فرمول صعود تیم ملی ایران به جام جهانی 2026 با سهمیه 8+1

فرمول صعود تیم ملی ایران به جام جهانی 2026 با سهمیه 8+1

پایگاه خبری فوتبالی - کنفدراسیون فوتبال آسیا مسیر صعود تیم ها به جام جهانی 2026 با افزایش سهمیه ها را اعلام کرد.

به گزارش فوتبالی، کنفدراسیون فوتبال آسیا امروز به صورت رسمی از افزایش سهمیه این قاره برای صعود به جام جهانی 2026 از 4 و نیم سهمیه به 8 و نیم سهمیه خبر داد.

طبق اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا مسیر راه یابی تیم ها به جام جهانی 2026 به شرح زیر است:

*دور اول مقدماتی جام جهانی: 22 تیم با رتبه های 26 تا 47 به صورت خانگی و خارج از خانه به مصاف هم می روند که در آن 11 برنده به دور دوم مقدماتی صعود خواهند کرد.

*دور دوم مقدماتی جام جهانی : 36 تیم – تیم های رتبه بندی شده از 1 تا 25 و همچنین 11 برنده از دور اول مقدماتی – به 9 گروه چهار تیمی تقسیم می شوند که هر کدام به صورت رفت و برگشت، خانگی و خارج از خانه به رقابت خواهند پرداخت.در نهایت دو تیم برتر از هر گروه در مجموع 18 تیم به مسابقات انتخابی جام ملت های آسیا 2027 صعود می کنند.

(6 سهمیه صعود مستقیم  به جام جهانی) مسابقات انتخابی جام ملت های آسیا: متعاقباً، 18 تیم که به طور خودکار به جام ملت‌های آسیا 2027 راه یافته‌اند، به سه گروه شش تیمی تقسیم می‌شوند که به صورت دوره‌ای، خانگی و خارج از خانه رقابت می‌کنند. از هر گروه دو تیم برتر در مجموع شش تیم به طور مستقیم به جام جهانی فوتبال 2026 راه پیدا می کنند.

*پلی آف آسیا(2 سهمیه مستقیم به جام جهانی): دور نهایی با حضور تیم های سوم و چهارم از همه گروه های مسابقات مقدماتی جام ملت های آسیا، در مجموع شش تیم تشکیل می شود. شش تیم در دو گروه سه تیمی قرار می‌گیرند و به صورت دوره‌ای به رقابت می‌پردازند. دو تیم اول از گروه های پلی آف آسیا به صورت مستقیم به جام جهانی فوتبال 2026 صعود می کنند. 

*(نیم سهمیه آسیا): تیم های دوم از هر دو گروه در یک مسابقه پلی آف برای تعیین تیم نماینده AFC در پلی آف بین قاره ای به رقابت خواهند پرداخت.

1470