بررسی تیمهای ملی بدون سرمربی در فاصله کمتر از یکسال تا جام ملتهای آسیا

بررسی تیمهای ملی بدون سرمربی در فاصله کمتر از یکسال تا جام ملتهای آسیا

پایگاه خبری فوتبالی- کمتر از یک سال دیگر جام‌ملت‌های 2023 آغاز خواهد شد اما تکلیف نیمکت چهار تیم آسیایی هنوز مشخص نشده است.

 به گزارش فوتبالی، آذر و دی ماه سال آینده هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا به میزبانی دوحه قطر برگزار خواهد شد.

به گزارش فوتبالی، کمتر از یک سال دیگر، 24 تیم از قاره‌کهن با هم به رقابت خواهند پرداخت و بسیاری از کشورهای حاضر، برنامه‌ریزی خود برای این تورنمنت پراهمیت قاره‌ای را از مدت‌ها قبل آغاز کرده‌اند. البته این برنامه ریزی مربوط به فدراسیون هاست و تعامل هایی که فدراسیون های آسیایی با هم برای برگزاری دیدارهای دوستانه و کمپ های آماده سازی دارند.

 تیم ملی فوتبال ایران که در حال حاضر در رنکینگ آسیایی دوم است و البته سابقه سه قهرمانی در این رقابتها را دارد، با پایان جام‌جهانی و نخواستن کی‌روش و توافق عجیب این سرمربی با قطر، فعلا بدون سرمربی است. فدراسیون فوتبال در حال سبک و سنگین کردن گزینه هاست و مشخص نیست روی نیمکت تیم ملی سرمربی داخلی می نشیند یا سرمربی خارجی. هر چند با توجه به مسایل کلی شانس ایرانی بودن سرمربی تیم ملی بالاست اما به نظر رییس فدراسیون و بدنه هیات رییسه با حضور سرمربی خارجی، موافق است. البته انتخاب هر دو گزینه برای فدراسیون فوتبال، کار راحتی نیست چرا که مربیان ایرانی مدنظر همه تیم دارند و راضی کردن مربیان خارجی نامدار با شرایط تحریم، انتقال پول و دیگر مسایل به این راحتی ها نیست. باید دید در نهایت فدراسیون فوتبال در این باره به چه نتیجه‌ای می‌رسد.

در هر حال این تنها ایران نیست که جای کادر فنی را روی نیمکت خود خالی می‌بیند؛ کره‌جنوبی، چین و ویتنام سه آسیایی دیگری هستند که تا این لحظه سرمربی خود را برای قطر  2023 انتخاب نکرده‌اند. 

 رسانه‌های کره‌ای مدعی شده‌اند سرمربی این کشور تا پایان ماه جاری میلادی اعلام خواهد شد.

 نام راجر دسا، دستیار کی‌روش در حوالی نیمکت چین به گوش می‌رسد. هر چند پیش‌تر هم شایعاتی درباره علاقه‌مندی چینی‌ها به کارلوس کی‌روش هم شنیده می‌شد. اگر این انتقال صورت نپذیرد، بعید نیست دستیار مرد پرتغالی روی نیمکت عنابی‌پوشان اضافه شود. 

ماجرای ویتنام و دراگان اسکوچیچ هم خیلی زود به دست فراموشی رسید تا این تیم جنوب شرقی همچنان در بلاتکلیفی به سر ببرد. البته فوتبال ویتنام رو به پیشرفت است اما بعید است آنها در این دوره برای تیمهای صاحب نام آسیا، مشکلی ایجاد کنند.

 احتمالا تکلیف این چهار جای خالی روی نیمکت‌ها هم به زودی مشخص خواهد شد و ایران، کره‌جنوبی، چین و ویتنام هم مانند دیگر بیست تیم حاضر در جام ملت‌ها، روند آماده‌سازی خود را رسما آغاز خواهند کرد.

می‌شود گفت از آنجا که هنوز با پایان جام جهانی تیم‌های ملی هیچ فرصتی برای برپایی اردو یا دیدار دوستانه نداشته‌اند، تیم ملی ایران و این سه کشور عملا فرصتی را از دست‌ نداده‌اند. البته زمان زیادی تا فیفادی فروردین ماه باقی نمانده و انتخاب سریع‌تر، امکان شناخت و استفاده هر چه بهتر از اولین اردو تیم ملی در سال آینده را بیشتر خواهد کرد. به نظر هم یک بازی دوستانه بین ایران و عراق در تهران اوکی شده تا تیم ملی احتمالا با سرمربی جدید، مقابل عراقی که به تازگی قهرمان رقابتهای جام خلیج فارس شده و عمانِ برانکو ایوانکوویچ را شکست داده قرار بگیرد.

۲۵۰۹