بازخوانی یک فاجعه؛ استقلال فقط به خاطر استراماچونی حذف نشد

بازخوانی یک فاجعه؛ استقلال فقط به خاطر استراماچونی حذف نشد

پایگاه خبری فوتبالی – گزارش‌هایی درباره مشکلات متعدد استقلال برای کسب مجوز حرفه‌ای منتشر شده اما حالا یک منبع رسمی به صورت ضمنی این مساله را تائید کرده است. 

به گزارش فوتبالی، دو ماه بعد از اعلام رسمیِ حذف باشگاه استقلال از لیگ قهرمانان آسیا همچنان اظهار نظرهای مختلف و متفاوتی در این باره انجام می‌شود. 

البته همه روایت‌ها روی این مساله که مشکل آندره‌آ استراماچونی مشکل بسیار بزرگی برای استقلال بود اتفاق نظر دارند اما استقلال به جز این، مشکلات دیگری هم داشت که انگار در آن برهه زمانی حل نشده بودند.

حالا سوال این است که پروسه حذف استقلال از آسیا به چه شکلی انجام شده است. مصطفی زارعی رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال در این باره گفته است: «در بحث مجوز ۳۵ معیار داریم که الزامی هستند و اگر یک باشگاه حتی یک معیار را هم نتواند بگذراند، حذف می‌شود. یک معیار هم بحث نداشتن بدهی است و قاعدتا وقتی یک باشگاه یک معیار را نمی‌تواند بگذراند، با وجود این که ۳۴ معیار دیگر را پاس کرده باشد، شانسی برای کسب مجوز ندارد. البته تصمیم نهایی در این رابطه با هیئت بدوی و استیناف صدور مجوز حرفه‌ای بود که ۱۰ خرداد اعلام شد. استقلال هم با توجه به اینکه یک معیار را در زمان در نظر گرفته شده رعایت نکرده بودند، نمی‌توانستند مجوز بگیرند. اما خب ۱۰ خرداد به صورت رسمی اعلام شد.»

این یعنی استقلال به دلیل این که بدهی استراماچونی را تا 20 اسفند 1401 پرداخت نکرد قطعا حذف می‌شد. اما آیا اگر استقلال این بدهی را در تاریخ مد نظر پرداخت می‌کرد می‌توانست مجوز بگیرد؟

زارعی در این باره گفته است: «ما بر اساس اسنادی که باشگاه‌ها ارسال می‌کنند تصمیم می‌گیریم. اگر استقلال بدهی استراماچونی را پرداخت می‌کرد و بقیه اسناد هم به درستی بارگذاری می‌شد و ممیزی‌های ما هم صحت آن را تائید می‌کرد می‌توانستند مجوز بگیرند.» 

آن چه که از این جملات زارعی استنباط می‌شود این است که بقیه اسناد باشگاه استقلال به درستی بارگزاری نشده و تازه بحث راستی‌آزمایی هم مطرح بوده است. زارعی این جملات را با قید «اگر» همراه کرده است و این یعنی حتی در بارگزاری سایر اسناد (گذشته از بدهی استراماچونی) اشکالاتی وجود داشته است.

1359