جمعه سیاه؛ داغ جگرسوزی که بر جان تراکتور نشست

جمعه سیاه؛ داغ جگرسوزی که بر جان تراکتور نشست

پایگاه خبری فوتبالی - هفت سال پیش در چنین روزهایی تراکتور قهرمانی لیگ برتر را به شکلی بسیار دراماتیک از دست داد.

به گزارش فوتبالی، حدود هفت سال از تاریک ترین روز تاریخ باشگاه تراکتور یا همان "جمعه سیاه" می گذرد. روزی که دست تراکتور نزدیک از همیشه به جام قهرمانی لیگ برتر بود و انتظار می‌رفت که به پرشکوه ترین روز باشگاه محبوب و قدیمی تبریزی بدل شود اما به یکباره تبدیل به تلخ ترین شد. 

 شاید برایتان جالب باشد بدانید که هنوز هم تعدادی از طرفداران تراکتور هستند که بعد از مسابقه مذکور دیگر به ورزشگاه نرفته و به نوعی فوتبال‌زده شده‌اند. تراکتوری ها تا مدت ها بعد آن بازی علیه ارکان فدراسیون شعار می‌دادند و با اینکه آن زمان گفته شد متخلفان شناسایی و معرفی خواهند شد ولی با این حال هنوز هم به درستی مشخص نیست که عاملان آن‌ اتفاقات جه کسانی بودند و چندین سوال اساسی در این زمینه همچنان بی پاسخ مانده است.

دروغ به آن بزرگی را چه کسی گفت؟

قطعا مهم ترین سوالی که در این زمینه مطرح می‌باشد این است که چه کسی در ورزشگاه اعلام کرد بازی سپاهان و سایپا مساوی شده است. موضوعی که بعد از هفت سال پاسخی برایش وجود ندارد. در آن برهه ابتدا گفته شد آنتونیو اولیویرا دستیار و پسر سرمربی وقت تراکتور این دروغ را اعلام کرده، موضوعی که بارها و بارها توسط وی تکذیب شد و البته منطقی هم به نظر نمی‌رسد.

در تبریز هنوز هم چنین تصور می‌شود که چنین دروغی برای کنترل خیل عظیم مردم که عدم توفیق تیمشان را ناشی از اشتباه داوری می‌دانستند گفته شد. همچنین مدیرعامل باشگاه نفت تهران هم در برنامه نود از افراد خاصی نام برد که نتیجه بازی سپاهان و سایپا را مساوی اعلام کردند. 

آنتن و اینترنت چرا قطع شدند؟

از دقیقه 87 آن بازی هرگونه وسیله ارتباطی قطع بوده و حتی مدیرعامل تیم نفت تهران نیز به این موضوع صحه گذاشته و تیم اعضای زردپوش تهرانی هم خبری از نتیجه بازی سپاهان نداشتند. وزیر ارتباطات وقت در توضیح این مساله گفته بود: "آنتن‌های موجود در ورزشگاه یادگار امام تبریز قابلیت برقراری یک هزار و 22 مکالمه در آن واحد را داشته‌اند و نفر 10 هزار و بیست و سوم باید منتظر می‌ماند تا یک ارتباط قطع و امکان برقراری تماس او فراهم می‌شد." دلیلی که مسئولان وقت به آن استناد می کنند این است که به علت ازدیاد تماس، احتمالا مدیران و اعضای دو باشگاه امکان برقراری تماس را نداشته‌اند ولی سوال اصلی اینجاست ظرفیت تماس ها یک هزار و 22 مکالمه بوده و اصولا این تعداد نفر امکان برقراری ارتباط و آگاهی از نتیجه بازی سپاهان و سایپا را داشتند اما گویا هیچ کسی در جریان نتیجه بازی نبود که بعد از پایان بازی تراکتور و نفت تهران، جشن قهرمانی در تبریز گرفته شد.

چرا گوینده ورزشگاه، حاضران را به جشن دعوت کرد؟

یکی دیگر از اتفاقات عجیب آن روز جهنمی برای پرشورها، اعلام رسمی از سوی گوینده ورزشگاه بود. تی تی های مسرور از کسب اولین قهرمانی به زمین مسابقه ریختند و بازیکنان و تونی اولیویرا را در آغوش گرفتند. در همین حین بود که گوینده ورزشگاه خطاب به حاضرین اعلام کرد که افراد به جایگاه‌ها برگردند تا مقدمات جشن آغاز شود. البته بعدها گفته شد منظور گوینده جشن قهرمانی نبوده و مقصود جشن نایب قهرمانی!!! بوده است! میزان عصبانیت هواداران تراکتور از گوینده ورزشگاه یادگار امام به حدی بود که از فصل بعد هر گاه وی به هر عنوانی مثلا جهت معرفی بازیکنان یا اعلام تعویض یا اعلام گلزن مسابقه صحبت می‌کرد، تی تی ها با سوت های ممتد و مکرر اعتراض خود را به وی نشان می دادند تا درنهایت فرد گوینده ورزشگاه تبریز عوض شد!

اشتباه داوری آن هم توسط فغانی، چرا؟

اشتباهات داوری چون فغانی موضوعی است که تراکتوری ها نتوانستند با آن کنار بیایند. علیرضا فغانی در صحنه پنالتی اتفاق افتاده روی فرید بهزادی کریمی اشتباه مشخصی داشت و حتی محمد فنایی هم با گفتن عبارت "کشیدن شلوار بازیکن" سوژه شد و البته پنالتی را تایید کرد. همچنین به اعتقاد بسیاری اخراج آندرانیک تیموریان در واکنش به اعتراض وی در مسابقه‌ای در آن سطح از اهمیت از سوی داور بسیار سخت‌گیرانه بوده است. شدت اعتراضات به داور بین المللی فوتبال ایران به حدی بود که طبق گزارشی، وی به صورت میانگین دقیقه ای 100 پیامک راجع به اتفاقات تراکتور - نفت دریافت می کرده است. البته فغانی بعدها اشتباهات خود را قبول کرد و گفت: "همیشه گفته‌ام که تا زمانی که داوری فوتبال توسط انسان می‌شود اشتباه وجود دارد و من هم منکر این مسئله نیستم.

نه تنها از طرفداران تراکتورسازی بلکه از همه تیم‌هایی که از داوری من ضربه دیده‌اند عذرخواهی می‌کنم هرچند که همه تیم‌ها از داوری هم سود بردند و هم ضرر کردند." البته توضیحات فوق باعث نشد که تراکتوری ها با وی دل صاف شوند و فغانی بعد از آن مسابقه هیچ گاه در یادگار امام داوری نکرد.

گزارش از حامد حاجی محمدی

1997