لشکر مهاجمان خارجی گلزن پرسپولیس؛ به اندازه سیدحسین!

لشکر مهاجمان خارجی گلزن پرسپولیس؛ به اندازه سیدحسین!

پایگاه خبری فوتبالی- یحیی گل‌محمدی در یکی از آخرین مصاحبه‌هایش در نقد قانون سقف قرارداد و بودجه از این گفت که چرا او نمی‌تواند برای پرسپولیس مهاجم خارجی 1.5 ملیون یورویی یا دلاری بخرد و درست همین گزاره بهترین فرصت است برای بررسی ناکامی قرمزها در استفاده از مهاجم خارجی گلزن. 

به گزارش فوتبالی، پرسپولیس البته امثال یورگن لوکادیا و ابراهیم توره و حتی گادوین منشا و اشپیتیم آرفی را در تاریخ لیگ برتر داشته که ماشین گلزنی بودند ولی کفه ترازوی خارجی‌هایی که در تمام دوران پوشیدن پیراهن این تیم درست به اندازه سیدحسین حسینی در این بازیها و حتی کمتر از او، گل زده‌اند به شدت سنگین است.

* لئاندرو پریرا: یک گل در 11 بازی

قراردادش برای این فصل 740 هزار یورو بود که پرسپولیس فسخش کرد. مهاجمی که فقط یک گل برای تیمش زد (و آن ضربه هم گل نشد ولی با اشتباه کمک داور، گل اعلام شد) ولی در بازیهای کلیدی لیگ و جام حذفی، تاثیرگذار بود. برابر سپاهان در جام حذفی، یک پنالتی گرفت و موجبات اخراج یزدانی را فراهم کرد. در بازی مرگ و زندگی برابر پیکان هم پرسپولیس با خطای پنالتی روی او، برنده شد.

* سامبو چوجی: یک گل در 12 بازی

در لیگ چهارم به پرسپولیس پیوست آنهم درحالیکه حتی اصول اولیه فوتبال را هم بلد نبود. چوجی در یکی از جلسات تمرینی پرسپولیس وقتی بازیکنان از او بابت سانتر کردن‌های بی دلیل انتقاد کردند به سمت‌شان حمله کرد. چوجی البته قرار بود مهاجمی سریع باشد ولی بیشتر عاشق خوش‌گذرانی در تهران بود و درنهایت با ابطال ویزای کارش، رفتنی شد.

* پائولو دی‌کارمو: یک گل در 7 بازی

خرید رویایی افشین قطبی که بی‌تردید اصلا فوتبالیست نبود هرچند به عنوان آقای گل لیگ برزیل (با آمار جعلی زدن 17 گل در 19 بازی) به تهران آمد و پیراهن پرسپولیس را به تن کرد. 

وقتی تهران را به مقصد خانه‌اش ترک کرد تازه فهمید از ابتدا برای پرنده فروش بودن، ساخته شده است!( البته که گفته می‌شود ماجرای پرنده فروشی این بازیکن، یک شوخی عجیب بوده است)

* کریستین اوساگونا: یک گل در 10 بازی

مهاجم نیجریه‌ای در دوران انصاری‌فرد راهی پرسپولیس شد ولی بیشتر از یک نیم‌فصل دوام نیاورد. وقتی پایش بعد از هفته‌ها برابر سایپا به گل باز شد، خیلی‌ها امیدوار شدند ولی برجسته‌ترین تصویر او، پنالتی‌اش برابر استقلال در جام حذفی بود که هدر داد و استقلال را برنده آن دربی کرد. او بعد از ترک پرسپولیس، پنجره باشگاه را بست.

* آنتونی استوکس: بدون گل و تنها 2 بازی

خبر جذبش روی آنتن زنده رسانه ملی توسط مدیرعامل وقت باشگاه یعنی محمدحسن انصاری فرد اعلام شد. استوکس اما تنها 2 بار پیراهن پرسپولیس را به تن کرد و تقریبا برای هر بازی، پول مفت خوبی هم به جیب زد. جالب اینکه او هرگاه اراده می‌کرد، از پرسپولیس بابت شکایتش پول می‌گرفت. در هر حال او روی گل دوم پرسپولیس به استقلال در اولین دربی که فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال شده بود، تاثیر داشت و نگذاشت که پرسپولیس بازی را دو بر یک ببازد و به نوعی پاس گل دوم پرسپولیس و بشار رسن را داد.

* جونیور براندائو: بدون گل در 6 بازی

با قراردادی 500 هزار یورویی به پرسپولیس پیوست. کالدرون تلاش کرد از او مهاجمی استاندارد بسازد ولی درنهایت تصمیم گرفت براندائو را به پشت دروازه تبعید کند و از او بخواهد فقط روپایی بزند.

 درنهایت با گرفتن 252 هزار یورو، ایران را ترک کرد.

* رافائل ادرهو: یک گل در 7 بازی

درباره‌اش گفته می‌شد در امارات مشغول کارگری بود که پیشنهاد پرسپولیس به او رسید. مدیران باشگاه پیش از تست پزشکی با او قرارداد بستند و سپس مشخص شد ادرهو به هپاتیت مبتلاست. پرسپولیس در میانه‌های لیگ هفتم بابت نپرداختن مطالبات او با کسر 6 امتیاز مواجه شد.

* شرزود تمیروف: یک گل در 12 بازی

مهاجمی که اصولا گل زدن بلد نبود ولی به قدری اعتماد به نفس داشت که از هر جای زمین به سمت دروازه رقبا، شوت می‌زد. شادی او بعد از زدن تنها گلش برای پرسپولیس برابر ذوب‌آهن هنوز فراموش نشده است. تمیروف بعد از تیمِ یحیی به تیم دوستِ یحیی رفت و بازهم یک گل زد و تمام. 

* ژوزه تادئو: یک گل در 5 بازی

بزرگترین مشکل او که در زمان درخشان به پرسپولیس پیوست این بود که به دلیل اضافه وزن فراوانش، پیراهنی برای پوشیدن نداشت. 

بابت 11 کیلو اضافه وزنش بود که برانکو درباره‌اش گفت به درد فوتبال نمی‌خورد و بهتر است شانسش را در بوکس امتحان کند.

* ولادمیر پریموف: یک گل در 11 بازی

یکی از بزرگترین ابهامات تمام دوران حضور برانکو در ایران، این بازیکن و هموطنش بودند. مدیران پرسپولیس هرگز حاضر نشدند درباره این اوکراینی حرف بزنند. پریموف یک گل برای پرسپولیس زد آنهم در یکی از تراژیک‌ترین بازیهای تاریخ باشگاه: برابر قشقایی در جام حذفی. 

جالب اینکه قرارداد این مهاجم، ریالی بود و او بعد از گرفتن حدود 500 ملیون تومان قراردادش را فسخ کرد.

* و دیگران

به این سیاهه ناکامان می‌توان چند نام دیگر را هم اضافه کرد: صلاح حسن، زیاد شعبو، وسلی برازیلیا، آنتونیو تورس، ماته‌آ دراگه‌چوویچ و ...که در دوران بی حساب و کتاب ورود بازیکنان بی کیفیت خارجی به فوتبال ایران آمدند و جیب خودشان و ایجنتهای ایرانی و خارجی و البته برخی مدیران وقت باشگاه را پر کردند و رفتند.

* مورد ویژه: کریستوفر ره

بازیکنی که هرگز به ایران نیامد، هرگز پیراهن پرسپولیس را به تن نکرد ولی پول کاملش برای یک فصل را گرفت و البته 6 امتیاز قرمزها را هم پس از پایان لیگ پنجم، پراند.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی