گزارش ویژه/ لیست تمام تیم هایی که در طول تاریخ موفق به کسب سه گانه شده اند

گزارش ویژه/ لیست تمام تیم هایی که در طول تاریخ موفق به کسب سه گانه شده اند

پایگاه خبری فوتبالی – تیم منچستر سیتی پس از قهرمانی در لیگ جزیره فرصت این را دارد تا پس از منچستر یونایتد در سال 1999 به عنوان دومین تیم انگلیسی که تا کنون موفق به کسب سه گانه شده لقب گیرد.

به گزارش فوتبالی، به بهانه کسب احتمالی سه گانه توسط منچسترسیتی با هم نگاهی به لیست تیم هایی که تا به حال موفق به کسب سه گانه اروپایی شده اند می‌اندازیم.

شاگردان پپ گواردیولا تا به این‌جای کار جام قهرمانی لیگ جزیره را بالای سر برده اند در حالی که منچستر یونایتد و اینتر در فینال های جام حذفی انگلیس و لیگ قهرمانان اروپا انتظارشان را می‌کشند. با بردن این دو بازی آن‌ها می‌توانند پس از یونایتد در فصل 1998/99 به عنوان دومین تیم انگلیسی تاریخ که موفق به کسب این افتخار شده است نام خود را در تاریخ ثبت کنند.

باهم نگاهی به لیست 9 نفره تاریخ سازانی که قبلا این مسیر را طی کرده اند می‌اندازیم: 


سلتیک 1966/67

این افتخار دست آورد بزرگی برای غول اسکاتلندی باقی می‌ماند، نه تنها به این دلیل که آن‌ها اولین تیمی بودند که موفق به انجام چنین کاری شدند بلکه به این دلیل که آن‌ها در انتها موفق به کسب 4 گانه شدند. سلتیک در آن فصل در لیگ، جام حذفی و لیگ کاپ اسکاتلند قهرمان شدند و سپس به اولین تیم بریتانیایی تبدیل شد که در جام باشگاه های اروپا (لیگ قهرمانان حال حاضر) به قهرمانی رسیده است.

آژاکس 1971/72

غول های آمستردام در آن سال به عنوان مدافع عنوان قهرمانی جام باشگاه های اروپا پا به مسابقات گذاشته بودند. آن‌ها در فینال سال قبل در ورزشگاه ومبلی تیم پاناتینایکوس را شکست داده بودند اما در آن سال رینوس مایکلز افسانه ای را که به بارسلونا پیوسته بود از دست داده بودند. هرچند این برای آژاکسی ها تفاوتی ایجاد نکرد زیرا او تیم بزرگی را ترک کرده بود تیمی که به اشتفان کوواچ سپرده شد و آن‌ها این را با متحمل شدن تنها یک شکست در کل فصل لیگ هلند و پیروزی در 26 بازی از 27 بازی نهاییشان در لیگ نشان دادند. بعد از آن در جام حذفی هلند با نتیجه 3-2 مقابل تیم دن هاگ به قهرمانی رسیدند و بعد هم جام اروپایی را با برد 2-0 با دبل یوهان کرویف افسانه ای و با غلبه بر تیم اینتر اولین سه گانه تاریخ خود را به دست آورد.


پی اس وی آیندهوون 1987/88

تیم هلندی برای این‌که از حریف خود در لیگ هلند عقب نماند 16 سال بعد به سه گانه خود دست یافت. آیندهوون با اختلاف 9 امتیازی جلوتر از آژاکس قهرمان لیگ شد. این تیم در 34 بازی لیگ 117 گل به ثمر رساند و پس از برد 3-2 در وقت های اضافه مقابل رودا جی سی جام حذفی را به قفسه افتخارات خود اضافه کردند. البته آن‌ها در مسابقات اروپایی اصلا تیم تهاجمی نبودند و در دور مسابقات حتی یک مسابقه را هم در 90 دقیقه بازی نبردند و حتی در فینال مسابقات مقابل بنفیکا هم پس از یک بازی بدون گل در ضربات پنالتی موفق به پیروزی و تکمیل سه گانه خود شدند.

منچستر یونایتد 1998/99

شیاطین سرخ از زمان شروع شکل جدید لیگ برتر در سال 1992 و به نام پریمیر لیگ بر این لیگ سلطه داشته اند اما موفقیت هایشان در لیگ قهرمانان اروپا زیر نظر الکس فرگوسن به دست آمد. در آن سال آن‌ها پس از یک رقابت تنگاتنگ با آرسنال لیگ را با یک امتیاز بیشتر بالای سر قهرمان دوره قبل لیگ جزیره تمام کردند. آن ها در مسیر قله جام حذفی هم به توپچی ها برخورد کردند و با نتیجه 2-1 آن‌ها را در مرحله نیمه نهایی کنار زدند و سپس دربازی مقابل نیوکاسل و یک برد عادی 2-0 دومین جام فصل را بالای سر بردند. برد دراماتیک یونایتد مابل یوونتوس در نیمه نهایی آن‌ها را به اولین فینال چمپیونز لیگ این تیم زیر نظر فرگوسن رساند. گل های شرینگهام و اوله گونار سولشر بازی 1-0 باخته مقابل بایرن مونیخ در نیوکمپ را به بردی دیر هنگام برای شیاطین سرخ تبدیل کرد.


بارسلونا 2008/09

البته که گواردیولا با سه گانه نا آشنا نیست، او 14 سال پیش این‌کار را با بارسلونا انجام داد. لیونل مسی، ژاوی، آندرس اینیستا... لیست نام های بزرگ در بین بازیکنان بارسلونا تمام شدنی نبود واین بازیکنان با هم با کسب سه گانه در آن سال به سر حد پتانسیل خود رسیدند. آبی اناری ها در لالیگا با اختلاف 9 امتیازی به قهرمانی رسیدند، برد تحقیر کننده 4-1 مقابل اتلتیک بیلبائو در فینال کوپا دل ری اولین قدم آن‌ها در مسیر کسب سه گانه بود. بارسلونا فصل قبل را در رده سوم به پایان رساندند و این برای رسیدن آن‌ها به چمپیونز لیگ مانع جدیدی ایجاد کرده بود و مجبور بودند در دور سوم مسابقات پلی آف لیگ قهرمانان شرکت کنند. پس از رسیدن به مرحله گروهی و صعود آسان از آن مرحله با برد مقابل لیون و بایرن به نیمه نهایی مقابل چلسی رسیدند که آن بازی را هم به لطف گل زده بیشتر در خانه حریف با موفقیت پشت سر گذاشتند. گل های ساموئل اتوئو و مسی در رم و در بازی فینال مقابل منچستر یونایتد کاپ قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا و در نتیجه سه گانه شیرینشان را به آن‌ها هدیه داد.


اینتر 2009/10

یک سال بعد یک تیمی کاملا متفاوت نسبت به بارسلونا تحت هدایت ژوزه مورینیو موفق به کسب این افتخار شد. تیم ایتالیایی در معامله ای موفق اتوئو و ابراهیموویچ را جا به جا کرد و توانست حداکثر سود را از این معامله ببرد. همکاری دو مهاجم اینتر یعنی اتوئو و میلیتو اینتر را به تالار افتخارات کشاند، هرچند آن‌ها در کل ترکیب با وجود ژولیو سزار در دروازه، لوسیو در دفاع و وسلی اسنایدر در خط هافبک توازن قدرت خوبی داشتند. اینتر با اختلاف 2 امتیاز بیشتر نسبت به رم در لیگ قهرمان شدند و بار دیگر جالوروسی را در فینال کوپا ایتالیا شکست داد. اینتری ها در مرحله گروهی پس از بارسلونا و به عنوان تیم دوم به مرحله حذفی صعود کردند اما پس از کنار زدن چلسی و زسکا مسکو دوباره در مرحله نیمه نهایی به بارسلونا برخورد کردند. نبوغ مورینیو باعث شد تا یارانش علی رغم باخت 1-0 در بازی رفت، در بازی برگشت و در نیوکمپ با نتیجه 3-2 از سد تیم گواردیولا بگذرند. دبل میلیتائودر ورزشگاه نیوکمپ و مقابل بایرن مونیخ اولین قهرمانی اینتر را در لیگ قهرمانان/جام باشگاه های اروپا پس از سال 1965 به آن‌ها هدیه داد.


بایرن مونیخ 2012/13

 آن فصل برای باواریایی ها با 8 برد پشت سر هم یاران یوپ هاینکس شروع شد و آن ها در پایان به راحتی عنوان قهرمانی را کسب کردند به طوری که در تمام بازی های پس از نیم فصل جز یک بازی تمام سه امتیاز ها را درو کردند و با 91 امتیاز در مجموع و 25 امتیاز بالاتر از تیم دوم لیگ را به اتمام رساندند. بایرن پس از گذشتن از سد آرسنال، یوونتوس و بارسلونا در مرحله حذفی با چهره ای آسنا در فینال روبرو شدند. در یک بازی پر هیجان مقابل دورتموند، گوندوغان با پنالتی خود گل دقایق ابتدایی مانزوکیچ را پاسخ داد در حالی که گل آرین روبن در دقیقه 89 بازی را به نفع بایرن مونیخ کرد. باواریایی ها یک هفته پس از فینال لیگ قهرمانان و با برد در فینال جام حذفی آلمان اولین سه گانه یک تیم آلمانی را رقم زدند.


بارسلونا 2014/15 

در آن سال ها سه گانه داشت به امری عادی تبدیل می‌شد هرچند بارسلونا در آن فصل با کسب سهمیه برای دومین بار تاریخ سازی کرد. آن فصل اولین سال حضور لوییز انریکه در قامت سرمربی بارسلونا بود و نوید روز های خوبی برای بارسلونا را می‌داد. با وجود مثلث تهاجمی مرگبار بارسلونا متشکل از مسی، سوارز و نیمارسلطه گری بارسا چیزعجیبی نبود. این مثلث با مشارکت هم 122 گل را به ثمر رساندند که سهم مسی 58 تا از این تعداد بود. بارسلونا در لالیگا توسط رئال مادرید با چالش بزرگی مواجه شد اما در نهایت با اختلاف ۲ امتیازی صدر جدول را مال خود کردند. آن‌ها با برد ۳-۱ مقابل اتلتیک بیلبائو قهرمان کوپا دل ری شدند، در لیگ قهرمانان هم با حذف تیم های منچستر سیتی، پاری سن ژرمن و بایرن مونیخ در نهایت به مصاف بانوی پیر در فینال رفتند و با برد مقابل یوونتوس سه گانه دوم خود را به دست آوردند.


بایرن مونیخ 2019/20 

بایرن در آن سال به دلیل شیوع بیماری کرونا از حضور تماشاگر هایش محروم بود . نکته عجیب دیگر درباره این فصل موفقیت آمیز این بود که آن‌ها نیکو کواچ را به دلیل عملکرد ضعیف در نوامبر اخراج کردند و هانسی فلیک را به جای او به عنوان مربی تیم انتخاب کردند که تاثیری تقریبا فوری داشت. بایرن پس از باخت 2-1 مقابل بروسیا مونشن گلادباخ  در 20 بازی نهایی لیگ 19 بازی را برد و تنها به یک تساوی تن داد تا با اختلاف قهرمان لیگ شود. آن‌ها پس از برد 4-2 مقابل بایر لورکوزن در فینال جلم حذفی دومین قدم را در مسیر کسب سه گانه محکم برداشتند. برد 8-2 بایرنی ها مقابل بارسلونا و برد 3-0 تکراری مقابل لیون آن‌ها را به فینال مقابل پاری سن ژرمن فرستاد، جایی که کینگزلی کومان با گل خود سه گانه دوم بایرن را به ثبت رساند.

در فصل 2018/19 منچستر سیتی به اولین تیمی که موفق به کسب سه گانه داخلی انگلیس شده مبدل شد اما سه گانه اروپایی چیزی است که آن‌ها به دنبال آن هستند و باید دید که سیتیزن ها تحت هدایت گواردیولای با تجربه می‌توانند تعداد تیم های حاضر در این لیست را دو رقمی کنند؟

2102