آمار عجیب تعداد داوران لیگ برتر فوتبال در مقایسه با لیگ‌های خارجی

آمار عجیب تعداد داوران لیگ برتر فوتبال در مقایسه با لیگ‌های خارجی

پایگاه خبری فوتبالی- اگر از اشتباهات داوری هم که صدای تیم‌های لیگ برتر را درآورده است بگذریم، تعداد زیاد داوران حاضر در مسابقات لیک برتر فوتبال ایران در مقایسه با لیگ‌های کشورهای مختلف آماری عجیب و غریب است. 

به گزارش فوتبالی، بیست‌ودومین دوره مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور پنجشنبه شب در حالی به پایان رسید که تعداد بالای داوران حاضر در مسابقات توی ذوق می‌زد. 240 مسابقه لیگ برتر مجموعاً توسط 43 داور برگزار شد و می‌توان گفت هر داور به‌صورت میانگین، قضاوت 5.5 بازی را بر عهده داشته است، عددی که مشابه آن را در فوتبال کشورهای منطقه یا سطح جهان نمی‌بینیم.

موعود بنیادی‌فر داور 13 دیدار (43 درصد هفته‌های لیگ) بود و بیشترین قضاوت را در لیگ بیست‌ودوم داشت. همچنین سه داور یعنی فرهاد امینی، مهرداد خسروی و محمدباقر پورباقر قضاوت تنها یک بازی را بر عهده داشتند.

برای بررسی تعداد داوران در سطح اول فوتبال دنیا، سری به سایت رسمی مسابقات لیگ برتر انگلیس زدیم. بخش داوران این سایت نشان می‌دهد که لیگ جزیره در فصل 23-2022 تاکنون 23 داور داشته و بیشترین قضاوت یک داور متعلق است به مایکل اولیور، آنتونی تیلور و پائول تیرنی با داوری 29 بازی (78 درصد هفته‌ها). تاکنون 364 مسابقه برگزار شده است و هر داور به‌صورت میانگین قضاوت 15.8 بازی را بر عهده داشته؛ اختلافی معنادار با آمار لیگ ایران.

همچنین سایت البیان امارات پس از پایان مسابقات لیگ برتر این کشور، تعداد داوران این بازی‌ها را 26 داور اعلام کرد. 20 داور کشور امارات و شش داور خارجی، قضاوت این دیدارها را بر عهده داشتند که عادل النقبی با 17 قضاوت، بیشترین داوری را در طول فصل داشته است (70 درصد هفته‌ها). در لیگ 12 تیمی امارات، 182 مسابقه برگزار شد که میانگین قضاوت هر داور 10.7 دیدار است.

قطر نیز وضعیت مشابهی دارد. 16 داور، لیگ 12 تیمی ستارگان قطر را قضاوت کردند و هر داور قضاوت 8.25 بازی را بر عهده داشت. محمد احمد الشمری 16 مسابقه از 22 هفته (72 درصد هفته‌ها) را سوت زده و از این حیث در لیگ قطر رکورددار است.

به نظر می‌رسد مسئولان فدراسیون فوتبال و کمیته داوران، اهمیت این موضوع را دریافته‌اند و خداداد افشاریان هم گفت تعداد داوران لیگ برتری (مجموع داوران و کمک داوران) به عدد 80 می‌رسد. داورانی که قصد قضاوت در لیگ برتر را دارند، آمادگی بیشتری برای برای حضور در این مسابقات کسب می‌کنند و این نکته سبب افزایش کیفیت داوری‌ها می‌شود.

۵۹۶۰