گزارش ویژه/ پنج شکست سنگین تیم‌های ایرانی در آسیا؛ داش علی منصوریان!

گزارش ویژه/ پنج شکست سنگین تیم‌های ایرانی در آسیا؛ داش علی منصوریان!

پایگاه خبری فوتبالی- شکست سپاهان از الدحیل آن هم با خوردن 5 گل، خاطرات تلخ دیگری را هم برای تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان زنده کرد: شکست‌هایی با تعداد گل زیاد و نتایجی زشت و مفتضحانه.

* العین 6- استقلال یک/ 2017

  استقلال به عنوان تیم دوم گروه اول (بعد از الاهلی امارات) در مرحله یک‌هشتم نهایی به قرعه العین خورد: تیم اول گروه سوم بالاتر از الاهلی عربستان، ذوب‌آهن و بنیادکار. بازی رفت در ورزشگاه آزادی برگزار شد و تیم منصوریان به لطف گل دقیقه آخر کاوه رضایی از روی نقطه پنالتی برنده شد. در بازی برگشت اما فاجعه‌ای تاریخی رقم خورد و استقلال با 6 گل به العین باخت. منصوریان در این بازی، تیمش را با ترکیبی عجیب و غریب و با انبوهی از مدافعان در نقش‌های مختلف راهی زمین کرد: مثلث خط میانی با حضور مجید حسینی، فرشید باقری و هرایر مگویان که قرار بود مامور مهار عمر عبدالرحمان باشد به علاوه حضور زکی‌پور، پادوانی و رابسون جان‌واریو. استقلال در نیمه ثاول 2 گل خورد ولی فاجعه اصلی در 30 دقیقه ابتدایی نیمه دوم بود که دروازه رحمتی، 4 بار دیگر هم باز شد. گل کاوه رضایی البته برای خودش مهم بود: تنها ایرانی تاریخ لیگ قهرمانان که توانسته در 6 بازی پیاپی گل بزند. منصوریان در این بازی تصمیم به تعویض در دقایق 25 و 38 گرفت تا افتضاح تیمش را جبران کند که البته جبران شد.

* الهلال 4- پرسپولیس صفر/ 2017

  هواداران پرسپولیس که بابت شکست تاریخی استقلال، روی ابرها بودند در همان فصل برابر الهلال شکست سنگین تیم‌شان را دیدند. پرسپولیس و الهلال به فینال لیگ قهرمانان در منطقه غرب رسیدند ولی نسخه تیم برانکو در همان بازی رفت، پیچیده شد تا تساوی بازی برگشت، چاره کار نباشد. ستاره زمین کسی نبود جز عمر خربین سوری که هت‌تریک کرد. 

نکته عجیب بازی، این بود که الهلال بعد از زدن گل دوم، یک بازیکنش را به دلیل دریافت کارت قرمز از دست داد ولی در ادامه، 2 گل دیگر هم زد. اتفاق اصلی البته قبل از بازی رخ داده بود: محرومیت طارمی به دلیل قرارداد بستن با 2 باشگاه. مدیر روابط عمومی وقت پرسپولیس، این اتفاق را «حکمت» و خود طارمی آن را «خیریت» خوانده بود اما درنهایت تاوانش را پرسپولیس داد.

* بنیادکار 5- سایپا یک/ 2008

  سایپا به عنوان صدرنشین گروه دوم، حریف بنیادکار بود که گروه اول را به عنوان تیم اول پایان داده بود. بازی رفت به میزبانی ساً اما تیم ازبک کار را یک‌سره کرد. دو تا از 5 گل بنیادکار از روی نقطه پنالتی بود و حاصل از برخورد توپ به دست بازیکنان سایپا. تک گل سایپا را در این بازی، صابر میرقربانی زد که به عنوان بازیکن تعویضی وارد زمین شد و خودش هم با گرفتن توپ، یک تنه همه‌کار کرد. پیر لیت‌بارسکی در این بازی، ترکیب عجیبی را به زمین فرستاد: امید شریفی‌نسب به قلب خط دفاعی رفته و جلال حسینی، هافبک دفاعی شده بود. و هیچ اثری از جواد آشتیانی خوش‌تکنیک در زمین نبود. بازی دادن به جوانان بی‌تجربه‌ای مثل وحید شیخ‌ویسی و محمد پروین هم در ترکیب اصلی و اشتباهات‌شان، کمک زیادی به بنیادکار کرد.

* الغرافه 5- پرسپولیس یک/ 2009

  با انصراف شارجه امارات، گروه پرسپولیس 3 تیمی شد و آنها کنار الغرافه قطر و الشباب عربستان قرار گرفتند. از این گروه، پرسپولیس و تیم عربستانی راهی مرحله بعدی شدند. عجیب‌ترین نتیجه اما در قطر رقم خورد؛ تنها برد الغرافه آنهم برابر پرسپولیس با زدن 5 گل. الغرافه در همان نیمه اول، 3 گل زد و کار را تا حدود زیادی تمام کرد. 

تک گل پرسپولیس را در این بازی، علی کریمی برای تیم وینگادای پرتغالی زد اما روند کلی بازی طوری داشت پیش می رفت که پرسپولیس می توانست شش و حتی هفت گل هم بخورد.

* الدحیل 5- سپاهان 2/ 2022

  این باخت نبایستی در این لیست قرار می‌گرفت اگر مردان هجومی سپاهان، قدری بیشتر دقت می‌کردند و مردان دفاعی هم اینقدر راحت نبودند. تیم نویدکیا توانست گل خورده اول را جبران کند ولی در رویارویی اولونگا و مظاهری، دروازه‌بان ایرانی هیچ شانسی ندارد (مظاهری تا به حال 8 گل از اولونگا در 4 بازی خورده درحالیکه تنها 5 بار توانسته ضربات او را مهار کند). الدحیل در این بازی ب توانست 5 گل بزند درحالیکه سپاهان تنها 2 گل زد که هر دو هم از روی ضربات آزاد رقم خورد.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی