گزارش فارس/ آشفتگی در وضعیت داوران فوتبال ساحلی/ از بکارگیری داوران غیرتخصصی تا قضاوت با پیراهن های رنگارنگ و اسپانسر تاریخ گذشته

گزارش فارس/ آشفتگی در وضعیت داوران فوتبال ساحلی/ از بکارگیری داوران غیرتخصصی تا قضاوت با پیراهن های رنگارنگ و اسپانسر تاریخ گذشته

پایگاه خبری فوتبالی- لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور در فصل جدید 1402-1401 آغاز شده اما متاسفانه داوران این رشته پر افتخار توپی گلایه های زیادی از بی توجهی فدراسیون فوتبال دارند.

به گزارش فوتبالی و به نقل از فارس، لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور در فصل جدید 1402-1401  از 18 خرداد با حضور 10 تیم  آغاز شده که داوران این رشته پرافتخار توپی کشور گلایه‌‌های زیادی از فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و کمیته داوران دارند که چرا مورد این همه کم لطفی و بی‌مهری قرار گرفته اند.

 در حالی لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور وارد هفته پنجم می‌شود که متاسفانه داوران این رشته هنوز البسه داوری خود را از فدراسیون فوتبال دریافت نکردند. این داوران از شروع لیگ با تیشرتی که  فدراسیون فوتبال در اختیار آنها قرار داده برای برگزاری کلاس‌‌ها، سمینارها، رفت و آمد در هتل که عملا مخصوص استراحت و صرف غذا بوده به قضاوت در لیگ پرداختند.

 البته مشکلات داوری در فوتبال ساحلی به همین جا ختم نمی‌شود به گفته برخی از داوران پیشکسوت تفاوت امکاناتی بین داوران فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی از سوی فدراسیون فوتبال و کمیته داوران وجود دارد. تفاوت‌هایی از قبیل چیدمان‌‌‌های داوری، برگزاری کلاس‌‌‌‌های توجیهی، حضور میهمانان و مدرس خارجی در کلاس، البسه داوران، بلیط پرواز  و ... آن ها از سال 98 تا به امروز حقوقی دریافت نکرده اند و این در حالی است که خداد افشاریان عضو هیات رئیسه و رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال اوایل سال اعلام کرد که فدراسیون با تمام داوران خود تسویه حساب کرده است.

در چند هفته از شروع لیگ امسال چند پرواز داوران و ناظران ساحلی یا کنسل شده یا بلیط پرواز برای آنان تهیه نشده و آنها نتوانستند راهی مسابقات لیگ برتر شوند تا جایی که در هفته سوم  این رقابت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به جای استفاده از داوران تخصصی ساحلی مجبور به استفاده از داوران فوتبال در بازی چابهار و سپاهان سمنان شدند. این پیشکسوتان  می‌گویند به جز در سه سال ابتدایی شروع لیگ برتر در کشور، هیچگاه چیدمان داوری به اهل ساحلی واگذار نشده است.

داوران ساحلی به خاطر عشق و علاقه‌‌‌ای که به کار خود دارند حاضرند با دستمزد و بیش از آنچه حقوقشان است برای حضور در یک بازی هزینه کنند آنها چیزی در حدود 160 هزار تومان و نمایندگان فدراسیون 90 هزار تومان برای هر دیدار در لیگ دریافتی دارند که آن هم 3 سال است  که پرداخت نشده است.

همانطور که در ابتدا گفته شد در لیگ برتر امسال داوران  به دلیل در اختیار نداشتن البسه داوری، تنها  از تیشرت هتلی که در اختیار دارند به قضاوت خود در لیگ ادامه می‌‌‌‌دهند که این موضوع زیبنده فوتبال ساحلی کشورمان که افتخارات زیادی از جمله سومی در جهان، قهرمانی در آسیا، قهرمانی جام بین قاره ای و ...در کارنامه خود دارد، نیست.

 اکثرا باشگاه‌ها و پیشکسوتان داوری نسبت به چیدمان‌‌های غیر کارشناسانه داوری اعتراض دارند. آنها مدعی هستند چرا با توجه به اینکه این همه داور با تجربه و بین المللی در کشور وجود دارد چرا کمیته داوران از داوران کم تجربه در بازی‌‌‌‌‌‌های حساس و مهم استفاده می‌‌‌‌‌شود. آنها به شدت معترض به این موضوع هستند و علت عدم  بیان مشکلات  و مصاحبه با رسانه‌ها را  اینگونه بیان کردند که در صورت اعتراض و  بیان مشکلات با کسر نمره انضباطی توسط مسئولان کمیته داوری فدراسیون فوتبال و کنار گذاشته شدن از قضاوت در لیگ روبرو می‌شوند.

موضوع مهم دیگری که وجود دارد تبلیغ نفت پارس بر روی لباس‌‌‌‌‌های قدیمی داوران است. شرکت نفت پارس در حال حاضر قراردادی با فدراسیون فوتبال ندارد اما به دلیل نداشتن البسه داوران در لیگ‌‌‌‌های پایین‌تر همچنان از لباس‌های قدیمی خود که تبلیغ نفت پارس بر روی آن نقش بسته استفاده می‌‌کنند. فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ،کمیته بازاریابی و کمیته داوران هر چه زودتر باید نسبت به این موضوع ورود کنند.

در پایان امیدواریم مسئولان فدراسیون فوتبال و کمیته فوتبال ساحلی به خصوص سازمان لیگ فوتبال هر چه زودتر به موضوعات داوری این رشته پرافتخار توپی ورود کنند تا دیگر شاهد این بی نظمی در لیگ برتر ساحلی نباشیم.

۴۱۵۴