همه گلزنان سپاهان – تراکتور؛ با حضور این 44 نفر

همه گلزنان سپاهان – تراکتور؛ با حضور این 44 نفر

پایگاه خبری فوتبالی - ۴۴ بازیکن مختلف در تاریخ دیدارهای لیگ برتری سپاهان - تراکتور توانسته‌اند توپ را از خط دروازه‌ها عبور دهند.

به گزارش فوتبالی، تراکتور و سپاهان دو تیم‌ پرطرفدار غیرتهرانی فوتبال ایران هستند که بازی دو تیم را می‌توان مهم‌ترین بازی لیگ بدون حضور سرخابی‌ها نامید. رقابت دو تیم برای اولین بار در دهه ۵۰ شمسی آغاز شد و تا به امروز نیز ادامه داشته است. تیم‌های با اصالت و پرهوادار که این هفته یک بار دیگر مقابل هم قرار خواهند گرفت و به همین‌ مناسبت گلزنان دو تیم در این دیدار حساس را در تاریخ لیگ برتر همراه با ۱۰ نکته کوتاه و جذاب بررسی کرده‌ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

1- در ۲۸ تقابل دو تیم در لیگ برتر، ۶۵ بار شاهد گل بوده‌ایم‌ که ۳۸ گل سهم طلایی پوشان سپاهان و ۲۷ گل هم سهم تراکتور بوده است. ۴۴ بازیکن مختلف توانسته‌اند این تعداد گل را در ۲۸ بازی به ثمر رسانند.

2- ناصر فرشباف اولین گلزن تاریخ این مسابقه در لیگ برتر است. گلی که در دومین تقابل دو تیم در لیگ برتر در ۲۶ فروردین ۱۳۸۱ به ثمر رسیده و اولین پیروزی تراکتور را در اصفهان رقم زد. 

3- اولین گلزن لیگ‌برتری زردپوشان هم احمد آل نعمه است که در سومین بازی دو تیم در لیگ برتر پس از بازگشت دوباره تراکتور به سطح اول مسابقات فوتبال کشور به ثمر رسید. آل نعمه این گل را در ۱۹ مهر ۱۳۸۸ وارد دروازه حریف سرخ کرد.

4- اولین گلزن خارجی این دیدار عماد رضا عراقی است. مهاجم زهردار اصفهانی‌ها در اولین بازی تراکتور پس از بازگشت به لیگ برتر پس از آل نعمه، دو گل دیگر نیز برای سپاهان به ثمر رساند تا تیمش با نتیجه‌ای خوب بر تبریزی‌ها غلبه کند.

5- هفده بار توپ توسط خارجی‌ها وارد دروازه حریف شده که سهم سپاهانی‌ها ۹ بار و تراکتور هم ۸ بار است. گلزنانی که از کشورهای عراق، سنگال، برزیل، پرتغال، ایرلند و کامرون بوده‌اند.

6- ابراهیم توره سنگالی گلزن‌ترین بازیکن تاریخ این مسابقه است. توره ۴ بار توانسته دروازه حریف سرخ‌پوش را باز کند و از این حیث رکورددار است. جالب اینکه دومین گلزن تاریخ این مسابقه هم یک خارجی به همراه سه ایرانی است. عماد رضا به همراه سجاد شهباززاده، مهدی شریفی و احسان حاج‌صفی هر کدام با ۳ گل بعد از ابراهیم توره قرار دارند.

7- مهاجم زهردار سنگالی همچنین یک رکورد ویژه دیگر نیز برای خود دارد. توره در سه مسابقه پشت سر هم لیگ برتری دروازه تراکتور را گشوده تا روزگاری گربه سیاه تی‌تی‌ها باشد.

8- سه بار شاهد گل به خودی در این بازی بوده‌ایم که هر سه بار به نفع تراکتور بوده و بازیکنان سپاهان دروازه خودی را باز کرده‌اند! احسان حاج‌صفی اولین بار چنین اتفاقی را رقم زد و بعد از او حسن اشجاری و شجاع خلیل‌زاده دروازه تیم خودی را به اشتباه گشودند.

9- احسان حاج صفی و مهدی شریفی دو بازیکنی هستند که با پیراهن هر دو تیم دروازه تیم سابق خود را گشوده‌اند. شریفی ۲ بار با پیراهن سپاهان و یک بار هم با پیراهن تراکتور این کار را انجام داده است. اما حاج‌صفی برای هر دو تیم یک بار گلزنی کرده و یک بار هم با پیراهن سپاهان به اشتباه دروازه خودی را به نفع تراکتور باز کرده است!

10- چهار بازیکن توانسته‌اند در یک دیدار بیش از یک گل به ثمر برسانند. اولین بار عماد رضا توانست برای طلایی پوشان دبل کند و بعدها ابراهیم توره و ساسان انصاری نیز موفق به انجام این کار برای سپاهان شدند. سیدمهدی سیدصالحی هم در مسابقه معروف دو تیم که تراکتور توانست سنگین ترین شکست سپاهان در اصفهان را رقم بزند تنها دبل تراکتور را در این دیدار به ثبت رسانده است.

تمام‌گلزنان لیگ برتری دو تیم به شرح ذیل است:

۴ گل: ابراهیم توره (سپاهان)

۳ گل: عماد رضا (سپاهان) - سجاد شهباززاده (سپاهان) - مهدی شریفی (سپاهان) - احسان حاج صفی ( یک گل برای سپاهان و دو گل به نفع تراکتور)

۲ گل:  تراکتوری‌ها: فلاویو لوپز، سیدمهدی سیدصالحی، دانیال اسماعیلی‌فر و آنتونی استوکس

سپاهانی‌ها: احمد آل نعمه - امید ابراهیمی - محمدرضا خلعتبری - رسول نویدکیا - مهرداد محمدی - ساسان انصاری

یک گل:

تراکتوری‌ها: ناصر فرشباف - امیر محبی - فرهاد خیرخواه - رودریگو توسی - حسن اشجاری (گل به خودی) - گیلسون کاروالیو سوآرز - علی کریمی - کریم انصاری فرد - شجاع خلیل‌زادا (گل به خودی) - لوسیانو ادینیو - آلویز نانگ - فرزاد حاتمی - مهدی مهدی‌پور - رضا اسدی - پیمان بابایی - محمد عباس‌زاده

سپاهانی‌ها: محسن بنگر - فرشید طالبی - محرم نویدکیا - لوسیانو پریرا - فرید بهزادی کریمی - علی کریمی - عزت‌اله پورقاز - کی‌روش استنلی -سروش رفیعی - محمد نژادمهدی - یاسین سلمانی - امید نورافکن - میلاد جهانی

گزارش از حامد حاجی محمدی

1997