گزارش ویژه/ مردان پرتغالی و نیمکت‌ باشگاههای ایرانی؛ این خانه سیاه است!

گزارش ویژه/ مردان پرتغالی و نیمکت‌ باشگاههای ایرانی؛ این خانه سیاه است!

پایگاه خبری فوتبالی- قهرمان لیگ برتر بالاخره پس از 22 روز، تصمیم گرفت از سرمربی‌اش رونمایی کند و نیمکتش را به ریکاردو ساپینتو سپرد.

به گزارش فوتبالی، ساپینتو نهمین سرمربی پرتغالی تاریخ لیگ برتر است. پیش از او، 8 هموطنش سابقه مربیگری در ایران را داشتند و همگی ناکام بودند. 65 برد، 59 مساوی و 59 باخت؛ این کارنامه سرمربیان پرتغالی در تاریخ لیگ برتر است.

* آگوستو ایناسیو

  10 روز بعد از اخراجش از تیم یونانی، راهی ایران شد و روی نیمکت فولاد نشست. فولادی که با محمد مایلی‌کهن به قدری بد نتیجه گرفته بود که هیچکس نمی‌توانست از سقوط نجاتش دهد. مرد پرتغالی بعد از سقوط هم حاضر شد همچنان سرمربی فولاد بماند. او و تیمش در لیگ یک، عملکرد خوبی داشتند و درنهایت راهی پلی آف شدند. ولی دو تساوی برابر پیام و استفاده از قانون گل زده در خانه حریف، جلوی صعود فولاد را گرفت و آنها لیگ برتری نشدند.

 ایناسیو هم دیگر حاضر نشد به کار در ایران ادامه دهد و راهی آنگولا شد. فولاد چند روز بعد از خروج ایناسیو، امتیاز سپاهان نوین را خرید و به لیگ برتر بازگشت.

کارنامه در لیگ برتر: 4 برد، 6 مساوی، 3 باخت

* نلو وینگادا

  اولین بار نامش وقتی به گوش ایرانی‌ها خورد که روی نیمکت تیم ملی عربستان در جام ملتهای 1996 نشسته بود. بعد از شکست 3 بر صفر برابر تیم ملی در مرحله گروهی، در مرحله نیمه نهایی در ضربات پنالتی ایران را شکست داد و در فینال تیمش را پیروز کرد و در نهایت قهرمان آسیا شد. وینگادا در لیگ هشتم روی نیمکت پرسپولیس نشست تا بعد از قطبی و پیروانی، سومین سرمربی آنها باشد.

 مرد پرتغالی روی نیمکت مدافع عنوان قهرمانی، ناکام محض بود. قهرمانی لیگ را از دست داد، در جام حذفی برابر پاس شکست خورد و از گردونه بازی‌ها کنار رفت و در لیگ قهرمانان هم با وجود صعود از مرحله گروهی، بلافاصله در اولین بازی حذفی، شکست خورد. ضمن اینکه در مرحله گروهی هم، سرمربی پرسپولیس در شکست سنگین 5 بر یک برابر الغرافه بود.

کارنامه در لیگ برتر: 3 برد، 3 مساوی، 3 باخت

* مانوئل ژوزه

  گران‌قیمت‌ترین سرمربی تاریخ لیگ برتر تا لیگ دوازدهم بود با مبلغ 5 میلیارد تومان. رویانیان او را برای هدایت تیمش انتخاب کرد ولی پیرمرد دمدمی مزاج پرتغالی تنها یک نیم‌فصل در ایران دوام آورد. ژوزه مورینیو با تحسین از او یاد می‌کرد ولی کی‌روش، او را دشمن شماره یک می‌نامید.

 ژوزه با انبوهی از افتخارات در قاره آفریقا و بخصوص مصر و حتی سومی در جام باشگاه‌های جهان راهی ایران شد ولی خیلی زود به قاره سیاه برگشت.

کارنامه در لیگ برتر: 5 برد، 6 مساوی، 6 باخت

* آلفردو کاسیمیرو

  سال‌های پایانی دوران مربیگری‌اش را در ایران سپری کرد: در 2 مقطع روی نیمکت صنعت نفت در لیگ برتر و البته به عنوان سرمربی شهرداری بندرعباس در لیگ یک. صنعت نفت، لیگ دهم را با او شروع کرد و درحالیکه نتایج متوسطی هم می‌گرفت، ناگهان عذر مرد پرتغالی را خواست تا غلامحسین پیروانی را به آبادان ببرد. کاسیمیرو دو فصل بعد یعنی در لیگ دوازدهم، مجددا به نیمکت صنعت نفت برگشت ولی بدون حتی یک برد در 11 بازی، برکنار شد.

کارنامه در لیگ برتر: 9 برد، 9 مساوی، 15 باخت

* تونی اولیویرا

  تنها پرتغالی قهرمان فوتبال ایران، تونی است که روی نیمکت تراکتور، فاتح جام حذفی شد. تونی لیگ دوازدهم به عنوان جانشین قلعه‌نویی روی نیمکت تراکتور نشست، نتایج بدی هم نگرفت ولی ناگهان 2 هفته مانده به پایان فصل، اخراج شد. همینقدر ناگهانی هم فصل بعد در 5 بازی پایانی به تبریز برگشت و روی نیمکت تراکتور نشست. در لیگ چهاردهم هم تونی برای 10 بازی پایانی هدایت تراکتور را برعهده گرفت و در یک بازی عجیب برابر نفت تهران، به لطف درخشش علیرضا فغانی و اشتباهات مرگبارش، قهرمان نشد. او لیگ پانزدهم را هم با تراکتور استارت زد ولی تنها 13 بازی دوام آورد و برای همیشه از ایران رفت.

کارنامه در لیگ برتر: 29 برد، 19 مساوی، 12 باخت

* پائولو سرجیو

  یک پرتغالی دیگر روی نیمکت صنعت نفت نشست. عمده دوران حضور او در آبادان با تساوی و تقسیم امتیاز سپری شد. او البته رکوردشکن هم بود و تمام لیگ هجدهم را روی نیمکت دوام آورد؛ اتفاقی که برای سرمربیان خارجی و بخصوص پرتغالی روی نیمکت صنعت نفت به ندرت رخ داده است.

 سرجیو بعد از ترک ایران، راهی پرتغال شد و نشان داد به ایرانی‌ها علاقه‌مند است چون جعفر سلمانی و پیام نیازمند را هم با خودش برد.

کارنامه در لیگ برتر: 7 برد، 16 مساوی، 7 باخت

* آلبرتو کاستا

  او هم روی نیمکت صنعت نفت نشست. او در 19 بازی پایانی لیگ یازدهم، جانشین پیروانی شد و توانست تیمش را در لیگ برتر نگه دارد. 

با همین عملکرد، مدت حضورش روی نیمکت صنعت نفت تمدید و او لیگ دوازدهم را هم در آبادان گذراند ولی این بار تنها 10 بازی دوام آورد و با یک برد در این بازه زمانی، ایران را ترک کرد. 

کارنامه در لیگ برتر: 7 برد، 9 مساوی، 13 باخت

* میگوئل تکسیرا

کمترین مدت سرمربیگری در میان مربیان پرتغالی حاضر در ایران به تکسیرا تعلق دارد.

 او در لیگ نوزدهم و بعد از باخت‌های سریالی قلعه‌نویی به استقلال و مجیدی، در 2 هفته پایانی فصل به عنوان سرمربی موقت سپاهان انتخاب شد.

کارنامه در لیگ برتر: یک برد، یک مساوی

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی