گزارش/ بررسی سرنوشت نسل طلایی استقلال

گزارش/ بررسی سرنوشت نسل طلایی استقلال

پایگاه خبری فوتبالی- اکثر بازیکنان نسل طلایی باشگاه استقلال در دهه 90، وارد عرصه مربیگری شده‌اند.

به گزارش فوتبالی، خداحافظی پژمان منتظری از دنیای بازیگری، خواه ناخواه همه را یاد نسل طلایی استقلال در دهه 90 انداخت. نسلی که بردن دربی را خوب یاد گرفته بود، جام می‌آورد و حتی تا یک قدمی ستاره سوم هم پیش رفت.

بازیکنان آن استقلالِ طلایی رفته رفته از مستطیل سبز خداحافظی کردند تا نوبت به آخرین بازمانده یعنی پژمان منتظری برسد.

 بازیکنی که در دوران درخشش با پیراهن آبی از طرف برخی رسانه‌های هواداری لقب «پسر خوب» گرفت و البته شایستگی‌اش برای این لقب را به همه ثابت کرد. او جزو معدود ستاره‌های تاریخ فوتبال ایران بود که در عین توانایی فنی بسیار بالا، کاملا با حاشیه در غریبه بود.

تصویری که در روزهای اخیر از پژمان منتظری و هم تیمی‌هایش در استقلال حسابی دست به دست شده، یک نکته جالب در دل خود دارد؛ اینکه اکثر آن بازیکنان بعد از دوران بازیگری، مربی شده‌اند و در این عرصه به نیمکت تیم‌های لیگ برتری هم رسیده‌اند. به همین بهانه در ادامه نگاهی می‌اندازیم به شرایط حال حاضر شاگردان آن نسل:

* تبدیل شماره شماره یک تیم به مرد اول نیمکت مربیگری

سید مهدی رحمتی که سالها مرد شماره یک استقلال بود، بعد از آنکه فصل آخر فوتبالش را در شهرخودرو گذراند، بلافاصله سرمربی این تیم شد تا خیلی زود تجربه مربیگری در لیگ برتر را آغاز کند. او بعدا به آلومینیوم اراک رفت و حالا هدایت نساجی را بر عهده دارد. از نکات جالب رحمتی این است که او امسال در سومین سال مربیگری خود، دومین حضور در لیگ قهرمانان آسیا را تجربه خواهد کرد. رکوردی که بعید است در اختیار شخص دیگری باشد.

* مسیرهای متفاوت دو مدافع

حنیف عمران‌زاده و امیرحسین صادقی که زوج قلب دفاع استقلال را تشکیل می‌دادند، بعدا مسیری متفاوت در پیش گرفتند. حنیف کارش را از دستیاری در تیم جوانان استقلال آغاز کرد و بعد نشستن روی نیمکت تیم‌های لیگ یکی و لیگ برتری را تجربه کرد. او در حال حاضر برای دومین فصل متوالی به عنوان کمک مربی، مهدی رحمتی را همراهی می‌کند. صادقی اما کمی دیر تصمیم گرفت مربی شود. او سال گذشته هدایت تیمی در لیگ دسته سه را بر عهده گرفته و باید دید در ادامه این مسیر چگونه پیش خواهد رفت.

* سرنوشت مشابه مدافعان کناری

هاشم بیگ‌زاده و خسرو حیدری به عنوان هافبک های کناری سالهای نه چندان دور استقلال هم این روزها مربی هستند. بیگ‌زاده که آخرین فصل فوتبالش را در بادران توپ زد، بلافاصله به عنوان دستیار در این تیم مشغول به کار شد. او حتی فصل پیش در گل گهر سیرجان دستیار امیر قلعه‌نویی بود اما برای لیگ بیست و سوم وضعیتش مشخص نیست.

آغاز تجربه مربیگری خسرو حیدری هم با استقلال بود. او سال گذشته به عنوان دستیار ساپینتو روی نیمکت این تیم نشست و باید دید برای فصل جدید برنامه‌اش به چه صورت خواهد بود. فعلا که صحبتهایی درباره حضور او در داماش گیلان مطرح شده است. 

* پایان حواشی هشتِ شاکی

مجتبی جباری هرچقدر در دوران بازیگری خود در متن خبرها بود، بعد از آویختن کفش‌ها صرفا به عنوان کارشناس در برخی برنامه‌های تلویزیونی حضور یافت. او در سکوت مطلق فعالیت مربیگری خودش را آغاز کرد و بعد از تجربه دستیاری در نساجی و گل گهر، هدایت تیم نیروی زمینی را بر عهده گرفت تا فوتبال برایش در فضایی کاملا متفاوت دنبال شود.

* 6 و 7 افتخار آفرین

فرهاد مجیدی و جواد نکونام جزو ستاره‌های بی چون و چرای تاریخ استقلال هستند که محبوبیت بالایی نزد هواداران دارند. در این بین فرهاد مجیدی که توانسته بود امضایش را پای بردهای پیاپی دربی ثبت کند، بعد از یک دوره دستیاری، بالاخره به عنوان سرمربی روی نیمکت استقلال نشست و در نهایت یک قهرمانی بدون شکست به هواداران این تیم هدیه داد. حالا هم جواد نکونام هدایت آبی‌ها را بر عهده گرفته و باید دید او چه عملکردی خواهد داشت.

* سیاوش باز هم در استقلال

سیاوش اکبرپور این روزها به عنوان سرمربی امیدهای استقلال مشغول فعالیت شده تا بعد از سالها با شرح وظایفی متفاوت به خانه‌اش برگشته باشد. کارنامه او در مربیگری چندان پر بار نیست و حضور روی نیمکت امیدها می‌تواند آغاز یک ماجراجویی جدید برای او باشد.

* ساموئل؛ ستاره فقید

اتفاق تلخی که در این بین رقم خورد، فوت جی لوید ساموئل است. هافبک فوق العاده‌ای که کلاس فوتبالش از سطح آن روزهای فوتبال ایران بسیار بالاتر بود در سال 2018 بر اثر یک سانحه رانندگی درگذشت. هرچند خانواده ساموئل آن اتفاق را مشکوک خواندند.

6442