گزارش فارس/ خطر بزرگ در راه مجوز حرفه‌ای پرسپولیس؛ سرخ پوشان پشت سد AFC می‌مانند؟

گزارش فارس/ خطر بزرگ در راه مجوز حرفه‌ای پرسپولیس؛ سرخ پوشان پشت سد AFC می‌مانند؟

پایگاه خبری فوتبالی- باشگاه پرسپولیس با وجود تایید مدارک خود در کمیته‌های بدوی و استیناف مجوز حرفه‌ای ایران، همچنان مجوز قطعی حضور در لیگ قهرمانان آسیا را دریافت نکرده است.

به گزارش فوتبالی و به نقل از خبرگزاری فارس، در شرایطی که کمیته بدوی مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال مدارک باشگاه پرسپولیس را در کنار پنج باشگاه فولاد، گل‌گهر، نساجی، سپاهان و تراکتور برای دریافت مجوز حضور در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا تایید و مراتب این موضوع به AFC از طریق دبیرکل فدراسیون اعلام شده است، صبح امروز فرهاد حمیداوی، مالک سابق شهرخودرو در گفت و گویی مدعی شد این باشگاه که امتیازش به امید وحدت خراسان منتقل شده همچنان برای انتقال یحیی گل‌محمدی 5 میلیارد تومان از سرخ‌پوشان طلب دارد.

حمیداوی در شرایطی این موضوع را مطرح کرده که تیم‌ها برای کسب مجوز حرفه‌ای نباید هیچ بدهی قطعی داشته یا طبق توافق با طلبکاران، وضعیت این بدهی را تعیین تکلیف کرده باشند. با این وجود طبق پیگیری‌های خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، دپارتمان مجوز حرفه‌ای در زمان آغاز فرآیند صدور مجوز و بارگذاری مدارک باشگاه‌ها از کمیته‌های وضعیت، انضباطی و عضویت فدراسیون و البته فیفا و AFC درمورد پرونده‌های مالی استعلام گرفته و پاسخ خود را نیز به باشگاه‌ها اعلام کرده تا آن‌ها بدهی قطعی و نهایی شده خود را پرداخت کنند. ظاهرا درمورد طلب مورد ادعای حمیداوی هم بحثی به دپارتمان مجوز حرفه‌ای از طرف هیچ نهادی گزارش نشده و به همین دلیل اکنون مسئولیتی متوجه این دپارتمان در این مورد نخواهد بود. با این تفاسیر به نظر نمی‌رسد پرسپولیس در این بحث با مشکلی مواجه شود.

البته تایید مدارک این 6 باشگاه در کمیته بدوی و استیناف به معنی قطعی بودن صدور مجوزشان نیست و همچنان احتمال دارد برخی از این تیم‌ها مثل پرسپولیس با سخت‌گیری کنفدراسیون مواجه شده و شانس حضور در لیگ قهرمانان را از دست بدهند. در حال حاضر با توجه به صدور آرای کمیته‌های بدوی و استیناف کشورمان، این آرا در تاریخ 10 خرداد به AFC اعلام شده و اکنون فعالیت این کمیته‌ها و دپارتمان مجوز حرفه‌ای در ایران به اتمام رسیده و باید کمیته ورودی یا کنترل وضعیت کنفدراسیون بار دیگر مدارک باشگاه‌هایی که در کشورهای مختلف تایید شده‌اند، بررسی کند. در این حالت امکان دارد تفسیر متفاوت این کمیته سبب لغو مجوز یک باشگاه شود.

برخی مسئولان مجوز حرفه‌ای ایران معتقد هستند برخلاف قبل، امسال به هیچ وجه نقض آشکار و واضح قوانین را انجام نداده‌اند. مثل اینکه یک باشگاه در بند یا معیاری مدرک نداده یا مدارک غیرواقعی ارائه کرده باشد و کمیته بدوی یا استیناف هم این مدارک غیرمستند و مستدل را تایید کنند. مانند کاری که با باشگاه استقلال انجام شد و این کمیته مدارک مربوط به بدهی‌ها و ورزشگاه آبی‌پوشان را تایید نکرد.

با این وجود امکان دارد به صورت مثال تفسیر متفاوت AFC  با کمیته‌های بدوی و استیناف مجوز حرفه‌ای در بحث مالکیت باشگاه‌ها سبب شود کنفدراسیون تصمیم بگیرد مجوز یک باشگاه را باطل کند اما بازهم مسئولان تایید مجوز حرفه‌ای مدعی هستند اگر به این دلایل یک تیم از لیگ قهرمانان حذف شود یا مدارکش در آسیا مورد تایید قرار نگیرد، خطر تعلیق یا جریمه متوجه دپارتمان و فدراسیون نخواهد بود. هرچند اخبار نگران‌کننده‌ای هم شنیده می‌شود که از داخل کشور گزارش‌هایی درمورد مالکیت پرسپولیس به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال شده است.

AFC  در نهایت تا 10 تیر نظر نهایی خود را درمورد مدارک 6 باشگاه ایرانی اعلام خواهد کرد اما احتمال دارد این رای تا یک یا دو هفته دیگر نیز صادر شود.

2636