مرور تقابل‌های ایران با میزبانان جام ملت‌های آسیا؛ پیروزیِ 50 درصدی

مرور تقابل‌های ایران با میزبانان جام ملت‌های آسیا؛ پیروزیِ 50 درصدی

پایگاه خبری فوتبالی – فردا شاهد نهمین تقابل تیم ملی ایران با کشورهای میزبان جام ملت‌های آسیا هستیم.

به گزارش فوتبالی، تیم ملی ایران فردا در مسابقه مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا 2023 با تیم ملی قطر بازی خواهد کرد. قطر میزبان جام ملت‌ها است و بازی در مقابل میزبان‌ها همیشه سخت‌تر از بازی‌های دیگر است.

این اولین بار نیست که ایران در جام ملت‌‌ها با تیم میزبان بازی می‌کند. در 17 دوره قبلی 8 بار این اتفاق افتاده است. در 4 بازی از این 8 بازی ایران برنده شده است. دو بازی با تساوی تمام شده و دو بازی هم با شکست ایران به پایان رسیده است.

نکته عجیب این که ایران پیش از این دو بار در مرحله نیمه نهایی با تیم میزبان روبرو شده است و هر دو بازی را باخته است. فردا می‌تواند اولین برد ایران در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌ها مقابل تیم میزبان رقم بخورد.

2007 (برد)

در این دوره 4 کشور اندونزی، تایلند، ویتنام و مالزی میزبان جام ملت‌های آسیا بودند. ایران در گروه C با مالزی که یکی از میزبان‌ها بود همگروه شد و توانست این تیم را با گل‌های جواد نکونام و آندرانیک تیموریان با نتیجه دو بر صفر شکست بدهد. امیر قلعه‌نویی که الان سرمربی تیم ملی است آن روزها هم هدایت تیم ملی را بر عهده داشت.

2004 (تساوی و باخت در ضربات پنالتی)

این دوره از مسابقات در کشور چین برگزار شد. تیم ملی ایران در مرحله نیمه نهایی به چین برخورد کرد. بازی در 120 دقیقه با تساوی یک بر یک تمام شد و گل ایران را سید محمد علوی زد. در ضربات پنالتی ایمان مبعلی پنالتی چهارم را از دست داد و پنالتی پنجم را یحیی گل‌محمدی با همان ضربه چیپ معروفش خراب کرد.

2000 (برد)

میزبانی این دوره از مسابقات بر عهده کشور لبنان بود. تیم ایران در گروه A با تیم میزبان همگروه شد و توانست در اولین بازی مرحله گروهی با 4 گل کریم باقری، حمید استیلی (دو گل) و علی دایی لبنان را شکست بدهد.

1992 (باخت)

ضعیف‌ترین نتیجه تیم ملی ایران در همه ادوار جام ملت‌ها در این دوره که در ژاپن برگزار شد رقم خورد. تیم ملی ایران در سومین بازی مرحله گروهی مقابل ژاپن با گل دقیقه 87 کازویوشی میورا شکست خورد و در همان مرحله گروهی حذف شد.

1988 (برد)

کشور قطر میزبانی این دوره از جام ملت‌ها را بر عهده داشت. ایران در گروه A در کنار 4 تیم دیگر قرار گرفت که قطر یکی از آنها بود. در اولین روز مسابقات ایران با دو گل کریم باوی و فرشاد پیوس از سد میزبان گذشت.

1984 (تساوی)

این دوره از جام ملت‌های آسیا که هشتمین دوره این مسابقات بود به میزبان کشور سنگاپور برگزار شد. ایران به همراه 4 تیم دیگر از جمله سنگاپور در گروه B قرار گرفت. آخرین بازی ایران در مرحله گروهی مقابل سنگاپور برگزار شد که با تساوی یک بر یک تمام شد. تک گل ایران را در این مسابقه شاهرخ بیانی از روی نقطه پنالتی زد.

1980 (باخت)

این دوره از جام ملت‌ها همان دوره‌ای است که با شروع جنگ تحمیلی ایران و عراق همزمان شد. در مرحله نیمه نهایی و یک روز پس از شهادت برادر حسن روشن در جبهه، ایران و کویت با هم بازی کردند که کویت با نتیجه دو بر یک به برتری رسید. گل ایران در دقیقه 90 توسط حسین فرکی زده شد.

1972 (برد)

برای اولین بار در این دوره بود که تیم ملی ایران با تیم میزبان مسابقات بازی کرد. بازی‌های در تایلند برگزار می‌شد و ایران در آخرین بازی‌اش در مرحله گروهی با میزبان بازی کرد که 3 بر صفر برنده شد. هر 3 گل را هم علی جباری وارد دروازه تایلند کرد. 

1359