به بهانه 7 مرداد؛ 33 سال از آخرین قهرمانی آسیایی استقلال گذشت

به بهانه 7 مرداد؛ 33 سال از آخرین قهرمانی آسیایی استقلال گذشت

پایگاه خبری فوتبالی -  هفت مرداد برای استقلالی‌ها، یک روز فوق‌العاده خاص محسوب می‌شود.

به گزارش فوتبالی، در دوره‌ای که هنوز خبری از برگزاری مهمترین تورنمنت باشگاهی قاره با فرمت لیگ قهرمانان بود، این مسابقات تحت عنوان جام باشگاههای آسیا انجام می‌شد.

در فصل  91/1990 و در دیداری که 25 ژوئن  1991 – 7 مرداد 1370 – برگزار شد، استقلال به رهبری مرحوم منصور پورحیدری توانست نماینده چین را با نتیجه 1-2 شکست دهد تا برای دومین بار، قهرمانی در آسیار را جشن بگیرد. 

مسیر رسیدن استقلال به فینال اینچنین بود: آنها در مرحله گروهی و در تنها گروهی که فقط 2 تیم در آن حضور داشتند، السد قطر را شکست دادند تا به مرحله یک چهارم نهایی برسند.

آن زمان، این مرحله هم به صورت گروهی برگزار می‌شد و استقلال با محمدان، بانک بانکوک و تیمی به نام 25 آوریل از کره شمالی، همگروه بودند که با 2 برد و یک مساوی، راهی مرحله نیمه نهایی شدند.

نماینده اندونزی هم جلوی استقلال حرف خاصی برای گفتن داشت تا آبی‌ها با ستارگانی که در آن مقطع داشتند، فینالیست شوند.

بیاید این ستاره‌ها را با هم مرور کنیم: 

آبی‌ها احمدرضا عابدزاده افسانه‌ای را در قفس توری خود داشتند و از شاهین بیانی، صادق ورمزیار، رضا حسن‌زاده و امیر موسوی‌نیا در خط دفاعی بهره می‌بردند. مهدی فنونی‌زاده، مجید نامجو مطلق، شاهرخ بیانی و امیر قلعه‌نویی را در کمربند میانی خود قرار داده بود و با عباس سرخاب و صمد مرفاوی به دروازه چینی‌ها حمله می‌کردند. 

در پایان مسابقات، همه جوایز فردی به تیم قهرمان رسید. احمدرضا عابدزاده بهترین دروازه‌بان مسابقات شد و مجید نامجومطلق جایزه فنی‌ترین بازیکن را از آن خود کرد. جایزه بهترین بازیکن تورنمنت هم به عباس سرخاب رسید.

صمد مرفاوی هم که در کنار رضا حسن‌زاده، زننده یکی از دو گل استقلال در فینال بود، با 6 گل زده به عنوان بهترین گلزن تورنمنت انتخاب شد.

گزارش از جواد حامدنیا / پایگاه خبری فوتبالی 

۹۰۹۸