ده نکته از غروب جنجالی آزادی/ پنالتی، یامگا و گل، همان پایان همیشگی!

ده نکته از غروب جنجالی آزادی/ پنالتی، یامگا و گل، همان پایان همیشگی!

پایگاه خبری فوتبالی- یک: از قدیم الایام گفته اند با یه نفر یک مدت زندگی کنید اگر همخو نشوید همبو می شوید! با گذشت هشت ماه از حضور ساپینتو در استقلال روح او در تیمش دمیده شده است و چیزی که درون زمین از استقلال می بینید تلفیقی از شور و هیجان و فوتبال است. استقلالی که وحشی و درنده بازی می کند و مدام هواداراش  را بالا و پایین می فرستد.

دو: باختهای قبلی قلعه نویی مقابل استقلال، او را مجاب کرده بود تغییر استراتژی بدهد. امیر فوتبالی را انتخاب کرد که خیلی با روحیاتش سازگار نیست. فوتبال بسته، متمرکز در زمین خودی و گرفتن فضا. همه چیز هم تا دقیقه ۹۰ خوب پیش می رفت تا اینکه دوباره سناریویی تکراری تر از پخش سریال "مختار ثقفی" شکل گرفت: پنالتی، یامگا، گل و در نهایت بردردو بر یک استقلال! 

سه: آمار و ارقام سخن می گویند که چه تیمی شایسته کسب سه امتیاز بود، شروع طوفانی استقلال نه تنها با زدن گل پیش نرفت که با دریافت گل ممکن بود پرونده قهرمانی در لیگ امسال را در همین هفته بیست و دوم برای آنها ببندد. اما انقدر آبی ها از چپ و راست در نیمه دوم توپ ریختند که در نهایت تیمی برنده شد که سر نترس و شجاعی داشت.

چهار: مثلث قهرمانی را که جدا کنیم، گل گهر و تراکتور بهترین فوتبال را بین سیزده تیم دیگر انجام می دهند. اما چرا در واپسین لحظات مقابل سرخابیها وا دادند؟ جوابش ساده است؛ نداشتن روح قهرمانی و حس برتری طلبی!

پنج: دقیقه کلیدی بازی برای آبیها دقیقه ۶۴ باری بود. بیرون کشیدن سیلوای افت کرده و آمدن حامدی فر به مرکز میدان و رفتن روزبه کنار عارف. گردش توپ استقلال بهتر شد و آنها مالک همه توپهای سوم شدند. البته سیلوا روی تک گلی که استقلال خورد مقصر بود اما قصور او بیشتر از قصور سید حسین حسینی نبود.

شش: این برد را به حساب سرمربی پرتغالی بگذارید که دور از نیمکت و روی سکوها بود. تعویضها و تغییر تاکتیکهای ساپینتو در نیمه دوم باعث شد هر لحظه بوی گل در آزادی بپیچد، بردن رضا میرزایی به دفاع چپ و آمدن آرمان رمضانی کارکشته و امیرعلی صادقی جوان، مدام نفس استقلال را برای تغییر نتیجه چاق می کرد.

هفت: امیرقلعه نویی در این سه سال گل گهر را از یک تیم معمولی رو به پایین به یک تیم خوب سطح بالا(البته نه در حد قهرمانی) بدل کرده است. آنها برای رقابت با بزرگان لیگ چالشهای زیادی دارند که مهمترین آن نداشتن شخصیت تیمی و ذهن برنده خواه و البته تجربه قهرمانی است. البته قلعه نویی همچنان در جام حذفی حضور دارد تا برای گرفتن پس از یک دهه جام نگرفتن شانس داشته باشد اما کار ساده ای ندارد، چون اول باید فولاد علیرضا منصوریان را ببرد و بعد تازه در ورزشگاه آزادی مقابل پرسپولیس قرار بگیرد.

هشت: هر چند عادل فردوسی پور همچنان در صدا و سیما برنامه فوتبال ۱۲۰ را دارد و تهیه کننده این برنامه است و صدایش را می شود از آیتمهای برنامه فوتبال ۱۲۰ شنید اما او به خاطر اختلافهایش با مدیر فعلی شبکه سه نه در شبکه سه گزارش می کند و نه در شبکه ورزشی که به نوعی زیرمجموعه شبکه سه سیماست. سیاست اخیر بخش ورزش سیما و مخصوصا شبکه سه مقابله با سلبریتی سازی گزارشگران و مجریان ورزشی با دادن گزارش بازیهای لیگ برتر و لیگهای اروپایی به گزارشگران جوان و کمتر شناخته شده و حتی ناشناس بوده است اما سپردن سه بازی تیم ملی در جام جهانی به محمدرضا احمدی(بازی ایران - انگلیس)، پیمان یوسفی (بازی ایران - ولز) و جواد خیابانی (بازی ایران - آمریکا) نشان داد که به نوعی این سیاست هم شکست خورد و در بر همان پاشنه قبلی چرخید و به چهره های قدیمی اعتماد شد. در هر حال بین چهره های قدیمی گزارش فوتبال در صدا و سیما، پیمان یوسفی انگار تولدی دوباره داشته است، او بعد از گزارش هیجان انگیز بازی ایران - ولز، یک گزارش ماندگار دیگر در کارنامه کاری خود ثبت کرد. بازی جذاب استقلال گل گهر یک گزارش خوب و توصیفی لازم داشت که یوسفی به بهترین نحو ممکن آن را اجرا کرد. هر چند روی صحنه پنالتی جنجالی استقلال، میرزایی را با پیمان بابایی اشتباه گرفت اما در هر حال گزارشش هم درام داشت و هم تراژیک بود و روی جریان بازی نشست. تن صدای پیمان یوسفی هم کلا با لحظات دراماتیک و تراژیک هارمونی دارد. چه ایران - عراق در جام ملتهای آسیای ۲۰۱۵ استرالیا، چه العین - استقلال لیگ قهرمانان آسیا، چه آخرین دربی استقلال و پرسپولیس که به ضربات پنالتی کشید و چه ایران - ولز جام جهانی ۲۰۲۲! 

نه: پرفشار بازی کردن و ایجاد اینهمه موقعیت و پرس شدید نیاز به یک بدن آماده دارد که استقلال این قبراقی خود را مدیون بدنساز پرتغالی اش است. انگار بدن آبیها حسابی رو آمده است. بدنسازی خوب رمز موفقیت اصلی یک تیم موفق و مدعی و همیشه برنده است.

ده: با اتفاقات این هفته و برد سه تیم بالای جدول آب از آب در صدر جدول تکان نخورد و فقط این سه تیم خود را از بقیه کاملا جدا کردند. هیجان اسفندماه لیگ همچنان ادامه دارد، شنبه در تهران و یکشنبه در اهواز. برای استقلال مساوی بازی شنبه پرسپولیس و سپاهان بهترین نتیجه است به شرط آنکه خودشان در اهواز از پس تیم منصوریان بربیایند.

گزارش از پیمان خنافری/ پایگاه خبری فوتبالی

9098