گزارش فنی/ تیم منتخب خارجی‌های لیگ بیست‌ودوم فوتبال ایران

گزارش فنی/ تیم منتخب خارجی‌های لیگ بیست‌ودوم فوتبال ایران

پایگاه خبری فوتبالی - درحال حاضر ۳۴ بازیکن خارجی در تیم‌های لیگ برتری مشغول به بازی هستند.

به گزارش فوتبالی، لیگ برتر فوتبال همچون فصول گذشته، امسال هم بازیکنان موثر و غیرموثر خارجی را به خود می‌بیند. بر اساس قانون فعلی، هر تیم لیگ برتری مجاز به خرید سه بازیکن خارجی از بازار جهانی و یک خرید آسیایی است که البته تیم‌ها خواهان افزایش این سهمیه هستند. با این حال جالب است بدانید که صرفا ۵ تیم اقدام به خرید چهار بازیکن خارجی کرده‌اند و ۴ تیم هم اصلا بازیکن خارجی ندارند!

استقلال تنها مدعی کسب جام با دو بازیکن خارجی

بین تیم‌های مدعی لیگ برتر، پرسپولیس و سپاهان هر چهار سهمیه خارجی خود را استفاده کرده‌اند و تنها استقلال است که با دو بازیکن خارجی قرارداد بسته است. کوین یامگا و رافائل سیلوا دو بازیکن غیرایرانی آبی‌ها هستند که هر دو در پست دفاعی برای تیم‌ خود بازی می‌کنند. البته استقلال در نیم فصل اول، عزیزبک‌ آمانوف را هم بین خارجی‌های خود می‌دید که این بازیکن ازبکستانی با فسخ یک طرفه قرارداد خود از جمع شاگردان ساپینتو جدا شد.

صنعت نفت؛ عاشق آسیایی‌ها و در معرض سقوط با چهار خارجی!

علاوه بر پرسپولیس و سپاهان، سه تیم دیگر هم چهار سهمیه بازیکن خارجی خود را استفاده کرده‌اند. تراکتور به عنوان تیمی که برای کسب سهمیه آسیایی تلاش می‌کند و فولاد به عنوان تیمی که در مسابقات آسیایی حضور داشت، دو تیم دیگر این جمع هستند. اما در این جمع پنج نفره نام صنعت نفت آبادان خودنمایی می‌کند؛ تیمی که با چهار بازیکن خارجی برای فرار از سقوط دست و پا می‌زند. جالب اینکه بدانید سه بازیکن خارجی آبادانی‌ها آسیایی هستند و فقط یک بازیکن این تیم از آمریکای جنوبی و اهل اروگوئه است.

مارکت برزیل، بازار محبوب ایرانی‌ها

از بین ۳۴ بازیکن خارجی شاغل در ایران، ۹ بازیکن ملیت برزیلی دارند تا مشخص شود این کشور همچنان محبوب‌ترین مارکت برای ایرانی‌هاست. بعد از برزیل، اسپانیا با ۳ نماینده در رده دوم قرار دارد. جالب اینکه تیم‌های ایرانی معمولا سراغ بازیکنان اسپانیایی نمی‌رفتند و در فصل جاری رغبت به مربیان و بازیکنان این کشور اروپایی بین ایرانی‌ها افزایش پیدا کرده است. تاجیکستان، ازبکستان، عراق، استرالیا، مالی و پرتغال هم جزو کشورهایی هستند که هر کدام دو بازیکن در لیگ ایران دارند و ۱۰ کشور دیگر هم صاحب یک نماینده هستند.

صفا هادی شناخته‌شده‌ترین آسیایی لیگ‌ برتر

از بین ۳۴ بازیکن خارجی لیگ ایران، ۹ بازیکن آسیایی است. تیم‌های ایرانی معمولا به بازار آسیایی چندان علاقه ندارند و گاها ترجیح می‌دهند صرفا بازیکن غیرآسیایی جذب کنند. با این حال صنعت نفت آبادان با تخصیص سه بازیکن خارجی خود به آسیایی‌ها عملکرد جالبی در نقل‌وانتقالات داشته است. عراق، تاجیکستان، ازبکستان، استرالیا و ژاپن پنج کشور آسیایی هستند که بین لیگ برتری‌ها نماینده دارند. شاید بتوان گفت که صفا هادی هافبک جنگنده عراقی تراکتور، شناخته‌شده‌ترین بازیکن آسیایی لیگ برتر است که عملکرد خوبی هم در تیمش داشته است. جدا از صفا، می‌توان به وحدت هنانوف، الویس کامسوبا و شرزود تمیروف هم اشاره کرد که کم و بیش برای تیم‌های خود به میدان می‌روند.

پریرا پیرترین و وحدت جوان‌ترین خارجی‌های لیگ

لوسیانو پریرا با ۳۹ سال و ۶ ماه پیرترین خارجی لیگ برتر و دومین بازیکن مسن لیگ بعد از محمدرضا خلعتبری است. در نقطه مقابل وحدت هنانوف مدافع تاجیکستانی پرسپولیس با ۲۲ سال جوان‌ترین خارجی است که لیگ ایران را انتخاب کرده است. در کل ۱۹ خارجی لیگ برتر بالای ۳۰ سال و ۱۵ بازیکن کمتر از ۳۰ سال سن دارند تا مشخص شود اینجا هم اولویت لیگ برتر با بازیکنان پا به‌ سن گذاشته است!

سه بازیکن دوملیتی ایرانی - خارجی در لیگ برتر!

هم‌چنین خالی از لطف نیست بدانید لیگ‌ برتر سه بازیکن ایرانی - خارجی هم در بطن خود دارد. امید سینگ هافبک بهبهانی هوادار که باتوجه به محل تولد پدرش، پاسپورت هندی هم دارد و اشکان دژاگه بازیکن ایرانی - آلمانی که بزرگ شده آلمان است و تابعیت این کشور را هم داراست. هم‌چنین علی قربانی مهاجم مصدوم فولاد، با قبول تابعیت کشور آذربایجان برای تیم‌ ملی این کشور هم بازی کرده و دوتابعیته است.

گزارش از حامد حاجی محمدی/ پایگاه خبری فوتبالی

1997