فوتبال در بهار ۱۴۰۰/ از تاجگذاری چلسی تا عبور موفقیت‌آمیز از تونل‌وحشتِ بحرین

فوتبال در بهار ۱۴۰۰/ از تاجگذاری چلسی تا عبور موفقیت‌آمیز از تونل‌وحشتِ بحرین

پایگاه خبری فوتبالی- بهار ۱۴۰۰ شاهد اتفاقات فوتبالی بسیار زیادی بود اما صعود ایران از دور دوم رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ و همچنین قهرمانی چلسی در لیگ قهرمانان اروپا از مهم‌ترین اتفاقات بود. 

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایرنا، سال ۱۴۰۰ با تمام فراز و نشیب‌هایش به اتمام رسید و در دنیای فوتبال نیز شاهد ماجراهای زیادی بودیم که گاهی همراه با اشک شد و گاهی خنده به لب‌ها آورد. شگفتی‌هایی به وقوع پیوست و در کنار آن قدرتمندان به روند خوب خود ادامه دادند. در این گزارش به مرور مهمترین اتفاقات فوتبالی در بهار ۱۴۰۰ می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

فروردین: از سوپرگل مهدی تا خداحافظی تلخ آقا نادر

۴ فروردین: محرومیت ۶ ساله برای رییس سابق فیفا

سپ بلاتر که پیشتر به دلیل تخلفات مالی در سال ۲۰۰۱۵ به ۶ سال محرومیت و دوری از فوتبال محکوم شده بود در حکم تازه‌ای که از سوی فیفا صادر شده به دلیل پرداخت پاداش‌های سخاوت‌مندانه ۲۰ تا ۲۷ میلیون یورویی باید به مدت ۶ سال و ۸ ماه دیگر از فوتبال دور بماند.

۲۱ فروردین: صعود فولاد به لیگ قهرمانان آسیا با چهار گل

تیم جواد نکونام با قدرت هر چه تمام‌تر موفق شد العین امارات با چهارتایی کند و به عنوان چهارمین تیم ایرانی به دور گروهی لیگ قهرمانان آسیای سال ۲۰۲۲ راه پیدا کند. صالح حردانی، شیمبا(۲) و آیاندا پاتوسی برای تیم جواد نکونام موفق به گلزنی شدند.

۲۴ فرودین: بهترین گل فصل لیگ قهرمانان اروپا توسط مهدی طارمی

پورتو از رسیدن به دور نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا ناامید شده بود و بازی با چلسی در لحظات پایانی در حال سپری شدن بود تا اینکه مهدی طارمی با قیچی برگردان باورنکردنی هم فاصله را به حداقل رساند و هم زننده گلی شد که توانست بهترین جایزه بهترین گل فصل را بگیرد و در بین سه نامزد نهایی جایزه پوشکاش قرار بگیرد.

۲۷ فرودین: کرونا، نادر دست‌نشان را از فوتبال گرفت

نادر دست نشان بعد از چند روز درگیری با بیماری کرونا و پس از درگیر شدن بیش از ۷۰ درصد از ریه‌اش علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته از سوی پزشکان با ایست قلبی مواجه شد و در سن ۶۱ سالگی از دنیا رفت. دست‌نشان در آن برهه هدایت تیم رایکای بابل را به عهده داشت.

۲۹ فروردین: کومان با بارسا به جام رسید

این آخرین جام لیونل مسی با کاتالان‌ها هم بود. بارسلونا در دیدار فینال جام حذفی فوتبال اسپانیا موفق شد با نتیجه چهار بر صفر اتلتیک بیلبائو را در هم بکوبد و قهرمان جام حذفی شود. سی و یکمین قهرمانی کاتالان‌ها با گلزنی گریزمان، دی‌یونگ و مسی (۲بار) به ثبت رسید تا آنها پس از قهرمانی از چمپیونزلیگ و شکست در ال‌کلاسیکو با جام به پایان فصل برسند.

اردیبهشت: فتح دربی با گل عیسی و پایان حکمرانی یووه در سری آ

یک اردیبهشت: شکست (موقت) سوپرلیگ اروپایی

با کنار کشیدن تیم‌های انگلیسی و در ادامه اسپانیایی و ایتالیایی، پروژه سوپرلیگ اروپایی شکست خورد. یوونتوس، رئال مادرید و بارسلونا تلاش بسیار زیادی برای پا گرفتن این لیگ داشتند اما موقتا حریف یوفا نشدند.

یک اردیبهشت: فوتبال ساحلی بازهم به جام جهانی نرسید

مسابقات انتخابی جام جهانی فوتبال ساحلی به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد و تیم ملی فوتبال ساحلی ایران برای دومین بار نتوانست مجوز حضور در جام جهانی را به دست بیاورد تا تیم های ژاپن، عمان و امارات راهی این رقابت‌ها شوند.

۶ اردیبهشت: درگذشت پیکشوست پرسپولیس

حمید جاسمیان، پیشکسوت فوتبال ایران و اولین کاپیتان تاریخ باشگاه پرسپولیس به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت. جاسمیان متولد ۱۳۱۵ در آبادان بود و ابتدا به عضویت شاهین درآمد و بعد از انحلال این تیم به پرسپولیس پیوست و سه سال با شماره ۵ پرسپولیس در پست دفاع آخر برای این تیم بازی کرد.

۱۲ اردیبهشت: ۱۹‌امین قهرمانی اینتر و پایان حکمرانی بیانکونری

اینتر پس از ۱۱ سال قهرمان سری‌آ فوتبال ایتالیا شد. در حالی که چهار بازی تا پایان فصل مانده، اینتر با ۱۳ امتیاز اختلاف صدرنشین است. آنتونیو کونته و مردانش توانستند به ۹ دوره قهرمانی متوالی یوونتوس پایان دهند. قهرمانی قبلی اینتر سال ۲۰۱۰ با هدایت ژوزه مورینیو بود. اینتر در آن سال قهرمان جام حذفی ایتالیا و لیگ قهرمانان اروپا نیز شد.

۱۸ اردیبهشت: همان همیشگی برای بایرن مونیخ و بوندسلیگا

در حساس ترین بازی هفته سی و دوم رقابت‌های بوندسلیگا ۲ تیم بوروسیا دورتموند و لایپزیش به مصاف هم رفتند. این دیدار که در ورزشگاه خانگی دورتموند برگزار شد با پیروزی ۳ بر ۲ زنبورها به پایان رسید تا قهرمانی مونیخی‌ها مسجل شود. این نهمین فصل پیاپی است که بایرن مونیخ قهرمان بوندسلیگا می‌شود. باواریایی‌ها از سال ۲۰۱۲ موفق شده‌اند قهرمانی در بوندسلیگا را به دست بیاورند.

۲۱ اردیبهشت: پپ و سیتی یک بار دیگر جزیره را فتح کردند

سیتیزن‌ها سومین قهرمانی خود طی ۴ فصل اخیر لیگ برتر را جشن گرفتند.  این پنجمین قهرمانی سیتیزن‌ها در لیگ برتر (هفتمین قهرمانی آنها در لیگ سطح اول انگلیس) است. آنها تحت هدایت پپ گواردیولا طی ۴ فصل اخیر لیگ برتر، ۳ بار قهرمان شده‌اند. گواردیولا نیز نهمین قهرمانی دوران حرفه‌ای خود در رقابت‌های لیگ را جشن گرفت.

۲۳ اردیبهشت: چهارمین قهرمانی متوالی مس سونگون در لیگ برتر فوتسال

مس سونگون با شکست کراپ الوند ایرانیان، قهرمانی خود را در لیگ برتر فوتسال باشگاه‌های کشور در فصل ۱۴۰۰-۱۳۹۹ قطعی کرد. این چهارمین قهرمانی متوالی نارنجی‌پوشان بود و باعث شد نماینده استان آذربایجان شرقی، جایگاه خود را در صدر جدول پُرافتخارترین تیم‌های تاریخ لیگ برتر فوتسال بهبود بخشد.

۲۴ اردیبهشت: پیروزی پرسپولیس در دربی ۹۵ با گل آل کثیر

نود و پنجمین دربی پایتخت با شکست آبی‌ها به پایان رسید تا یحیی گل محمدی طلسم مساوی‌های متوالی ۲-۲ را با یک پیروزی شیرین بشکند و پرسپولیس را به صدر جدول برساند. گل عیسی آل کثیر به طور کامل استقلال را از بازی قهرمانی خارج کرد.

خرداد: چلسی قهرمان اروپا شد و ایران از بحرین به سلامت عبور کرد

یک خرداد: اتلتیکو مادرید قهرمان لالیگا شد

تیم فوتبال اتلتیکومادرید قهرمان لیگ فوتبال باشگاه‌های اسپانیا شد و به سلطه چند سال اخیر رئال‌مادرید و بارسلونا پایان داد. تیم تحت هدایت «دیگو سیمئونه» که در ۲۵ هفته فصل جاری لالیگا صدرنشین بود در نهایت توانست با ۸۶ امتیاز، جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

۲ خرداد: لیل قهرمان لیگ یک فرانسه شد

لیل با پیروزی ۲-۱ مقابل آنژه، بالاتر از پاری سن ژرمن عنوان قهرمانی این فصل لیگ فرانسه را به دست آورد. شاگردان مائوریسیو پوچتینو امیدوار بودند که با لغزش لیل بتوانند بار دیگر قهرمانی در لیگ را جشن بگیرند اما علی رغم پیروزی ۲-۰ مقابل برست، این لیل بود که به لطف برتری مقابل آنژه جشن قهرمانی برگزار کرد. به این ترتیب بعد از سه قهرمانی پیاپی، پارس سن ژرمن این فصل به نایب قهرمانی رضایت داد. آخرین بار که تیمی به جز پی اس جی در لیگ ۱ قهرمان شده بود به فصل ۱۷-۲۰۱۶ برمی گشت که موناکو توانست جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

۵ خرداد: ویارئال با شکست یونایتد فاتح لیگ اروپا شد

فینال لیگ اروپا برگزار شد و در آن دو تیم منچستریونایتد و ویارئال به مصاف هم رفتند. این دیدار که در ورزشگاه گدانسک برگزار شد، در نهایت با پیروزی ویارئال به پایان رسید. ابتدا جرارد مورنو در دقیقه ۲۹ برای ویارئال گلزنی کرد اما کاوانی در دقیقه ۵۵ کار را به تساوی کشاند. در ادامه توپی از خط دروازه‌ها عبور نکرد تا کار به وقت‌های اضافی و ضربات پنالتی کشیده شود. در ضربات پنالتی این ویارئال بود که توانست با نتیجه ۱۱ بر ۱۰ به پیروزی دست پیدا کند و قهرمان لیگ اروپا شود.

۸ خرداد: صعود برنت‌فورد به لیگ برتر با حضور سامان قدوس

در آخرین بازی پلی آف لیگ دسته اول انگلیس، برنتفورد در ورزشگاه ومبلی لندن به مصاف سوانسی رفت و با نتیجه دو بر صفر به پیروزی رسید. در این بازی تونی در دقیقه ۱۰ از روی نقطه پنالتی و مارکوندس در دقیقه ۲۰ برای برنتفورد گلزنی کردند. سامان قدوس بازیکن ایرانی در این بازی از دقیقه ۷۴ وارد میدان شد تا در جشن پیروزی و صعود تیمش به لیگ برتر فوتبال انگلیس حضور داشته باشد.

۸ خرداد: دومین قهرمانی چلسی با گلزنی ستاره آلمانی

دیدار فینال لیگ قهرمانان فوتبال ۲۰۲۱ به میزبانی ورزشگاه اختصاصی پورتو پرتغال و بین دو تیم چلسی و منچسترسیتی انگلیس برگزار شد. در پایان این مسابقه، چلسی توانست با یک گل به برتری برسد و عنوان قهرمانی این دوره از مسابقات را از آن خود کند. ‌کای هاورتز در دقیقه ۴۳ تک گل این بازی را برای چلسی به ثمر رساند و تلاش سیتی برای جبران نتیجه هیچ ثمری نداشت. به این ترتیب چلسی دومین قهرمانی خود را در لیگ قهرمانان اروپا جشن گرفت.

۲۲ خرداد: جنگ جانانه اریکسن با مرگ و زندگی

در دقیقه ۴۴ بازی تیم‌های دانمارک و فنلاند کریستین اریکسن به یک باره بیهوش شد و پس از چند دقیقه احیا به زندگی بازگشت ولی نتوانست تا پایان یورو برای تیم ملی کشورش به میدان برود و چند ماهی در دنیای فوتبال ظاهر شود.

۲۵ خرداد: عبور از تونل وحشت بحرین با اقتدار هر چه تمام‌تر

تیم ملی فوتبال ایران برای حضور در دور دوم رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به بحرین رفت تا چهار دیدار باقیمانده خود را برگزار کند. شاگردان دراگان اسکوچیچ که برای صعود نیاز به حداکثر امتیاز داشتند با عبور از سد تیم‌های هنگ‌کنگ، بحرین، کامبوج و عراق جشن صعود گرفتند و صدرنشین گروه خود شدند.

۳۰ خرداد: سوپرجام بازهم به پرسپولیس رسید

سوپر جام باشگاه‌های ایران بین پرسپولیس و تراکتور در ورزشگاه آزادی به قضاوت علی صفایی برگزار شد که این دیدار با برتری یک بر صفر پرسپولیس خاتمه یافت. در دقیقه ۶۰ عیسی‌ آل‌کثیر در زمین تراکتور صاحب توپ شد و پس از پشت سر گذاشتن مدافع تراکتور با یک بغل پای دقیق دروازه تراکتور را باز کرد تا گل اول این مسابقه این‌گونه به ثمر برسد.

6641