تیم منتخب هفته سیزدهم؛ برهوت گل و وفور گلر

تیم منتخب هفته سیزدهم؛ برهوت گل و وفور گلر

پایگاه خبری فوتبالی- لیگ برتر در دومین هفته پس از تعطیلی جام جهانی به تنطیمات کارخانه برگشت: انبوهی تساوی و برهوت گل. 9 گل در 7 بازی که تقریبا نیمی از آنها در یک بازی رقم خورد. البته این هفته و این برهوت، یک دلیل مهم داشت: نمایش‌های درخشان دروازه‌بان‌ها. 

به گزارش فوتبالی، این هفته را باید محل هنرنمایی گلرها لقب داد که نقش تعیین‌کننده‌ای در بازنده نشدن تیمهای‌شان داشتند. بدون این 14 نفر، هفته سیزدهم اینچنین از حیث روییدن گل، به گل نمی‌نشست.

* ایمان صادقی
همه چیز برای ملوان در بازگشت به لیگ برتر از وقتی شروع شد که ایمان صادقی به درون دروازه رفت. دروازه‌بانی که هر فصل بهترین بازیکن تیمش می‌شود و در هر بازی، کلکسیونی از واکنش‌های طلایی را به رخ می‌کشد. ملوان به مس نباخت تنها به این دلیل که صادقی را داشت.
ذخیره: بدون تردید، علیرضا بیرانوند بهترین خرید فصل پرسپولیس است. دروازه‌بانی که سخت‌ترین کار مهاجمان، باز کردن دروازه‌اش است. مهار او برابر ضربه بازیکن پیکان، استثنایی بود.
* رامین رضاییان
سوال اصلی حالا این است؛ اسکوچیچ با کدام دلیل و برهان، روی نام او خط قرمز کشید؟ و سوال بعدی؛ واقعا یحیی گل‌محمدی نام رضاییان را در لیست فروش قرار داد؟ او با پیراهن سپاهان، هر هفته چند موقعیت گل می‌سازد و خودش هم تا یک قدمی گل زدن پیش می‌رود.
ذخیره: مدافعی که هم در کارهای دفاعی توانمند باشد و هم بتواند از ضربات سرش خوب استفاده کند؛ صائب محبی در هوادار چنین بازیکنی است.
* حامد شیری
دوران فوتبالش را به عنوان یک هافبک دفاعی استارت زد و حالا چند سالی است تبدیل به مدافع میانی شده ولی حامد شیری در لیگ برتر 35 گل زده. شیری بهترین گلزن نساجی در تاریخ لیگ برتر هم هست و این هفته زننده گل مساوی قائمشهری‌ها در تهران.
ذخیره: یک مدافع جوان و گمنام دیگر توسط پیکان به فوتبال ایران معرفی شد: امیر شبانی. او البته روزگار خوبی هم زمان عضویت در پارس جنوبی داشت.
* محمد دانشگر
هر فصل، یکی، دو بازی از دست نمایش دانشگر برابر نفت باید برای این مدافع کنار گذاشت. نمایش‌هایی فراتر از استاندارد که ثابت می‌کند دانشگر اگر بخواهد، جایگاه بالاتری در فوتبال ایران دارد. با ترک استقلال از سوی دانشگر، آبی‌ها ضعیف نشدند ولی عیار دفاعی سپاهان، بالا رفت.
ذخیره: یک پاس کلیدی در کنار مجموعه‌ای از دفع توپ‌های مختلف؛ محمدحسین مرادمند در آبادان روز خوبی داشت هرچند طبق معمول، گاف‌هایش را هم داد که تاوانی برای استقلال نداشت.
* ابوالفضل رزاق‌پور
در غیاب ریکاردو آلوز، عملیات هجومی تراکتور چندان دچار خدشه و تزلزل نشد. این بار، همه توپ‌ها به سمت چپ می‌رفت تا رزاق‌پور جلو بتازد و با پاس‌های دقیقش، موقعیت بسازد. او، این کار را به خوبی انجام داد ولی مهاجمان تراکتور، قدر پاس‌هایش را ندانستند.
ذخیره: پیشرفت میلاد زکی‌پور هر هفته بیشتر از قبل ملموس است. او در فاز دفاعی به هیچ بازیکنی، باج نمی‌دهد و در امور تهاجمی هم رویش می‌توان حساب کرد.
* محمد علی‌نژاد
بهترین عبارت برای توصیف نمایش او برابر نفت این است: علی‌نژاد هر کاری که دلش خواست را در بازی انجام داد و به هر کجای زمین که خواست، رفت و موفق بود. حالا فقط او باید یک کار دیگر انجام دهد: دقتش در زدن ضربات آخر را بالاتر ببرد.
ذخیره: هرچند پست بازی امید عالیشاه حضور در سمت راست نبود ولی او طبق معمول به لب خط می‌رفت و طبق معمول، بیشتر از همه موفق بود.
* محسن آذرباد
اینکه اثری از او در بین بهترین پاسورهای فصل نیست قطعا به خود او مربوط نیست. مهاجمان عجیب و غریب مس، این فصل قدر پاس‌های کاپیتان را نمی‌دانند. آذرباد برابر ملوان البته خودش هم تبدیل به مهاجمی شده بود که در زدن ضربات آخر، به مشکل می‌خورد.
ذخیره: در تبریز، بازیکنان مس وقتی می‌خواستند از فاز دفاع خارج شوند توپ را به محمد قاسمی‌نژاد می‌سپردند و او با مانورهایش، تبدیل به سلاح اصلی کرمانی‌ها شده بود.
* محمد سلطانی‌مهر
وقتی داور در همان 20 دقیقه اول، نادر محمدی را اخراج کرد، دوئل با فولاد تبدیل به محل درخشش سلطانی‌مهر شد. او به عنوان هافبک دفاعی، جز اینکه پاس گل داد، نقش اول را در دفع حملات میزبان داشت و بخصوص در دقایق پایانی، همه ضربات سر را زد.
ذخیره: این درست که صنعت نفت باخت ولی اگر استقلال، هافبکی مثل حکیم نصاری داشت، آبی‌ها چقدر خوش به حال‌شان می‌شد. نصاری در مرکز زمین می‌درخشد حتی وقتی تیمش، می‌بازد.
* امید نورافکن
بازیهای این فصل امید نورافکن را باید ضبط کرد و در کنار کی‌روش به تماشا نشست و سپس پرسید: چرا؟ او در شروع مجدد فصل، به خط هافبک نقل مکان کرده ولی درخشش و تاثیرگذاری‌اش نه تنها کمتر نشده که بیشتر هم شده است.
ذخیره: در روز استراحت محبی و کم‌نشانی مطهری، مهدی قایدی همه‌کاره استقلال بود و ردپایش را روی گل گذاشت از پاس مجدد به شهباززاده تا شوتی که منحرف شد.
* محمدرضا سلیمانی
گلی که زد، کمترین تاثیر را در انتخابش برای حضور در تیم منتخب داشت. سلیمانی یک‌تنه در زمین فولاد، دوید و جنگید. او به تنهایی در 14 دوئل یک در برابر یک، برنده شد و نبردهای موفقش اجازه نداد فولاد با آرامش کامل، جلو بیاید و به رقیب 10 نفره حمله کند.
ذخیره: تعریف کامل یک ژوکر طلایی در این چند فصل اخیر می‌شود آرمان رمضانی. بازیکنی که با تیزهوشی، پنالتی گرفت و در سرعت حملات صنعت نفت، با گرفتن یک خطای دیگر، تیر خلاص را زد.
* ساسان انصاری
اگر یکی، دو بازیکن دیگر فولاد در بازی با ذوب‌آهن بسان انصاری تلاش می‌کردند و با خیال راحت، بازی نمی‌کردند تیم نکونام با برد و 3 امتیاز کامل، زمین را ترک می‌کرد. انصاری در هر 2 هفته اخیر برای فولاد گل زده و با مصرف تمام انرژی‌اش، از زمین بیرون آمده است.
ذخیره: اگر به دنبال آدرس مهاجمی هستید که گلهای زیبا بزند و موقعیت‌های خوب را هدر بدهد، فقط و فقط باید به سراغ شهریار مغانلو در سپاهان بروید.
* تیم هفته: سپاهان
یکی از دو برنده هفته و البته برنده اصلی هفته سیزدهم. سپاهان برابر رقیبی که چیزی برای از دست دادن، نداشت با یک نسخه کامل وارد زمین شد. آنها تیم برتر زمین بودند و بالاترین درصد مالکیت توپ و امیدگل هفته را ثبت کردند.
ذخیره: بازی کردن با همین فولاد نصفه و نیمه سخت است چه برسد به اینکه 70 دقیقه، 10 نفره باشی. ذوب‌آهن اما این کار را کرد و حتی گل اول را هم زد و درنهایت با امتیاز، از زمین بیرون آمد.
* سرمربی هفته: ژوزه مورایس
به یک ترکیب جدید رسیده و با ساختن مثلث‌های بیشمار عرضی و طولی، در همه جای زمین برابر رقیبش، برتری داشت. اینکه سپاهان در نیمه دوم، 3 برابر نیمه اول گل زد یعنی مرد پرتغالی، نیمه مربیان را به طور کامل در دست گرفته بود.
ذخیره: تعویض‌هایی که ریکاردو ساپینتو در یک‌سوم پایانی نیمه دوم انجام داد، استقلال را به برد رساند؛ از شهباززاده که صحنه گل را استارت زد تا رمضانی که کاملش کرد، هر دو تعویضی بودند.
* بازیکن هفته: ایمان صادقی
به این آمار دقت کنید: 6 مهار که 3تایش به صورت پیاپی و از دقیقه 55 تا 60 رقم خورد، 2 بار دفع توپ وقتی مدافعی نبود و دروازه‌بان، جایش را گرفت و 2 خروج موفق؛ ایمان صادقی کاری نبود که برای امتیاز گرفتن ملوان برابر مس در رفسنجان، انجام نداده باشد.
ذخیره: یک گل، یک تهدید دروازه و 2 پاس کلیدی از زمین خودی به یک‌سوم دفاعی رقیب؛ محمد دانشگر یکی از بهترین نمایش‌های تمام تاریخ حضورش در لیگ برتر را این هفته اجرا کرد.

6963