یک پرسپولیسی گلزن‌ترین بازیکن تاریخ تراکتور - استقلال!

یک پرسپولیسی گلزن‌ترین بازیکن تاریخ تراکتور - استقلال!

پایگاه خبری فوتبالی - بازیکن کنونی پرسپولیس گلزن‌ترین بازیکن تاریخ لیگ ‌برتری تراکتور - استقلال است!

به گزارش فوتبالی، تراکتور و استقلال دیدنی‌ترین بازی هفته آخر نیم‌فصل لیگ برتر را در تبریز برگزار خواهند کرد. قدمت این مسابقه قدیمی در فوتبال ایران به دهه 50 شمسی بازمی‌گردد ولی در لیگ برتر دو تیم 28 مرتبه مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند. به مناسبت بازی این هفته دو تیم، در این گزارش به تمامی‌ گلزنان لیگ‌برتری بین دو تیم و 10 نکته جذاب از این گلزنان پرداخته‌ایم که خواندن آن شاید خالی از لطف نباشد:

1- در 28 بازی برگزار شده بین دو تیم در تاریخ لیگ‌برتر 70 گل به ثمر رسیده که آمار قابل توجهی است. میانگین 2.5 گل در هر مسابقه برای فوتبال ایران آمار مناسبی است که نشان از جذابیت این بازی دارد. از 70 گل به ثمر رسیده، 38 گل سهم استقلال و 28 گل هم ازآنِ تراکتور بوده که این تعداد گل توسط 51 بازیکن به تور دروازه‌ها چسبیده است.

2- اولین گلزن تاریخ لیگ‌برتری دو تیم محمد نوازی از استقلال است. نوازی در اولین بازی دو تیم در لیگ اول حرفه‌ای که در تاریخ 2 آذر 1380 برگزار شد، در مسابقه‌ای که استقلال توانست حریف خود را با نتیجه پرگل 4 بر صفر شکست دهد، اولین گل آبی‌ها را در دقیقه 55 به ثمر رساند تا نامش را در این بازی جاودانه کند.

3- اولین گلزن لیگ‌برتری تراکتور هم محمد ابراهیمی است که در اولین مسابقه بین دو تیم پس از بازگشت تراکتور به لیگ‌برتر در بازی رفت لیگ نهم توانست دروازه استقلال را باز کند. مسابقه مذکور هم درنهایت با تساوی یک بر یک در ورزشگاه یادگار امام به پایان رسید.

4- اولین گلزن خارجی این دیدار کرار جاسم عراقی است. جاسم که در هر دو تیم استقلال و تراکتور سابقه بازی دارد، صرفا با پیراهن قرمز توانسته در این مسابقه گلزنی کند. کرار که دو گل برای تراکتور مقابل استقلال به ثمر رسانده، اولین بار در بازی برگشت لیگ دهم موفق به انجام این مهم شد تا اولین خارجی گلزن این رقابت لقب گیرد.

5- هفت بازیکن خارجی از دو تیم در این دیدار موفق به 14 مرتبه گلزنی شده‌اند. از استقلال دو بازیکن خارجی موفق به زدن 6 گل شده‌اند و در تراکتور نیز پنج بازیکن مختلف توانسته‌اند 8 بار دروازه حریف را باز کنند.

6- گلزن‌ترین مرد تاریخ این بازی هم یک خارجی است که الان در پرسپولیس توپ می‌زند. شیخ دیاباته مهاجم اهل مالی که توانسته 5 بار در این مسابقه گلزنی کند و نفرات دوم با 3 گل پشت سر او قرار دارند. جالب اینکه شیخ در دو بازی پشت سر هم توانست این رکورد را از آن خود کند.

7- در رویارویی دو تیم صرفا دو بازیکن به اشتباه دروازه خود را باز کرده‌اند که هر دو به ضرر تراکتور بوده است! علی عبدالله‌زاده و هادی محمدی دو بازیکنی از تیم سرخ‌پوش بوده‌اند که این اتفاق را رقم زده‌ و به نفع استقلال دروازه خودی را باز کرده‌اند.

8- دو بار شاهد هت‌تریک در مسابقات لیگ‌برتری دو تیم بوده‌ایم. اولین بار سامان نریمان‌جهان در مسابقه به یادماندنی دو تیم در بازی برگشت لیگ چهاردهم موفق شد سه بار دروازه آبی‌ها را بگشاید تا تراکتور با نتیجه 1-4 از سد استقلال در آزادی بگذرد. بعدها یک بار دیگر شاهد هت‌تریک شیخ دیاباته برای استقلال بودیم که در بازی رفت لیگ نوزدهم موفق به انجام آن شد. بازی مذکور هم با نتیجه 2-4 به نفع تیم تهرانی در ورزشگاه یادگار امام به پایان رسید.

9- فرهاد مجیدی بازیکن محبوب استقلال با 3 گلی که در سه دیدار متفاوت به ثمر رسانده از این حیث رکورد خاص خود را دارد و در سه بازی متمایز گلزنی کرده است که بیشترین تعداد توسط یک بازیکن است.

10- کاوه رضایی تنها بازیکنی است که این فرصت را دارد تا در صورت گلزنی به استقلال در مسابقه آینده، به تنها بازیکنی تبدیل شود که توانسته با پیراهن هردو تیم مقابل دیگری گلزنی کند. تا به حال این اتفاق برای هیچ بازیکنی نیفتاده و باید ببینیم کاوه خواهد توانست این کار را انجام دهد یا خیر.

تمامی گلزنان تاریخ لیگ‌برتری دو تیم به شرح ذیل است:

5 گل: شیخ دیاباته (استقلال)

3 گل: فرهاد مجیدی (استقلال) - مجتبی جباری (استقلال) - سامان نریمان جهان (تراکتور)

2 گل:

استقلال: حنیف عمران‌زاده - آرش برهانی - مهدی قایدی

تراکتور: محمد ابراهیمی - کرار جاسم محمد - محمد نصرتی - فلاویو لوپز - لوسیانو ادینیو - فرزاد حاتمی

یک گل:

استقلال: محمد نوازی - سیروس دین‌محمدی - یدالله اکبری - فرزاد مجیدی - فراز فاطمی - میلاد میداوودی - سیدمهدی سیدصالحی - جواد نکونام - امیرحسین صادقی - امید ابراهیمی - محمدامین حاج‌محمدی - سجاد شهباززاده - کاوه رضایی - سرور جباروف - علی عبدالله‌زاده (گل به خودی) - مرتضی تبریزی - فرشید اسماعیلی - علی کریمی - هادی محمدی (گل به خودی) - امیرارسلان مطهری - امیرحسین حسین‌زاده

تراکتور: مهرداد پولادی - مصطفی اکرامی - سیدمحسن حسینی - احمد آل‌نعمه - میلاد فخرالدینی - سعید دقیقی - فرشاد احمدزاده - کریم انصاری‌فرد - شاهین ثاقبی - آگوستو سزار - سروش رفیعی - آلویز نانگ - اشکان دژآگه - محمدرضا آزادی - ساسان انصاری - محمد عباس‌زاده - امین اسدی

گزارش از حامد حاجی‌محمدی

1997