گزارش آماری/ چطور قهرمان شویم؟ کم گل خوردن یا زیاد گل زدن

گزارش آماری/ چطور قهرمان شویم؟ کم گل خوردن یا زیاد گل زدن

پایگاه خبری فوتبالی- چه تیمی درنهایت فاتح ماراتن لیگ برتر می‌شود؟ تیمی که کمتر گل بخورد و صاحب بهترین خط دفاع فصل باشد یا تیمی که بیشتر از همه گل بزند و بهترین خط حمله فصل را سند بزند؟

به گزارش فوتبالی، مرور تاریخ لیگ برتر رای به قسمت اول می‌دهد. در 22 دوره‌ای که لیگ برتر برگزار شده، 12 بار تیمی قهرمان شده که صاحب بهترین خط دفاع فصل بوده، 6 بار این عنوان به بهترین خط حمله فصل رسیده، در 3 دوره قهرمان، صاحب هر دو عنوان برتر در حمله و دفاع بوده و 7 بار هم قهرمان، مالکیت هیچکدام از این دو عنوان را نداشته است.

* بهترین خط دفاع

یک کمیت عجیب و غریب؛ در تاریخ لیگ برتر 12 بار تیمی فاتح جام شده است که بهترین خط دفاع را داشته است و جالب‌تر اینکه در هر 4 فصل اخیر، این اتفاق تکرار شده و جام روی دستان تیمی رفته که کمتر از همه گل خورده است. با احتساب کسب هر دو عنوان برتر (هم بهترین خط حمله و هم بهترین خط دفاع)، در 8 فصل اخیر و از لیگ 15 به این سو، جز در یک فصل (لیگ 18)، همیشه تیمی که بهترین خط دفاع را داشته قهرمان شده است.

نمونه موردی: استقلال در لیگ‌های پنجم، هشتم، دوازدهم و بیست و یکم؛ پرسپولیس در لیگ‌های شانزدهم، هفدهم، نوزدهم، بیستم و بیست و دوم؛ سپاهان در لیگ‌های دهم و یازدهم؛ استقلال خوزستان در لیگ پانزدهم.

* بهترین خط حمله

تنها 6 بار این عنوان به تیم قهرمان رسیده است. جالب و تا حدود زیادی طعنه‌آمیز اینکه آخرین قهرمانی که فقط صاحب بهترین خط حمله بود (و بهترین خط دفاع را نداشت)، سپاهان در لیگ نهم بود. نیمی از تعداد دفعاتی که قهرمان فصل صاحب عنوان بهترین خط حمله بوده، در لیگ‌هایی رقم خورده که بهترین خط دفاع هم به نام همین تیم سند خورده بود.

نمونه موردی: سپاهان در لیگ‌های دوم و نهم؛ پاس در لیگ سوم؛ استقلال در لیگ هشتم؛ پرسپولیس در لیگ‌های شانزدهم و هفدهم.

* جفت شیش

سه بار در تاریخ لیگ برتر، قهرمان به معنای تمام کلمه فاتح جام بوده است؛ یعنی دور افتخار با جام قهرمانی درحالیکه هم صاحب عنوان بهترین خط حمله است و هم، بهترین خط دفاع. این یعنی برخلاف بسیاری از لیگ‌های معتبر، قهرمان کامل و همه‌فن‌حریف را فقط در 6/13 درصد از دوره‌های لیگ برتر خودمان دیده‌ایم.

نمونه موردی: استقلال در لیگ هشتم؛ پرسپولیس در لیگ‌های شانزدهم و هفدهم.

* جفت پوچ

یک عدد عجیب؛ 7 بار قهرمان لیگ برتر تیمی بوده که نه خط حمله‌اش و نه خط دفاعش، جایی در میان بهترین‌ها نداشته است. فولاد در هر دو مرتبه‌ای که فاتح لیگ برتر شد، چنین تیمی بود. پرسپولیس هم 3 بار با چنین سناریویی فاتح لیگ برتر شد. تنها قهرمانی سایپا هم در شرایطی رقم خورد که آنها، نه بهترین خط حمله را داشتند و نه بهترین خط دفاع را. این تیمها به جای بهترین بودن در یک یا هر دو فاز حمله و دفاع، تصمیم گرفتند با عملکردی بهینه راهی مسیری شوند که به فتح جام انجامید.

نمونه موردی: پرسپولیس در لیگ‌های اول، هفتم و هجدهم؛ فولاد در لیگ‌های چهارم و سیزدهم؛ سایپا در لیگ ششم؛ سپاهان در لیگ چهاردهم.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی