آشنایی با سرمربیان لیگ 22؛ نفر اول نیمکت

آشنایی با سرمربیان لیگ 22؛ نفر اول نیمکت

پایگاه خبری فوتبالی - لیگ 22 با حضور 10 سرمربی‌ای استارت می‌خورد که لیگ 21 را هم روی همین نیمکت تمام کردند. 6 تیم اما با تغییر سرمربی نسبت به آخرین بازی لیگ قبلی وارد فصل جدید می‌شوند.

به گزارش فوتبالی،  در قیاس داخلی و خارجی هم برد با ایرانی‌هاست که 13 بر 3 جلو افتاده‌اند؛ استقلال، سپاهان و تراکتور، 3 تیمی هستند که سرمربی خارجی دارند. با احتساب این 3 نفر، 4 تیم دیگر هم سرمربیانی تازه‌کار در لیگ برتر دارند: نساجی، صنعت نفت، مس کرمان و ملوان. در استارت لیگ 22 خبری از انبوه مربیان استقلالی هم نیست چون فصل بدون امثال عنایتی و مجیدی و خطیبی و منصوریان و فقط با قلعه‌نویی، رحمتی و نکونام شروع می‌شود. از نظر تداوم حضور، رکورد همچنان دراختیار محمد ربیعی است که برای چهارمین فصل پیاپی، روی نیمکت مس رفسنجان خواهد نشست.

* استقلال

  با جدایی فرهاد مجیدی، نیمکت استقلال در لیگ 22 به ریکاردو ساپینتو سپرده شده است. مربی پرتغالی که یک دهه است وارد این عرصه شده و استقلال، چهاردهمین نیمکتی است که به او سپرده می‌شود؛ نیمکتی که در تاریخ لیگ برتر هرگز باب میل خارجی‌ها نبوده است.

* پرسپولیس

  همچنان با یحیی گل‌محمدی ادامه می‌دهند. او بعد از 2 قهرمانی و یک نایب قهرمانی لیگ برتر در 3 فصل اخیر، بازهم رای اعتماد گرفت. سومین سرمربی پرسپولیس در 7 فصل اخیر یعنی قرمزها به خوبی از اصل ثبات روی نیمکت خبر دارند.

* سپاهان

  عمر نویدکیا روی نیمکت سپاهان تنها 2 فصل بود و درنهایت محبوب‌ترین بازیکن سپاهان از سرمربیگری این تیم رفتنی شد. ساکت برای جانشینی او اما دست روی مهره‌ای بزرگ گذاشت: ژوزه مورایس با سابقه دستیاری مورینیو و کارنامه‌ای درخشان در لیگ‌های آسیایی.

* گل‌گهر

  در سیرجان، در همچنان روی پاشنه امیر قلعه‌نویی می‌چرخد. گل‌گهر بعد از فرار از سقوط در اولین فصل حضورش در لیگ برتر، حالا می‌خواهد یکی از مدعیان باشد و به همین دلیل امیر قلعه‌نویی را به عنوان پرافتخارترین مربی این بازیها، برای لیگ 22 هم حفظ کرد.

* فولاد

  در یک قدمی از دست دادن جواد نکونام بودند که افزایش مبلغ قرارداد از سوی آنها برای نکونام و از سوی نکونام برای استقلال، درنهایت فاتح جام حذفی و سوپرکاپ را در اهواز ماندنی کرد. نکونام با تیمی که خودش بسته جزو مدعیان لیگ 22 خواهد بود.

* مس رفسنجان

  محمد ربیعی و مس برای آخرین سال پروژه 3 ساله‌شان بازهم کنار همدیگر ماندند تا این بار حضور در جمع مدعیان و گرفتن سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را نشانه بروند.

 ربیعی و مس گویا برای هم ساخته شده‌اند که همکاری‌شان احتمالا به ماه پنجاهم هم خواهد رسید.

* آلومینیوم

  نتایج خوب در جام حذفی و خارج کردن تیم از بحران لیگ برتر با خطیبی؛ این دو اتفاق در کنار هم باعث شد مجوز ادامه حضور مهدی رحمتی روی نیمکت آلومینیوم تمدید شود و او یک بار دیگر از ابتدای فصل وارد لیگ برتر شود.

* ذوب‌آهن

  احتمالا نداشتن دغدغه سقوط، اصلی‌ترین دلیل مدیران ذوب‌آهن برای ابقای مهدی تارتار بود. با تارتار بخش زیادی از مشکلات ذوبی‌ها حل شده و می‌شود ولی آنها باید برای فصل بعد، فکری اساسی بابت اشتباهات داوری مرگبار همیشگی علیه‌شان بکنند.

* هوادار

  با رضا عنایتی به لیگ برتر رسیدند، با او در اولین فصل حضورشان نتایج خوبی گرفتند ولی درنهایت این همکاری تمام شد. هوادار هم به سراغ بهینه‌ترین گزینه موجود در بازار رفت: ساکت الهامی که خودش را هم از نظر فنی و هم از نظر اخلاقی، کاملا ثابت کرده است.

* تراکتور

  صندلی بازی در تراکتور زنوزی هنوز ادامه دارد و آنها طبق معمول، هر فصل را با سرمربی جدیدی که فصل قبل روی نیمکت‌شان نبوده، استارت می‌زنند. نتایج خوب ساعلام، درنهایت رای به حضور بردیف در تبریز داد که کارنامه‌ای گرانبها از خودش در فوتبال، ثبت کرده است.

* نفت 

  کمترین پاداش برای رضا مهاجری، ادامه همکاری با او در نفت بود. مهاجری در مسجدسلیمان، بازهم توانایی‌هایش را نشان داد و توانست نفت را از مثلث فجر و شهرخودرو، خارج و در لیگ برتر ماندنی کند.

* پیکان

  عجیب‌ترین اتفاق ممکن در پیکان، ابقای حسینی بود بخصوص بعد از نتایج ضعیفی که در مقطع میانی و پایانی فصل گرفته شد و پیکان با حسرت برد، لیگ را تمام کرد. 

* مس کرمان

  بازگشت به لیگ برتر درنهایت با فرزاد حسین‌خانی رقم خورد؛ کاپیتانی که نامش با مس عجین شده و سابقه انجام بیشتر از 600 بازی را برای کرمانی‌ها دارد. مهمترین ماموریت حسین‌خانی فعلا بقای مس در لیگ برتر خواهد بود.

* ملوان

  مازیار زارع، امتحانش را به خوبی پس داد و با تیمی جوان و درخشان، ملوان را به لیگ برتر برگرداند. تصمیم‌های کاملا فوتبالی در انزلی، ثابت کرد اگر کار در دستان کاردان‌ها باشد، نتیجه باب میل انزلی‌چی‌ها خواهد بود.

* صنعت نفت

همکاری‌شان با علیرضا منصوریان را قطع کردند تا با رضا پرکاس نه‌چندان مشهور، لیگ 22 را استارت بزنند. دکترین این فصل صنعت نفت، روی آوردن به مردان بومی تاریخ‌ساز مثل عبدالرضا برزگری و ابراهیم قاسمپور بوده ولی طبق معمول، بازیکنان زیادی رفتنی شدند.

* نساجی

  برکناری ساکت الهامی و سرمربی موقت شدن اسماعیل اسماعیلی، درنهایت نساجی را به یک تصمیم بزرگ رساند: سپردن نیمکت تیم به حمید مطهری که هرگز سرمربی نبوده ولی به عنوان یک نفر دوم، خودش را کاملا ثابت کرده است.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی