ده نکته از استقلال در دربی صدم/ استقلال نبرد، چون متوسط و نامتوازن بود!

ده نکته از استقلال در دربی صدم/ استقلال نبرد، چون متوسط و نامتوازن بود!

پایگاه خبری فوتبالی- یک- احتمالا ساپینتو پاداش نمایش خوب پیمان بابایی در نیمه دوم دیدار با هوادار را به او داده و فکر این قسمت را نکرده بود که شاید مطهری به سبب سابقه خوبش در دربی گزینه بهتری برای سوت آغاز مسابقه باشد. تفاوت مربیانی که فضای دربی تهران را می‌شناسند رعایت همین جزییات است. شاید بابایی با ورودش به زمین به جای ارسلان، می‌توانست مفیدتر باشد.

دو- هر بازی شرایط خاص خودش را دارد، قطعا رقابت با تیمهای سید یک لیگ مثل سپاهان و پرسپولیس با تیمهای دسته دوم و سوم و حتی چهارم جدول متفاوت است. شما نمی‌توانید با یک مدل بازی همه تیمها را ببرید. این انتقاد به کادرفنی استقلال وارد است که چرا با همان استراتژی بازیهای قبل به مصاف پرسپولیس رفت؟

سه- استقلال در توری که یحیی پهن کرده بود افتاد و گره تاکتیکی این تیم هرگز در طول نود دقیقه باز نشد. آنها کاملا مطابق میل پرسپولیس بازی کردند. بازی از کناره ها بدون حمایت هافبکها و مدافعان کناری از بازیکن صاحب توپ و بعد از آن ارسالهای بی‌کیفیت برای مهاجمان. در حالیکه این مدل بازی نقطه قوت پرسپولیس است. پرسپولیس با وجود گولسیانی، پورعلی‌گنجی، نعمتی و غنیمتی مانند بیرانوند روی هوا به تیمی باج نمی‌دهد. در هر بازی هم گل خورده یا شکست خورده، روی زمین بوده است!

چهار- اتکای بیش از حد استقلال به قایدی در این بازی عجیب بود. هرجا که شماره ۲۰ آبی ها صاحب توپ می‌شد دو پرسپولیسی روی پا او بودند و سرلک هم مدام در حال پوشش بود. اینگونه شد که مهمترین مهره هجومی استقلال هر چه از زمان بازی گذشت زهرش کم شد. جدا از ماجرای هند مشکوک به پنالتی، قایدی در یک صحنه که در محوطه همه را دریبل زد، می‌توانست پنالتی بگیرد، چون مدافعان پرسپولیس برایش پا انداخته بودند اما چون از همه رد شده بود، فکر کرد می تواند توپ‌ را مارادونایی وارد دروازه کند اما تا چشم باز کرد دید روی خط اوت است!

پنج- سعید مهری و آرش رضاوند در این فصل پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشته‌اند اما این پیشرفت باید در بازیهای بزرگ خودش به چشم بیاید. تفاوت بازیکن بزرگ با بازیکن خوب در بازیهای بزرگ خودش را نشان می‌دهد. سعید مهری به خصوص در نیمه دوم فوق‌العاده ضعیف عمل کرد و نشان داد که در بازیهای بزرگ، استقلال به پلی‌میکرهای باتجربه احتیاج دارد.

شش- لحظه کلیدی بازی مصدومیت یامگا بود، بازیکنی که کسی مصدوم شدنش را به یاد ندارد در حساس ترین جای ممکن مصدوم شد و دست ساپینتو برای تغییر تاکتیک در نیمه دوم را بست. شاید اگر یامگا مصدوم نمی شد نیمه دوم می‌توانست به جای محبی که دیروز کاملا محو بود بازی کند و سمت راست خط حمله استقلال را راه بیاندازد.

هفت- اما چه شد که بهترین تیم هجومی لیگ در خلق حتی یک موقعیت گل هم عاجز بود؟ علت آن را به حساب بازیخوانی خوب گل‌محمدی بگذارید، او با درک درست از شرایط دربی عاقلانه ترین کوچینگ ممکن را انجام داد و ارتباط خطوط استقلال را کاملا قطع و کاری کرد آنها به ارسالهای بلند از همه جای زمین رو بیاورند. ارسالهایی که مدام قطع می‌شد و جالب اینکه استقلال هرگز به پلن دوم رو نیاورد. برخی معتقدند استقلال اصلا پلن دوم نداشت!

هشت- برای قهرمان شدن در لیگ همه عوامل باید مهیا باشند. چهار عامل مدیریت ، کادرفنی ، بازیکنان و پول برای قهرمانی در پروسه ای طولانی مثل لیگ شرط لازم و کافیست. استقلال در بخش اول مدتهاست لنگ می‌زند و بالاخره دامن این تیم را گرفت. جایی که تیمی که توسط سرمربی بسته نشده بود در نیم فصل به دلیل بسته بودن پنجره، بازیکن نگرفت ولی در طرف مقابل گل پرسپولیس را کسی زد که در نیم فصل به این تیم اضافه شد. اگر واقع‌بین باشیم استقلال با سه چرخ پنچر تا اینجای فصل هم عالی کار کرده است. چرخ دوم بازیکنان است که البته به جز قایدی، محبی، یامگا و سیلوا و روزبه چشمی، دیگر بازیکنان این تیم متوسط، متوسط به بالا و متوسط به پایین و نامتوازن هستند. بازیکنان استقلال را با بازیکنان پرسپولیس و سپاهان مقایسه کنید، به این نکته می‌رسید. عارف غلامی، جعفر سلمانی، آرش رضاوند، سعید مهری، پیمان بابایی، صالح حردانی، ارسلان مطهری، آرمان رمضانی، رضا میرزایی و نیمکت‌نشینان استقلال همه متوسط و متوسط به بالا و پایین هستند. ساپینتو تا اینجای فصل شاهکار کرده است. چرخ سوم هم چرخ پول است که استقلالی‌ها در این فصل مشکلات مالی شدید دارند و همین الان ساپینتو می‌تواند راحت فسخ کند و برود. شرایط استقلال عادی نیست!

نه- استقلالیها می‌توانند ذهنها را به سمت داوری سوق دهند اما این تمام ماجرا نیست. مشکل استقلال در دربی صدم داوری نبود، این تیم هرگز از نظر روانی مهیای بازی در این بازی بزرگ نبود. استقلال در خلق موقعیت ناتوان نشان داد و دربی تک موقعیتی را در شرایطی واگذار کرد که حریف برای بردن کم‌اشتباه‌تر نشان داد.

ده-راهی که استقلال با ساپینتو آغاز کرده آینده روشنی را برای این تیم رقم خواهد زد به شرط اینکه آنها در کمترین زمان ممکن این بازی را فراموش کنند و دوباره به فرم خوب خود برگردند. برگشت مهمترین خصلت تیمها و مربیان بزرگ است. قصه استقلال و ساپینتو تمام نشده و تازه شروع شده است. البته این نکته نباید فراموش شود که ساپینتو اگر قراردادش را تمدید کند، مطمئنا تیم را برای فصل بعد، خودش می‌بندد و شرایط این فصل و فصل آینده متفاوت خواهد بود. 

گزارش از پیمان خنافری/ پایگاه خبری فوتبالی