سابقه تیم ملی برابر رقبای گروه B؛ نبردهای ژئوپلیتیک

سابقه تیم ملی برابر رقبای گروه B؛ نبردهای ژئوپلیتیک

پایگاه خبری فوتبالی- قرعه‌کشی جام جهانی 2022 در دوحه، انگلیس و آمریکا را در گروه تیم ملی قرار داد و رقیب سوم‌مان را هم تیمی اروپایی از بین ولز یا اسکاتلند یا اوکراین معرفی کرد. 

به گزارش فوتبالی، احتمال اینکه تیم ملی با دو رقیب اروپایی در یک گروه قرار بگیرد، بالای 60 درصد بود و درنهایت هم این اتفاق افتاد. قاره‌ای که تیم ملی هرگز موفق به شکست دادن نماینده‌ای از آن در جام جهانی نشده است. دهمین و یازدهمین رویارویی تیم ملی با یک تیم اروپایی در این دوره جام جهانی رقم خواهد خورد.

* انگلیس

  به دلیل مشکلات و تعارضات تاریخی موجود در تمام طول تاریخ بین دو کشور، ایران و انگلیس سابقه هیچ رویارویی‌ای با هم ندارند و برای اولین بار در اولین روز برگزاری جام جهانی 2022 به مصاف هم می‌روند. انگلیس پیش از این تنها یک بار با رقیبی آسیایی در جام جهانی روبرو شده: برد یک صفر در روز آخر مرحله گروهی جام جهانی 1982 و صعود به عنوان صدرنشین. انگلیس بعد از هلند، اسکاتلند، آلمان، یوگسلاوی، پرتغال (با این تیم 2 بار در جام جهانی بازی کرده‌ایم)، بوسنی و اسپانیا، هشتمین رقیب اروپایی تیم ملی در ادوار جام جهانی است. ایران هرگز موفق به شکست دادن تیمی اروپایی در این رویداد نشده و تنها توانسته از بازی برابر اسکاتلند در 1978 و پرتغال در 2018 امتیاز بگیرد.

* آمریکا

  یک بار دیگر رویارویی با آمریکا در جام جهانی بعد از 1998. گوی‌ها در قطر رای به تکرار نبرد قرن در این دوره هم دادند. آمریکا هرگز در جام‌های جهانی موفق به شکست دادن تیمی از قاره آسیا نشده و هرگز هم به انگلیس در این بازی‌ها نباخته است. تیم ملی در جام جهانی 1998 موفق شد آمریکا را 2 بر یک شکست دهد. 

دو تیم یک بازی دوستانه هم در خاک آمریکا برگزار کرده‌اند که یک بر یک به پایان رسید. تیم ملی در ادوار مختلف جام جهانی، 2 بازی با تیم‌های آمریکای شمالی انجام داده است: برد برابر آمریکا در 1998 و باخت به مکزیک در 2006.

* ولز

  گرت بیل، آرون رمزی، دنیل جیمز و بقیه می‌توانند با برنده خارج شدن از پلی‌آف اروپا، در گروه تیم ملی قرار بگیرند. ایران و ولز یک بار در یک بازی دوستانه به مصاف هم رفته‌اند. بعد از صعود تیم ملی برای اولین بار به جام جهانی، ولز یکی از رقبای تدارکاتی‌مان بود که در سال 1978 در ورزشگاه آزادی با یک گل تیم ملی را شکست داد. 

* اسکاتلند

  اسکاتلند یعنی اولین امتیاز تیم ملی در تاریخ جام جهانی. آنها برای گرفتن انتقام آن بازی و برنده نشدن‌شان، باید دو مرحله دیگر را پشت سر بگذارند: عبور از اوکراین و سپس شکست دادن ولز.

 تیم ملی در جام جهانی 1978 برابر اسکاتلند قرار گرفت و موفق شد ترمز آنها را با تساوی یک بر یک بکشد. احتمال اینکه ایران و اسکاتلند یک بار دیگر در جام جهانی برابر هم قرار بگیرند، بسیار کمتر از رویارویی با ولز یا اوکراین در قطر است.

* اوکراین

  اوکراین برای نهایی و قطعی کردن حضورش در جام جهانی 2022، بایستی از دو رقیب بریتانیایی بگذرد: آنها باید در مرحله اول برابر اسکاتلند قرار بگیرند و در صورت پیروزی برابر آنها، ولز را هم پشت سر بگذارند تا در مرحله اصلی جام جهانی با انگلیس همگروه شوند. ایران و اوکراین، یک بار در یک بازی دوستانه به مصاف هم رفته‌اند. دیداری که در ورزشگاه المپیک کیف برگزار شد و تیم ملی با تک گل علی دایی، میزبانش را شکست داد.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی