گزارش ویژه/ بررسی ماجرای رسمی بودن یا رسمی نبودن هیات رئیسه فدراسیون فوتبال

گزارش ویژه/ بررسی ماجرای رسمی بودن یا رسمی نبودن هیات رئیسه فدراسیون فوتبال

پایگاه خبری فوتبالی- ماجرای خبر منتشر شده درباره از رسمیت افتادن هیات رئیسه فدراسیون فوتبال چیست؟

به گزارش فوتبالی، در ساعات پایانی دیشب خبری قابل توجه منتشر شد. اینکه دلیل تشکیل نشدن جلسه دیروز صبح هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، این بوده که طبق استعلام دبیرکل فدراسیون فوتبال و پاسخ فیفا هیات رئیسه فدراسیون فوتبال از رسمیت افتاده است! 

بر اساس این خبر، گویا حسن کامرانی‌ فر با دبیرکل فیفا مکاتبه کرده و از او پرسیده آیا می‌توان جلسه هیات رئیسه را با حضور هفت عضو برگزار کرد که فیفا در پاسخ اعلام کرده چون تعداد اعضای هیات رئیسه 11 نفر در نظر گرفته می‌شود دو سوم اعضا بیش از 7 نفر می‌شوند و برای تشکیل جلسه هیات رئیسه به صورت رسمی حداقل به حضور هشت عضو نیاز است. هر چند کامرانی فر دیروز در گفت و گویی اعلام کرده بود که هیات رییسه از رسمیت نیفتاده و رسانه ها باید در این شرایط حساس در اطلاع رسانی دقت کنند!

نکته قابل توجه اینکه پیش از این گفته می‎شد با توجه به اینکه نایب رئیس اول و دوم شهاب عزیزی خادم رای اعتماد از مجمع نداشتند، تعداد اعضای رسمی و قانونی هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، 9 نفر است که از این 9 نفر شهاب عزیزی‌خادم عزل موقت شده و شهره موسوی هم به دلیل یک پرونده اقتصادی در بازداشت به سر می‌برد منتهی گویا حضور 7 نفر برای رسمی شدن جلسات هیات رئیسه فدراسیون فوتبال کافی نیست.

این خبر در حالی منتشر شده که حدود 2 هفته قبل که برای اولین بار خبر عدم مشروعیت هیات رئیسه فدراسیون فوتبال منتشر شد، یکی از اعضای هیات رئیسه اعلام کرد چنین خبری صحت ندارد چرا که در مجمع قبل نه نفر به عنوان عضو هيات رئيسه انتخاب شدند به استناد بند 1 ماده 36 جلسات هيات رئيسه با حضور حداقل 6 نفر به حد نصاب مي رسد و تصميات آن قانوني خواهد بود. البته ظاهرا کامرانی فر به جای اینکه به فیفا بگوید با توجه به نبودن نایب یک و نایب دو، هیات رییسه 9 عضو دارد و باید رسمیت با 9 نفر درنظر گرفته شود اما ظاهرا یا از تهران گفته شده تعداد اعضای هیات رییسه 11 نفر بوده یا اینکه خود فیفا 11 عضو را در نظر گرفته است. البته دیروز مشخص نشد که کامرانی فر خودش استعلام گرفته یا به او گفته شده که از فیفا استعلام بگیرد و شنیده شده همین ماجرا باعث اعتراض چند عضو هیات رییسه شده بود.

نقش کلیدی نایب رئیس بانوان

برخی اخبار حاکی از آن است که غیبت شهره موسوی در جلسات هیات رئیسه فدراسیون فوتبال تا اطلاع ثانوی، دلیل برگزار نشدن جلسه دیروز نبوده و گویا یکی دیگر از اعضای هیات رئیسه هم در جلسه امروز غایب بوده و با توجه به اینکه فرد مربوطه در جلسه هفته آینده شرکت خواهد کرد، فدراسیونی ها عقیده دارند به احتمال زیاد، شنبه هفته آینده شاهد تشکیل جلسه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال به صورت رسمی خواهیم بود اما ظاهرا با توجه به ماجرای استعلام کامرانی فر به نظر امکان تشکیل جلسه وجود ندارد.

این وسط البته یک روایت دیگر هم وجود دارد. اینکه ملاک فیفا، حضور 11 نفر در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال است که در اینصورت، هیات رئیسه مشروعیتش را از دست داده است هر چند که گفته می‌شود در صورتی که شهره موسوی از سمتش استعفا دهد، فدراسیون فوتبال می‌تواند یکنفر را جایگزین او در هیات رئیسه کند.

سوال ویژه از کامرانی فر

اینکه چرا در این مقطع دبیرکل فدراسیون فوتبال از فیفا درباره هیات رئیسه استعلام گرفته، سوالی است که هیچ پاسخ روشنی برایش وجود ندارد. چرا که اگر این استعلام گرفته نمی‌شد، هیات رئیسه فدراسیون فوتبال می‌توانست بدون مشکلی، جلساتش را پیگیری کند. باید دید آیا او خودش خواسته استعلام بگیرد یا اینکه به او گفته اند استعلام بگیرد؟ او فقط گفته که هیات رییسه از رسمیت نیفتاده است.

در هر حال چیزی که مشخص است این است که با توجه به 11 عضو هیات رییسه در صورت غیبت ادامه دار شهره موسوی، امکان تشکیل جلسه و رسمیت هیات رییسه وجود ندارد.

۱۹۸۴