بازخوانی چند جنجال سیاوش یزدانی؛ پرونده آقای دکتر زیر ذره‌بین

بازخوانی چند جنجال سیاوش یزدانی؛ پرونده آقای دکتر زیر ذره‌بین

پایگاه خبری فوتبالی- مدافع جنجالی استقلال، یکی از پرحاشیه‌ترین بازیکنان چند سال اخیر فوتبال ایران بوده است.

به گزارش فوتبالی، هر چقدر سیاوش یزدانی، فصل گذشته بازیکن کلیدی و موثری در ترکیب تیم فرهاد مجیدی محسوب می‌شد، امسال تبدیل به بازیکنی شده که هر لحظه باید منتظر یک حاشیه جدید از سوی او بود. یزدانی که در دوران فکری هم با او به مشکل خورده بود، حالا و برای دومین بار از چشم ریکاردو ساپینتو افتاده و از دید مربی پرتغالی، او دیگر جایی در استقلال ندارد هر چند که امروز یکی از روزنامه‌ها مدعی شد قرارداد یزدانی با استقلال، ارزشی 50 میلیارد تومانی برای دو سال دارد و همین موضوع باعث شده که فتح‌الله‌زاده کار راحتی برای کنار گذاشتن این بازیکن نداشته باشد.

در شرایطی که هنوز مشخص نیست تکلیف یزدانی چه خواهد شد، این گزارش نگاهی دارد به برخی حواشی بازیکنی که برخی رسانه‌ها به او لقب دکتر حاشیه را داده‌اند.

تهدید طرفداران پرسپولیس

یکی از اولین جنجال‌های سیاوش یزدانی، مربوط به دورانی می‌شود که او در سپاهان حضور داشت. اردیبهشت 98 و بعد از اتفاقات بازی پرسپولیس و سپاهان در ورزشگاه آزادی، یزدانی مصاحبه بسیار عجیبی انجام داد و گفت: هواداران ما را با سنگ زدند. از طرفداران پرسپولیس می‌خواهم به اصفهان نیایند، چون در این صورت امنیت‌شان با خدا است و به آن‌ها تذکر می‌دهم که نیایند، چون خون به پا می‌شود.

یزدانی، مدتی بعد درباره آن مصاحبه جنجالی چنین توضیحی داد: در مورد آن مصاحبه باید بگویم واقعاً نیتم دلسوزانه بود. شاید لحنم بد بود اما نمی‌خواستم درگیری ایجاد شود و بازهم از هواداران محترم پرسپولیس اگر از من ناراحت شدند معذرت‌خواهی می‌کنم. 

اختلاف با محمود فکری

دوران سرمربیگری محمود فکری در استقلال با حواشی زیادی همراه بود که یکی از آنها به اختلاف او با چند شاگردش برمی‌گشت. او مدتی  بعد از کنار رفتن از استقلال مدعی شد که یکسری از بازیکنان او کم‌کاری کرده‌اند. فکری هیچوقت از آن بازیکنان نام نبرد اما در مصاحبه‌ای که 9 مرداد سال قبل با خبرگزاری تسنیم داشت، مدعی شد که داور بازی استقلال و سپاهان گفته که این بازیکن به دنبال اخراج شدن از زمین بود. 

نکته قابل توجه اینکه سیاوش یزدانی، تیرماه امسال و در یک مصاحبه اینترنتی حرفهایی زد که خروجی آن، مطرح شدن نام او به عنوان یکی از بازیکنان بود که در دوره فکری کم‌کاری کرده است. صحبتهای او را بخوانید:  یکی از تلخ ترین اتفاقات زندگی ام شاگردی محمود فکری بوده. این مربی بعد از اینکه مصدوم شدم به جای اینکه پشت بازیکنش را بگیرد و بگوید چرا به او پول ندادید و او برای ما مصدوم شده، پشت من را خالی کرد و از تمرینات اخراجم کرد. من هم می‌رفتم سر تمرین یک ربع تمرین می‌کردم و میگفتم به اندازه پولی که به من می‌دهید، تمرین می‌کنم.خوشحالم برایش بازی نکردم و به خودم افتخار می‌کنم و هیچ وقت قبول نمی‌کنم شاگرد ایشان هستم. من که از استقلال بیرون نمی‌رفتم در هر صورت و بیرون می‌ماندم چون می‌دانستم فکری آنجا دوام نمی‌آورد.

اختلاف با کنعانی‌زادگان

داستان از جایی شروع شد که بعد از انتشار فایل صوتی محمدحسین کنعانی‌زادگان – که با عنوان ماجرای جنجالی اتوبوس تیم ملی شناخته می‌شود – این بحث از طرف کنعانی زادگان و یا دوستان او مطرح شد که انتشار این فایل صوتی کار یکی از رقبای او یا بهتر بگوییم سیاوش یزدانی بوده که خواسته با این کار جای رقیبش را در تیم ملی بگیرد! یزدانی در واکنش به این ماجرا، مصاحبه‌ای جنجالی داشت و گفت: او کار ناجوانمردانه‌ای کرد و به خودش هم این موضوع را گفتم. هیچوقت او را نمی‌بخشم و او هیچوقت رفیق من نبود و نخواهد بود. کنعانی‌زادگان با آبروی من بازی کرد و کار خودش را توسط خودش و دوستانش گردن من انداخت و باز هم می گویم هیچ وقت او را نمی‌بخشم و هیچ رفاقتی هم با او ندارم. اشکال ندارد از هوادار پرسپولیس فحش بخورم اما سر این ماجرا به شرف من توهین شد.

ماجرای سربازی

در بین حواشی سیاوش یزدانی، این شاید، کم‌حاشیه‌ترین مورد باشد چرا که یزدانی نقش زیادی در آن داشت. وقتی سربازی این بازیکن قطعی شد، او در مصاحبه‌ای، شدیدا از فرهاد مجیدی و مصطفی آجورلو گلایه کرد که چرا به او اطمینان داده بودند که سرباز نخواهد شد.

 البته یزدانی حرفهای دیگری نظیر اینکه با یک سهل‌انگاری، زندگی او در حال تباه شدن است و جواب آینده تباه او را چه کسی می‌دهد، هم زد اما نهایتا مجبور شد برای سربازی راهی ملوان شود اما در انزلی اصلا شرایط خوبی را سپری نکرد و مازیار زارع و ملوانی‌ها که کلی با این بازیکن راه آمده بودند، بالاخره مجبور شدند او را از تیمشان کنار بگذارند هر چند که یزدانی نهایتا به استقلال برگشت.

توئیت علیه ساپینتو

برگزاری جشن تولد مربی پرتغالی آبی‌ها در تمرین تیمش، اتفاقی بود که گویا قرار نبود رسانه‌ای شود منتهی انتشار عکسهای این جشن باعث شد تا سیاوش یزدانی در توئیتی، به عجیب‌ترین شکل ممکن به سرمربی تیمش تبریک بگوید و از لقب تولدندیده! برای او استفاده کند. خبر این توئیت به گوش ساپینتو رسید و واکنش سرمربی پرتغالی، کنار گذاشتن مدافعش بود. اگرچه توئیت جنجالی از صفحه توئیتر یزدانی پاک شد اما یزدانی بعد از عذرخواهی رسمی از ساپینتو، مجوز بازگشت به تمرین را پیدا کرد.

محرومیت از کنکور

یزدانی در خارج از دنیای فوتبال هم حاشیه داشته است. ماجرا مربوط به کنکور دکترای سال 99 است که مدافع استقلال در اقدامی عجیب، موبایل سر جلسه آزمون برد و از کارت ورود به جلسه عکس گرفت و آن را در اینستاگرامش گذاشت تا از آزمون دکتری محروم شود. 

سخنگوی سازمان سنجش درباره یزدانی گفته بود: این فرد از آزمون دکتری امسال محروم خواهد شد چرا که اذهان عمومی را در خصوص این آزمون زیر سوال برده است. یزدانی بعد از محرومیت دو ساله، در آزمون دکترای سال 1401 که اسفند سال گذشته برگزار شد، شرکت کرد.

درگیری با پلیس در دربی

ماجرا مربوط به بهمن سال 98 است. در بین دو نیمه دربی 91، یزدانی و عارف غلامی قصد حضور در رختکن را داشتند که وقتی ماموران نیروی انتظامی حاضر در ورزشگاه، این اجازه را به آنها ندادند، کار به درگیری فیزیکی بین طرفین کشیده شد. یزدانی درباره آن اتفاق گفته بود: بین دو نیمه قصد رفتن به رختکن را داشتیم که تونل شلوغ بود و تن من به تن آقایی برخورد کرد که گفتند ایشان دادستان است. ایشان گفتند من را هل نده. من عذرخواهی کردم و گفتم ببخشید اینجا شلوغ است. اما رئیس میدانی نیروی انتظامی جلو آمد و به ما گفت اینجا چکار می کنید. گفتیم بازیکن استقلال هستیم و عارف غلامی کارتش را نشان داد. بعد از این ماجرا درگیر شدیم. مامور دولت با لباس من را زد و با همسترینگ پاره ۲۰ پله من را پرت کرد پایین و شروع کردند به کتک زدن. با چه اجازه ای بازیکن استقلال را می زنند. ۱۰ نفر را فرستادند رختکن که مصاحبه نکنید. چرا باید مصاحبه نکنم. من حرمت لباس را نگه داشتم اما اینها حرمت ما را نگه نداشتند. ما را بردند در یک اتاق و یک چک زدند زیر گوش من. گفتم چرا می زنید گفتند چون پررو هستی! دوربین داخل اتاق هم ضبط کرده است. من حقم را پیگیری می کنم. شکایت هم می‌کنم و تا انتهایش می‌ایستم."

نکته: یزدانی حواشی دیگری هم داشته و فوتبالی فقط سراغ مهمترین آن‌ها رفت. شاید اگر یزدانی درگیر این حواشی نمی‌شد، با توجه به کیفیت فنی‌اش، شرایط به مراتب بهتری را تجربه می‌کرد.

1984