گزارش روز؛ لایپزیش و یک مدل خارق‌العاده ورزشی - اقتصادی/ در آستانه درآمد 250 میلیونی

گزارش روز؛ لایپزیش و یک مدل خارق‌العاده ورزشی - اقتصادی/ در آستانه درآمد 250 میلیونی

پایگاه خبری فوتبالی - لایپزیش تا کنون در پنجره نقل و انتقالات تابستانی 140 میلیون یورو درآمدزایی کرده است که این مبلغ می تواند خیلی بیشتر شود چرا که یوشکو گواردیول در مسیر پیوستن به منچسترسیتی قرارداد دارد و ممکن است که درامدشان به 250 میلیون یورو از فروش بازیکنان در این تابستان برسد.

به گزارش فوتبالی، باشگاه آلمانی در سالهای اخیر درآمد خوبی از فروش بازیکنان خود کسب کرده است و به لطف پرورش بازیکنان و فروش آنها به سود 522 میلیون یورویی رسیده است. سیاست لایپزیش مشخص است: کشف استعدادهای جوان در سنین کم، پرورش دادن آنها و فروختن آنها با ارقامی نجومی. آنها در کنارش عملکرد ورزشی خوبی دارند و به نظر می رسد که این طرح کاملا جواب داده است. ششکو، اوپندا، بیتشیابو، سیودال و بومگارتنر جدیدترین سرمایه گذاری های این باشگاه هستند.لایپزیش از طرفی در این تابستون، فابیو کاروالیو و ژاوی سیمونز را قرضی خریده و باتجربه های این تیم نظیر دنی اولمو، تیمو ورنر و آندره سیلوا نیز به آنها کمک می کنند تا در بوندسلیگا و مسابقات اروپایی، موفق باشند.

لایپزیش در این تابستان از فروش دومینیک سوبوسلای به لیورپول، 70 میلیون یورو کسب کرده است. برای خریدنش نیمی از این مبلغ را پرداخته بودند. انکونکو با 60 میلیون یورو راهی چلسی شد اما برای خریدنش از پی اس جی 13 میلیون یورو پرداخته بودند. حالا آنها به دنبال فروش گواردیول به منچسترسیتی با بیش از 100 میلیون یورو هستند تا این بازیکن کروات به گران ترین مدافع تاریخ فوتبال تبدیل شود آن هم در حالی که برای خریدنش از دینامو زاگرب فقط هجده میلیون یورو پرداخته بودند. 

البته لایپزیش در سالهای اخیر هم درآمد خوبی از فروش بازیکنانش کسب کرده بود. ابراهیما کوناته با 40 میلیون یورو به لیورپول فروخته شد، دایو اوپامکانو با 42.5 میلیون یورو راهی بایرن مونیخ شد و مارسل سابیتزر هم با 15 میلیون یورو به باواریایی ها پیوست. آنها بازیکنانی نظیر تایلر آدامز، هوانگ، موکیلی و بروبی را هم با مبالغ خوبی فروختند. با این وجود آنها به نیمه نهایی چمپیونزلیگ 2020 و نیمه نهایی لیگ اروپا 2022 رسیدند و در سالهای 2022 و 2023 قهرمان جام حذفی آلمان شدند. نبی کیتا با 60 و تیمو ورنر با 53 میلیون یورو برخی از مهمترین فروش های ژرمن ها بودند. تجربه تلخ فروش کیمیش به اشتوتگارت با 1.5 میلیون یورو باعث شد که درس بگیرند و سیاست متفاوتی را انتخاب کنند. 

آنها برای جذب بازیکنان جوان نیز سرمایه گذاری قابل توجهی دارند. نیکولاس سیوالد را با 20 میلیون یورو از سالزبورگ خریدند، ششکو با 24 میلیون یورو از همین تیم خریده شد، برای جذب بیتشیابو از پی اس جی 15 میلیون یورو پرداختند و بومگارتنر را با 24 میلیون یورو از هوفنهایم خریدند و برای جذب اوپندا از لانس نیز 43 میلیون یورو به لانس پرداختند.

4125