بدهی به استراماچونی و حذف استقلال از آسیا و همچنین افشاگری های قربانزاده رییس سابق سازمان خصوصی سازی در برنامه فوتبال برتر او را وادار به استعفا کرد تا حجت کریمی به جای فتح الله زاده سرپرست مدیرعاملی باشگاه استقلال شود. حجت کریمی هم زیاد دوام نیاورد. ماجرای معارفه نکونام و حضور اوباش سابقه دار در روز تمرین به همراه جنجال جذب باورنکردنی و بی سرانجام علیرضا بیرانوند و همچنین برخی اتفاقات عجیب در استقلال باعث شد تا او هم به نوعی کناره گیری کند و علی خطیر که سابقه معاونت باشگاه استقلال را در کارنامه اش داشت مدیرعامل شود. پس از گذشت بیش از یک ماه، مسایل باشگاه استقلال باعث شده تا مدیرعامل آبی ها روزهای فوق‌العاده حساس و پرتنشی را تجربه کند. شاید خود خطیر هم باور نمی کرد مشکلات استقلال تا این اندازه حجیم باشد.

در روزهای گذشته شاهد تندترین حملات از سوی هواداران به مدیرعامل استقلال بودیم. از حملات در فضای اینستاگرامی، تلگرامی و توییتر تا فراخوان برای تجمع مقابل باشگاه و وزارت ورزش. طیف گسترده ای از هواداران استقلال از علی خطیر انتظار داشتند که برای استقلال تیمی رویایی ببندد. آنها خاطره جذب بازیکنان خارجی مثل پاتوسی، ایسما، منشا، دیاباته، میلیچ و سرمربی سابق اینتر استراماچونی و بستن یک تیم خوب در فصل ۹۷-۹۸ را توسط خطیر دارند و باورشان نمی شود استقلال با مدیریت علی خطیر هنوز بازیکن خارجی در فصل جدید نگرفته اند.

 اگرچه دیروز استقلال موفق شد قرارداد سامان تورانیان را ثبت کند اما جدایی ناگهانی آریا برزگر از استقلال آن هم در روزی که یاسین سلمانی قراردادش را با پرسپولیس امضا کرد، باعث شد تا انتقادها از علی خطیر در فضای مجازی اوج بگیرد و کانال‌های هواداری علیه باشگاه شوند و اعلام کنند که از دید آنها، مدیریت باشگاه در فصل نقل و انتقالات، ضعیف عمل کرده است. هجمه ها دیروز به اوج رسید و به همین دلیل مهدی هژبری، معاون ارتباطات باشگاه با رسانه رسمی باشگاه مصاحبه کرد و پس از مصاحبه او خبر دیگری توسط رسانه باشگاه منتشر شد که اعلام می کرد فعالیت نقل و انتقالاتی باشگاه برای جذب دو بازیکن خارجی آغاز شده است. این ماجرا نشان می دهد که مازاد کردن بازیکنان و قرضی دادن چند بازیکن استقلال به دیگر باشگاهها به همین دلیل بوده است. البته برخی هواداران معتقد بودند که خود علی خطیر باید مصاحبه می کرد و انتظار داشتند او خودش شفاف سازی کند. دیشب در برنامه فوتبال برتر، محمد حسین میثاقی اعلام کرد که قرار است خطیر پس از پایان هفته چهارم لیگ برتر به استودیوی این برنامه برود و با میثاقی گفت و گو کند.

قانون جدید علیه استقلال

آن زمانی که کارگروه نظارت بر سقف بودجه و قراردادهای باشگاه‌های لیگ برتری، قانون سقف بودجه را به باشگاه‌ها ابلاغ کرد، علی خطیر به عنوان یکی از اعضای وقت این کارگروه، فکرش را نمی‌کرد که این قانون، تا چه حد می‌تواند به ضرر او تمام شود. 

بر اساس قانون سقف بودجه، استقلال، نهایتا تا 300 میلیارد تومان امکان هزینه داشت و زمانی که این باشگاه سقف بودجه 330 میلیاردی‌اش را تحویل سازمان لیگ داد، قرار بر این شد که استقلال بودجه‌اش را تعدیل کند.

نکته بسیار مهم که شاید برخی هواداران استقلال به آن بی‌توجه بودند، دردسرهایی است که از دوران مدیران قبلی استقلال به خصوص آجورلو به خطیر و همکارانش رسیده و قراردادهای بسیار بالایی که در آن دوران بسته شده، کار خطیر را فوق‌العاده سخت کرده و همین باعث شده که باشگاه استقلال در ثبت قرارداد بازیکنانش به مشکل بخورد و نتواند بالاتر ار سقف قراردادی ثبت کند.

البته که این موارد برای هوادار استقلال، چیزی جز توجیه نیست و همانطور که گفته شود از دید هواداران، وقتی خطیر در دوران حضورش در این باشگاه به عنوان، با بازیکنانی نظیر پاتوسی و دیاباته و میلیچ را به ایران آورده بود، حالا و در مقام مدیرعامل استقلال، باید نفراتی در حد آنها و یا حتی بزرگتر از آنها را آبی‌پوش کند و حالا که این اتفاق رخ نداده، قطعا مشکل از مدیریت علی خطیر است! هواداران استقلال معتقدند وقتی تیمهای رقیب و مدعی قهرمانی سقف را رعایت نکرده اند، چرا فقط استقلال سقف را رعایت می کند؟

سکوتی که باید شکسته شود

مدیرعامل استقلال، پیش این وعده یک کنفرانس خبری را داده اما تا امروز که صحبتی با خبرنگاران نداشته و ترجیح داده سکوت کند. یکی از تفاوتهای مهم علی خطیر با فتح الله زاده و حجت کریمی همین است که او بر خلاف دوران معاونت در استقلال مصاحبه نمی کند. همین هم روی اعصاب هواداران استقلال رفته است و حتی باعث شده برخی مصاحبه های گذشته او دوباره منتشر شود و با سکوت این روزهایش قیاس شود. هیچ کس علی خطیر را بدون واکنش و مصاحبه تصور نمی کند و به نظر می رسد سکوت و حرف نزدن خطیر، حداقل در این مقطع و با توجه به نقش عجیب کانالها و صفحات مجازی در افکارسنجی و جهت دهی به هواداران بیشتر از آنکه به نفع او باشد، به ضررش است و لازم است او هر چه زودتر درباره مشکلات تیمش با هواداران صحبت کند تا بتواند عملکرد مدیریتی اش در چند وقت را تشریح کند. دیشب معاون ارتباطات باشگاه خبر داد که اسپانسر استقلال، هر بازی تقریبا ۵ میلیارد تومان به استقلال می دهد. ماجرایی که مطمئنا مهم است اما تا هجمه ها علیه خطیر زیاد نشد، رسانه ای نشد. حتی قرضی دادن بازیکنان جوان استقلال به دیگر تیمها هم به درستی تشریح نشد و این در حالی است که شنیده شده این کار برای استقلال درآمدزایی خوبی هم داشته اما همین قرضی دادن ها هم به یک چماق برای زدن مدیریت تبدیل شد! حتی هنوز همین خبر جذب بازیکنان خارجی که دیشب اعلام شد از سوی برخی هواداران باور نمی شود و این به دلیل وجود فضای بی اعتمادی است که در یک سال گذشته ایجاد شده است.

 مدیریت علی خطیر در استقلال به دو ماه نرسیده و استقلال با شش امتیاز در کنار سپاهان و پرسپولیس در صدرجدول حضور دارد. جواد نکونام سرمربی استقلال هر هفته فرصت دارد، دو بار یعنی در کنفرانس قبل و بعد از بازی با افکار عمومی صحبت کند اما باشگاه استقلال هر وقت هجمه زیاد شود واکنش نشان می دهد و انگار هواداران انتظار دارند گزارش عملکرد از سوی مدیریت ببینند و بشنوند. طیف زیادی از هواداران استقلال هم صبرشان تمام شده و البته فقط از مدیریت انتظار دارند توسط علی خطیر، مشکلات باشگاه حل شود، تیم بازیکن ستاره و بزرگ بگیرد، بازیکنان خوب تیم حفظ شوند، همه چیز در حد عالی باشد. مطمئنا در شرایط فعلی با صحبتهای علی خطیر و شفاف سازی او ماجرا فرق خواهد کرد. حال باید دید او قبل از پایان هفته چهارم مصاحبه خواهد کرد یا پس از پایان هفته چهارم به استودیوی برنامه فوتبال برتر خواهد رفت.

۱۹۸۴