سوال روز/ چرا بازیکنان عراقی برای باشگاه‌های ایرانی جذاب شده‌اند؟

سوال روز/ چرا بازیکنان عراقی برای باشگاه‌های ایرانی جذاب شده‌اند؟

پایگاه خبری فوتبالی- جذب پرتعداد فوتبالیست‌های عراقی در نقل‌وانتقالات این فصل نشان می‌دهد که بازار فوتبال عراق برای باشگاه‌های ایرانی حسابی جذاب شده است.

به گزارش فوتبالی، اگر چه حضور بازیکنان عراقی در فوتبال ایران اتفاق تازه‌ای نیست اما هیچ وقت شاهد حضور همزمان این تعداد بازیکن از این کشور در لیگ برتر نبوده‌ایم. با پیوستن منتظر محمد به استقلال و علاعباس به نساجی، تعداد بازیکنان عراقی شاغل در لیگ بیست‌وسوم به عدد ۷ رسید!

علاوه بر استقلال و نساجی، صنعت نفت هم که به واسطه حضور در آبادان فاصله چندانی با عراق ندارد، سه بازیکن عراقی را برای فصل آینده به خدمت گرفته است. به این لیست باید صفا هادی تراکتور را هم اضافه کرد که پس از عملکرد قابل قبولی که در فصل قبل داشت، در تبریز مانده و با تمرینات پاکو خمز آماده آغاز فصل جدید می‌شود.

اما چه چیزی باعث شده باشگاه‌های ایرانی در این فصل تا این حد به فوتبالیست‌های عراقی علاقه‌مند شوند؟ البته نمی‌توان پاسخ مشخصی و ساده‌ای به سوال داد ولی چند عامل اصلی، احتمالا باعث این اپیدمی شده است.

قیمت پایین بازیکنان عراق نسبت به دیگر آسیایی‌ها شاید در صدر عواملی باشد که باشگاه‌های ایرانی را به مارکت فوتبال عراق کشانده است. یک بازیکن عراقی از بازیکن هم‌سطح ایرانی خود معمولا رقم پایین‌تری برای قرارداد طلب می‌کند و همین موضوع باعث شده تا جذب آنها به صرفه باشد.

لیگ عراق هم علیرغم آنکه چند سالی است دوباره در خاک این کشور برگزار می‌شود اما همچنان باشگاه‌های متمولی ندارد و این موضوع، تقریبا دندانِ طمع فوتبالیست‌های عراقی را کشیده است. قانون سقف بودجه هم مزید برعلت شده تا باشگاه‌های ایرانی در خرج‌ومخارج‌شان دست به عصا پیش بروند و قیمت پایین بازیکن عراقی را به برند و برد رسانه‌ای فوتبالیست داخلی ترجیح دهند.

از بعد فنی هم عراقی‌ها شباهت زیادی به ایرانی‌ها دارند و تجربه ثابت کرده که بازیکنان این کشور اغلب تطابق خوبی با لیگ برتر پیدا می‌کنند. تکنیک بالا و بازی فیزیکی و درگیرانه دو ویژگی فوتبال عراق است که ترانسفر بازیکن میان دو کشور را آسان کرده است.

آن طرف ماجرا هم برای بازی در لیگ ایران برای عراقی‌ها گزینه جذابی به شمار می‌رود. آنها نه تنها با بازی در ایران پول بیشتری به جیب می‌زنند بلکه به واسطه سهمیه بیشتر ایران در لیگ قهرمانان، بهتر هم دیده می‌شوند. شاید لیگ ایران به‌نوعی دروازه فوتبالیست‌های جوان عراقی برای ترانسفر به کشورهای حوزه خلیج فارس و حتی اروپا باشد. در حال حاضر هم سه ملی‌پوش این کشور در تیم‌هایی شاغل شده‌اند که در لیگ قهرمانان پیش‌رو حاضر خواهند بود.

در این میان نباید عوامل دیگری را هم فراموش کرد. ارتباط خوب ایجنت‌های ایرانی با بازیکنان عراق می‌تواند دلیل بعدی باشد که البته عوامل قبلی را نقض نمی‌کند. در هر صورت باید اسامی عراقی‌های خاطره‌انگیزی مثل عماد رضا، هوار ملامحمد، کرار جاسم و ... را فراموش کنیم و به شنیدن اسم‌های تازه از این همسایه فوتبال‌خیز عادت کنیم.

2509