گزارش آماری/ آنالیز سرمربیان لیگ 23؛ 2 تازه‌وارد و 2 پرسپولیسیِ باتجربه

گزارش آماری/ آنالیز سرمربیان لیگ 23؛ 2 تازه‌وارد و 2 پرسپولیسیِ باتجربه

پایگاه خبری فوتبالی- تکلیف سرمربیان حاضر در لیگ 23 مشخص شده و اگر اتفاق عجیبی رخ ندهد، همین نفرات را حداقل در چند هفته ابتدایی فصل خواهیم دید.

* 3 خارجی

تقریبا 20 درصد سرمربیان این فصل را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند و دست بر قضا هر 3 نفر هم روی نیمکت تیمهایی نشسته‌اند که جزو مدعیان به حساب می‌آیند: پاکو خمز با تراکتور، ژوزه مورایس و سپاهان و گل‌گهر با سرمربی جدیدش یعنی مارینوس اوزونیدیس. 

* 2 تازه‌وارد

2 سرمربی برای اولین بار، اتمسفر لیگ برتر را در این فصل تجربه می‌کنند: یک ایرانی و یک خارجی. سعید دقیقی بعد از فصل درخشانش با شمس‌آذر و صدرنشینی و قهرمانی در لیگ یک و مارینوس اوزونیدیس که پس از شکست کامل پروژه 3ساله قلعه‌نویی و رفقا در گل‌گهر، راهی سیرجان شده است.

* باتجربه (1)

به لحاظ فصول حضور در لیگ برتر، باتجربه‌ترین مربی لیگ 23 کسی نیست جز مهدی تارتار. او برای چهاردهمین فصل، در این بازیها حضور دارد. پس از او، عبدالله ویسی قرار دارد که دوازدهمین فصل حضورش در تاریخ لیگ برتر را سپری می کند. و روی پله سوم، یحیی گل‌محمدی و علیرضا منصوریان قرار دارند که وارد یازدهمین فصل حضورشان در لیگ برتر می‌شوند. 

* باتجربه (2)

اگر ملاک را تعداد سرمربیگری در تاریخ لیگ برتر لحاظ کنیم، باتجربه‌ترین سرمربی لیگ 23، یحیی گل‌محمدی است با سابقه 301 بازی. پس از او، نوبت به مهدی تارتار می‌رسد که 295 بازی را در لیگ برتر سرمربیگری کرده است. عبدالله ویسی با 258، سومین نفر این فهرست است. و دیگر کسی را با سابقه 200 بازی و بیشتر نداریم.

* استقلالی

2+4 نفر از سرمربیان حاضر در لیگ 23 را باید جزو مردان آبی قلمداد کرد. جواد نکونام، مهدی رحمتی، محمود فکری و علیرضا منصوریان در کنار ساکت الهامی (بدون سابقه بازی برای استقلال و با سابقه حضور در کادر فنی فیروز کریمی در لیگ هفتم) و رسول خطیبی (با سابقه انجام تنها 3 بازی برای استقلال در لیگ قهرمانان آسیا).

* پرسپولیسی

مربیان پرسپولیسی فصل تنها 2 نفر هستند: یحیی گل‌محمدی و مهدی تارتار. به آنها شاید بتوان محمد ربیعی را هم با توجه به خاطراتی که از کودکی‌اش تعریف کرده، اضافه کرد.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی