گزارش آماری/ در استقلال نباید درخشید؛ ستاره، رفتنی است!

گزارش آماری/ در استقلال نباید درخشید؛ ستاره، رفتنی است!

پایگاه خبری فوتبالی- زندگی به عنوان هوادار استقلال بخصوص در این یک دهه اخیر، هرگز با آرامش همراه نبوده است.

به گزارش فوتبالی، حتی در روزهای شیرین و بردهای پرگل هم چیزی در اعماق وجود طرفداران آبی، عامل نگرانی بوده و هست: ستاره‌ای که امروز دلربایی می‌کند، فردا دیگر جایی در تیم ندارد و رفتنی است. مرور این سیاهه ثابت می‌کند مدیران استقلال در هر آیتمی توانمند باشند، ناتوانی‌شان در حفظ ستاره‌های تیم، به شدت توی ذوق می‌زند. البته برخی انتقالها به نفع باشگاه استقلال بوده اما بسیاری از انتقالها، ستاره ای را از استقلال دور کرده است.

* اللهیار صیادمنش

پیش از قایدی، ستاره در حال ظهور استقلال بود. بازیکنی که کمتر از یک فصل پیراهن آبی به تن کرد، مصدوم شد و درنهایت باشگاه به دلیل اینکه قصد درآمدزایی داشت، او را به قیمت حدود یک میلیون دلار فروخت. این انتقال در دوران مدیریت امیرحسین فتحی اتفاق افتاد. مقصد فنرباغچه بود والبته قرارداد خوبی بسته شد چرا که از دو انتقال بعدی صیادمنش هم پول خوبی به استقلال رسید، می رسیده و خواهد رسید. فعلا که او در هال سیتی انگلیس بازی می کند. 

* سرور جپاروف

تنها بازیکنی که بعد از جباری توانست در استقلال پاس کلیدی بدهد. جپاروف، جزو هافبک‌های همه‌فن‌حریف دسته‌بندی می‌شد ولی بعد از یک فصل بازی به دلیل عدم تامین خواسته‌های مالی نه چندان زیادش (حدود 100 هزار دلار)، استقلال را ترک کرد. ماجرایش را هم که می دانید. افتخاری 100 هزار دلار به شفر و یکی از مدیران وقت باشگاه استقلال داده بود تا تیام و جپاروف در ترکیه تمدید کنند. یعنی نفری 45 هزار دلار بگیرند و 10 هزار دلار هم به شفر بدهند اما ماجرا برعکس شد. شفر 90 هزار دلار گرفت و تیام و جپاروف، نفری 5000 دلار! بعد هم که جپاروف، دلخور شد و رفت که رفت!

* مامه تیام

ماشین گلزنی و خریدی درخشان که در مقطعی کوتاه برای استقلال بازی کرد و نیشش را به همه رقبا چشاند. او درحالیکه به ترکیه رفته بود تا با گرفتن پیش‌پرداختش، به تمرینات اضافه شود با 5000 دلار به جای 200 هزار دلار روبرو شد و استقلال را ترک کرد. همان ماجرای بالا درباره جپاروف را بخوانید که درباره تیام هم صدق می کند.

* مجتبی جباری

استاد مسلم دادن پاس گل، در دو مقطع مجبور به ترک استقلال شد. یک بار وقتی سرمربی تیم به جای کنار تیم بودن با پسرش راهی کانادا شده بود با مدیرعامل به مشکل خورد و در مرتبه بعدی هم وجه‌المصالحه دعوای سرمربی و هیات مدیره. استقلال بعد از او با پاس عمقی وداع کرد.

* سید مجید حسینی

نزدیک‌ترین بازیکن به پژمان منتظری بود ولی خیلی زود ستاره شدنش، گریبان استقلال را گرفت. قراردادش به پایان رسید و راهی تیم دیگری شد. جالب اینکه هر سال هم صحبت بازگشتش می‌شود ولی خبری نیست و نخواهد بود. سید مجید حسینی هم قراردادی شبیه به اللهیار بست. یعنی از انتقالهای او به استقلال هم پول می رسد. اگر او تیمش را عوض کند، از انتقال او به استقلال پول می رسد. 

* علی کریمی

هافبکی که مشابهش به ندرت در فوتبال ایران پیدا می‌شود. جانشین امید ابراهیمی، زیرنظر شفر و استراماچونی به یک ژنرال کامل تبدیل شد که در مرکز زمین استقلال می‌درخشید و به همین دلیل هم خیلی زود پیراهن آبی را از تن خارج کرد. البته او تحت تاثیر مدیربرنامه های آن زمانش بود و استقلال را با تحریک او ترک کرد. هر چند پول بیشتری در قطر به او می دادند و طبیعی بود که نخواهد در استقلال بماند. کریمی یک استقلالی غیرقابل پیش بینی بود و البته عمر حضورش در استقلال هم زیاد نبود. هواداران استقلال به او دلبستگی ویژه ای داشتند. 

* امیرحسین حسین‌زاده

معمار اصلی قهرمانی تاریخی استقلال که در مقطع پایانی فصل، یک‌تنه همه کار کرد تا تیم مجیدی با جام، دور افتخار زند. او بعد از یک فصل درخشان، راهی مسیر خروج شد و سر از بلژیک درآورد. البته حسین زاده هم با مشاوره های مدیربرنامه هایش به بلژیک رفت. همین الان له له می زند که برگردد. او را استقلال با 250 هزار دلار فروخت و حالا باید 850 هزار دلار بدهند تا او بازگردد. این یعنی همه چیز به نفع باشگاه بلژیکی و مدیربرنامه آقای حسین زاده است!

* کاوه رضایی

همه‌کاره تیم منصوریان در لیگ شانزدهم بود با کلکسیونی از گلها و پاس گلها. شماره 9 به قدری درخشان بود که مشتریان خارجی دست به نقد، خیلی زود از راه رسیدند و او را به بلژیک بردند. در برگشت هم به استقلال نرسید. مصدومیت سنگینی پیدا کرد. در تیم ملی حضور داشت اما همیشه یار تعویضی به زمین می آمد. برای استقلال دلبری کرد و قرارداد سنگینی هم داشت با استقلال می بست، اما آنقدر لیست استقلال پر بود که جا برای کاوه خالی نشد و در نهایت یک نیم فصل در تراکتور و یک نیم فصل بی تیم بود تا حالا این فصل سر از سپاهان دربیاورد.

* آیاندا پاتوسی

ضربه به توپش بی‌نظیر بود. شاید فیزیک مناسبی نداشت ولی استاد ضربات ایستگاهی بود. پاتوسی به دلیل قرضی بودن بعد از نیم فصل به خانه برگشت ولی استقلال برای جذب مجددش با توطئه شفر مواجه شد. شفر پاتوسی را اغوا کرد و او با خرج باشگاه استقلال از آفریقای جنوبی به دوبی آمد اما سر از تیم بنی یاس امارات که سرمربی اش وینفرد شفر بود دراورد. پس از اینکه پاتوسی از بنی یاس جدا شد، استقلال نتوانست او را به خدمت بگیرد چرا که پاتوسی 250 هزار دلار می خواست اما استقلال نمی توانست بیشتر از 50 هزار دلار به او بدهد. 

* امید نورافکن

وقتی از سمت چپ زمین به مرکز رفت و هافبک دفاعی شد، تازه همه فهمیدند چه پتانسیلی دارد. استقلال روی زوج او و ابراهیمی در میانه زمین حساب کرده بود که راه خروج را در پیش گرفت و به بلژیک رفت. استقلال دیگر دستش به او نرسید چون توانایی مالی سپاهان را نداشت. همه مراحل رشد نورافکن در استقلال طی شد اما میوه اش را سپاهان چید. او همچنان رگه های استقلالی بودن را دارد چرا که در دربی فینال حذفی، با رضا میرزایی به ورزشگاه آزادی رفته بود و با گل محمدحسین مرادمند حسابی خوشحالی کرد. در نهایت او مجبور به عذرخواهی از هواداران سپاهان شد.

* مهدی قایدی

ستاره بی‌بدیل لیگ 20، استقلال را ترک کرد و راهی امارات شد تا گاوصندوق استقلال پر از پول شود . قرار بود با پول ناشی از فروش قایدی، طلب استراماچونی داده شود. مددی و فریادشیران می گفتند او را نزدیک به یک میلیون و هشتصد هزار دلار فروخته اند. فصل پیش در یک حرکت عجیب، او را آجورلو با یک میلیون و دویست هزار درهم به صورت قرضی به استقلال آورد. او در هفته های اول روی فرم نبود اما هر چه جلوتر رفت، سرحال تر شد و تا در نهایت به ستاره درخشان استقلال در لیگ 22، تبدیل شود. فاصله ای هم با آقای گلی نداشت. در هر حال او چون قرضی بود باید به شباب الاهلی امارات بازمی گشت. هواداران امیدوارند که باشگاه استقلال بتواند او را از شباب الاهلی بگیرد، چون شامل قانون جدید نمی شود. باید دید او می‌تواند به استقلال برگردد یا نه.

* محمد محبی

استقلال به لطف مدیریت آجورلو، او را هم از سانتاکلارا قرض و هم قول دایمی کردن قراردادش را گرفت. این قول را هم آجورلو داد، هم فتح الله زاده و هم کریمی. اما هیچ کدام به قولشان عمل نکردند که هیچ، تازه فیش جعلی واریز هم به باشگاه خارجی دادن تا باشگاه پرتغالی، حسابی عصبانی شود و رقمی نزدیک به 900 هزار دلار را برای دائمی کردن بند قرضی قرارداد او پیشنهاد کند. استقلال با این عدد حتی دیگر نتوانست او را قرضی جذب کند و کامل از دست داد و حالا محبی به باشگاه روستوف روسیه، قرض داده شده است. 

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی