گزارش ایسنا/ تردید و امید درباره فوتبالیست‌های آسیای مرکزی در لیگ برتر ایران

گزارش ایسنا/ تردید و امید درباره فوتبالیست‌های آسیای مرکزی در لیگ برتر ایران

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایسنا، افزایش نرخ دلار و مشکلات در راه جذب بازیکنان خارجی باکیفیت، تیم‌های ایرانی را از سال گذشته به سمت بازیکنان آسیایی مرکزی و عمدتا ازبک و تاجیک سوق داده و رفته رفته شاهد حضور پر رنگ این بازیکنان در ایران هستیم.

ازبکستان از یک دهه قبل و تاجیکستان ظرف یکی، دو سال گذشته توانستند پای خود را بین کشورهای درجه دو و سه آسیا باز کنند و از نظر فرهنگی نیز غرابت زیادی با ایرانی‌ها دارند. همین مساله حضور آن‌ها را در ایران تسهیل کرد.

با سرمایه‌گذاری تاجیک‌ها و حتی ترکمن‌ها در فوتبال از چند سال قبل و ازبکستان که زودتر از آن‌ها خود را به تیم‌های درجه یک آسیا نزدیک کرده، حضور این بازیکنان در تیم‌های مختلف ایران و حتی حاشیه خلیج فارس هم پررنگ‌تر شده است.

در لیگ بیست و یکم، حداقل چهار بازیکن ازبک و تاجیک با مبالغ نه چندان زیادی راهی تیم‌های استقلال و پرسپولیس شدند. البته سر همین مساله هم بحث‌های بسیاری بود که دستمزد پرداختی به این بازیکنان جوان چندین برابر مبلغی است که در کشورهای خود دریافت می‌کنند.

در هر حال این بازیکنان می‌توانستند آغازگر عصر جدید حضور بازیکنان آسیایی مرکزی در ایران باشند و جای بازیکنان آفریقایی و اروپای شرقی را پر کنند. البته این مساله منوط به تاثیرگذاری و کیفیت مناسب این بازیکنان در ایران بود که برآیند کلی از عملکرد این بازیکنان در ایران چندان امیدوار کننده نیست.

عزیزبک آمانوف در استقلال، شرزود تیمروف، وحدت هنانوف و منوچهر صفروف در پرسپولیس از حوالی نیم فصل دوم به ایران آمدند و در پایان فصل کمتر هواداری از این بازیکنان راضی بود.

در نتیجه همین عملکرد، دو تن از این خارجی‌ها جدا شدند و دو نفر دیگر هم شرایط چندان باثباتی ندارند. آمانوف در استقلال و هنانوف در پرسپولیس حداقل جزو نفرات اصلی یا آلترناتیو برای ورود به زمین هم نیستند. از طرفی تمیروف به تازگی قرارداد خود را فسخ کرده و صفروف هم راهی تیم لوکومتیو تاشکند شد.

با این وجود امسال دو تاجیک دیگر به این لیست اضافه شد. احسون پنشنبه در ذوب آهن و شرالدین بوبوئف در صنعت نفت آبادان دو نفری بودند که از این فصل در لیگ برتر ایران حضور خواهند داشت. هر چند این بازیکنان هنوز برای تیم های خود بازی نکرده‌اند.

به نظر می‌رسد با عملکرد نه چندان مثبت خریدهای سال گذشته، فصل جاری برای بازیکنان ازبک و تاجیک که به ایران منتقل شده‌اند، کلیدی خواهد بود چرا که کارنامه منفی آن‌ها در ایران می‌تواند به منزله عبور از بازیکنان تاجیک و ازبک خواهد بود و باز هم خریدهای خارجی حول محور اروپای شرقی، آمریکای جنوبی و آفریقا خواهد بود اما عملکرد مثبت آن‌ها با توجه به قیمت‌های نه چندان زیادی که دارند، می‌تواند زمینه حضور بازیکنان اهل آسیای مرکزی را تقویت کند.

۴۱۵۴