از بیلفسکی و سوکو تا شفر و استرا؛ طلسم خارجی آبی

از بیلفسکی و سوکو تا شفر و استرا؛ طلسم خارجی آبی

پایگاه خبری فوتبالی- زندگی مربیان خارجی روی نیمکت استقلال، قصه خاص خودش را دارد. داستانی که با زدراوکو رایکوف و جگیچ استارت خورد و پس از عبور از 2 مربی روس (بیلفسکی و سوکوموروخوف)، 2 آلمانی (کخ و شفر) و یک ایتالیایی (استراماچونی) به اولین پرتغالی تاریخ رسید: ریکاردو ساپینتو.

به گزارش فوتبالی، دو مربی خارجی اول استقلال، روزهای درخشانی را برای آبی‌ها ساختند: قهرمانی در لیگ و جام‌های بین المللی و جام حذفی و آسیا. بعد از آنها اما قصه طور دیگری رقم خورد و هیچ خارجی‌ای نتوانست از اول تا آخر یک فصل روی نیمکت استقلال دوام بیاورد. حالا باید دید ساپینتو این طلسم را می‌شکند یا ادامه‌ای می‌شود بر قصه قبلی‌ها؛ قبلی‌هایی که در تاریخ لیگ برتر هرگز به مقصد نرسیدند.

* لئونید بیلفسکی

  وقتی استقلال در حضور سوکوموروخوف، توانست بلافاصله مجوز برگشت به سطح اول فوتبال ایران را در چهارمین دوره جام آزادگان بگیرد، نیمکتش را به بیلفسکی روس سپرد. او اما خیلی زود، عیار خودش را نشان داد و برکنار شد. عمر بیلفسکی فقط 8 بازی بود: 4 برد و 4 باخت با تعادل کامل 11 گل زده و خورده و سپردن تیم به نصرالله عبداللهی.

* یوگنی سوکوموروخوف

  تصمیم علی فتح‌الله‌زاده پس از تراژدی بازی برابر سایپا و اخراج ناصر حجازی، بازگشت این مرد روس بود که با استقلال روزهای خوبی را در لیگ دسته سوم سپری کرده بود. او در هفته‌های پایانی فصل نتایج خوبی گرفت و به همین دلیل، لیگ بعد را هم به عنوان سرمربی استقلال استارت زد. اما این بار ناکام بود. 

اتفاقات بازی با فجر، نبردن دربی‌ای که پرسپولیس 9 نفره شد و نتایج ضعیف، حکم به برکناری‌اش تنها پس از 17 بازی و درست در فاصله 48 ساعت تا دربی برگشت داد.

* رولند کخ

  با کارنامه‌ای درخشان به واسطه سالها حضور روی نیمکت لورکوزن به عنوان دستیار کریستف دام راهی ایران شد و روی نیمکت استقلال نشست. اما اوضاع خیلی زود خراب شد: شکست برابر صنعت نفت در آبادان و سپس باخت به سپاهان در تختی. استقلال با کخ، نتایجی کاملا سینوسی گرفت تا درنهایت حکم اخراج او پس از تنها 18 بازی صادر شود. 

کخ روی نیمکت استقلال 1.56 امتیاز هر بازی را گرفت و ضعیف‌ترین آمار یک خارجی را در این تیم ثبت کرد.

* وینفرد شفر

  عمر او به حضور شماره 50 روی نیمکت استقلال در تاریخ لیگ برتر نرسید. شفر طلسم جام نبردن خارجی‌ها روی نیمکت استقلال را با قهرمانی در جام حذفی شکست ولی او هم نتوانست از ابتدا تا انتهای یک فصل دوام بیاورد. انتخاب مدیران استقلال در میانه‌های نیم‌فصل اول لیگ هفدهم برای پایان دادن به روزهای تیره و تار دوران منصوریان، شفر بود. او نتایج خوبی گرفت و مجوز حضورش برای فصل بعد هم تمدید شد. شفر اما در لیگ هجدهم بعد از باخت در دربی برگشت و از دست دادن قهرمانی به لبه پرتگاه نزدیک شد و با شکست برابر شهرخودرو در مشهد، در فاصله 3 هفته تا پایان فصل سقوط کرد.

* آندره‌آ استراماچونی

  در سیزدهمین حضورش روی نیمکت استقلال، آبی‌ها را بعد از سالها به صدر رساند و درست وقتی هواداران در اوج شادی بودند، 24 ساعت بعد ایران را برای همیشه ترک کرد تا طبق معمول، منتظر غرامت بماند. هنوز هم کسی درست و دقیق نمی‌داند بین او و باشگاه چه گذشت که مرد ایتالیایی هم روی نیمکت به سرانجام نرسید.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی