گلزنی ژستد در ومبلی و آزادی از زبان مربی پرتغالی‌اش

گلزنی ژستد در ومبلی و آزادی از زبان مربی پرتغالی‌اش

پایگاه خبری فوتبالی- نیلتون ترسوو، مربی سابق ژستد در کاردیف سیتی می‌گوید که رودی یک مهاجم شماره 9 واقعی است.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ورزش سه، در لحظاتی که محمدحسین زاهدی‌فرد تابلوی تعویض ارسلان مطهری و رودی ژستد را نشان می‌داد، مهاجم فرانسوی – بنینی آبی‌پوشان در حال راز و نیاز با خدای خودش بود. بازیکنی که طی هفته‌های گذشته زیر انتقادات شدیدی قرار داشت و گل نزدن‌هایش، سبب شده بود تا او در کانون توجهات قرار بگیرد.

اما تنها دو دقیقه پس از ورود به زمین بود که با استفاده از ارسال دقیق و دیدنی حردانی، مهاجم بلندقامت استقلال به هوا پرید و با ضربه سری دیدنی و فوق العاده، مهم‌ترین گلش برای تیم مجیدی را به ثمر رساند. رودی ژستد با گل فوق‌العاده مهمی که وارد دروازه پرسپولیس کرد، باعث شد تا فاصله 6 امتیازی حفظ شده و استقلال همچنان با خیال آسوده لیگ را دنبال کند.

گلزنی رودی ژستد بهانه‌ای شد تا با نیلتون ترسوو سرمربی کانادایی – پرتغالی تیم فوتبال بالاوایزچیف زیمباوه به گفت‌وگو بپردازیم. وی که در سال 2011 تا 2014 به‌عنوان یکی از اعضای کادرفنی تیم کاردیف سیتی مشغول به کار بود، به‌مدت 2 سال رودی ژستد را در تیمش داشت و سابق همکاری و ارتباط طولانی مدتی را با گلزن دربی دارد.

پوریا جراحی، بدنساز سابق استقلال که اکنون جزو کادرفنی بالاوایزچیف زیمباوه است، کار مصاحبه با سرمربی سابق ژستد را انجام داده است. نیلتون ترسوو در این گفت‌وگو از ارتباط چندین ساله‌اش با ژستد صحبت کرده و حتی درباره مشورت‌های این مهاجم با او جهت حضور در ایران سخن به زبان آورده است.

* شما دستیار سرمربی کاردیف در لیگ جزیره و دسته اول انگلستان بودید. در آن زمان، رودی ژستد نیز به کاردیف سیتی آمده بود. نظرتان درباره او چیست؟

من این افتخار را دارم که به‌مدت 10 سال است رودی ژستد را می‌شناسم. یعنی از همان سال 2011 که به کاردیف سیتی آمد با ژستد در ارتباط هستم. او پسر خوبی است. یک بازیکن خوب در درون زمین و یک انسان خوب خارج از زمین فوتبال است. در مورد فوتبالش باید بگویم که ژستد در آن زمان برایمان خیلی مفید بود و امروز نیز همینطور است. ما او را یک مهاجم هدف عالی می‌دانستیم، یک شماره 9 ویژه. او پشت به دروازه خیلی خوب کار می‌کرد. در بازی رابط خوبی بین بازیکنان هافبک و مهاجمان بود. توانایی او در ضربات هوایی عالی بود. به لحاظ بدنی هم قوی بود و به ارسال‌ها می رسید. او همچنین به توپ‌هایی که نفوذی بودند و در عقب زمین بازی می‌شدند، می‌رسید. او دوست داشت گلزنی کند و کسی بود که می‌توانست این کار را انجام دهد. ژستد فردی است که پر کار و پر تلاش بود. در تمریناتش عملکرد خیلی خوبی داشت و در هر کاری که می‌کرد، خیلی حرفه‌ای بود. فکر می‌کنم اینها چیزهایی هستند که با اینکه از کاردیف سیتی رفت اما توانست آنها را حفظ کند. او همه این کارها را در باشگاه‌های بعدیش در انگلیس هم انجام داد. حالا هم به کشورهای دیگری رفته و اکنون بازیکن استقلال در ایران است. فکر می‌کنم همانطور که گفتم، فقط بحث فوتبالی او مطرح نیست. ژستد در خارج از زمین هم انسان خوبی است.

* آیا قبل از اینکه رودی به ایران بیاید، با شما تماس گرفت؟ اگر جواب مثبت است، سوالاتش از شما در چه خصوص بود و شما چه پاسخی دادید؟

بله، وقتی که ژستد داشت به استقلال می‌رفت، با او حرف زدم. ما مثل دو ‌دوست با هم صحبت کردیم و مثل همیشه با هم در ارتباط بودیم. مثل هر بازیکن جدیدی که می‌خواهد به یک کشور جدید برود، یک‌سری سوالات از من پرسید. در مورد لیگ، باشگاه و البته درباره ایران هم به‌طور کلی سوالاتی را مطرح کرد. خدا را شکر که من این شانس را داشتم که با مربی‌های ایرانی کار کنم. دوستان ایرانی زیادی دارم که در انگلیس زندگی می‌کنند. الان پوریا جراحی را هم به‌عنوان دستیار خودم دارم. قبلا در انگلیس با ابوذر نوغانی هم کار کردم که دستیارم بود. من تقریبا ایران را می‌شناسم و کارشان را از نزدیک دنبال می‌کردم. من اطلاعاتی را به ژستد دادم که درست است. به او گفتم که استقلال یک تیم خیلی خیلی بزرگ است. نه‌تنها در ایران بلکه در کل آسیا. هواداران زیاد و پرشوری دارد. برای او توضیح دادم که در آنجا بستر خوبی برای پیشرفتش وجود دارد. به او گفتم که نه‌تنها در ایران بلکه در کل دنیا می‌تواند خودش را نشان دهد. فکر می‌کنم بنا به خواسته‌هایش و با توجه به انگیزه‌اش که می‌خواست قهرمان لیگ شود و یک شخص مهمی باشد، آنجا برایش بسیار مناسب است. قطعا استقلال آنقدر باشگاه بزرگی هست که هر بازیکنی افتخار این را داشته باشد که در آنجا بازی کند. درباره زندگی خانوادگی و جامعه از من پرسید. چون قصد داشت همسر و بچه‌هایش را نیز با خودش به ایران ببرد. در این مورد نیز با همدیگر صحبت کردیم و همان‌طور که گفتم، من همه اطلاعاتی که از دوستان ایرانی‌ام یعنی پوریا و ابوذر جمع کرده بودم؛ در اختیارش گذاشتم. ایرانی‌ها خیلی مهمان نواز هستند. خیلی گرم و خیلی شبیه به فرهنگ پرتغالی هستند. ایران کشور بسیار خوبی برای رفتن و کار کردن و بازی کردن است و خیلی خوشحالم که این انتخاب را انجام داد.

* ژستد سابقه گلزنی به لیورپول، منچستریونایتد و لسترسیتی را دارد. آن زمان عملکردش در لیگ جزیره و لیگ دسته یک چگونه بود؟

همان‌طور که گفتم وقتی رودی در سال 2011 به تیم ما آمد، برای ما بازیکن خیلی مهمی بود. او بازیکنی بود که همیشه بازی می‌کرد تا اینکه از تیم ما جدا شد. فصل اولی که رودی آمده بود را بهتر به یاد دارم. او از یک کشور خارجی آمده بود و زمان می‌برد تا خودش را با ما سازگار کند. در فصل اول به یاد دارم که به فینال جام اتحادیه رسیدیم و با لیورپول در استادیوم ومبلی بازی کردیم و ژستد مانند یک شماره 9 گلزنی کرد و کار به وقت اضافه کشید. در وقت اضافه هم توانستیم نتیجه یک – یک را حفظ کنیم و با لیورپول به ضربات پنالتی رفتیم و ژستد حتی پنالتی خودش را نیز به گل تبدیل کرد. قطعا او در آن بازی بهترین بازیکن میدان بود. فصل بعدش ما قهرمان دسته یک شدیم و به لیگ جزیره صعود کردیم. او هم بخشی از موفقیتی بود که به‌دست آورده بودیم. به‌عنوان یکی از افراد کادرفنی می‌دانم که همه او را تحسین می‌کردند و قدردان همکاریش بودیم. مطمئنا با آن گل‌ها توانست برایمان تفاوت بزرگی ایجاد کند.

* در روزها و ماه‌های نخستی که ژستد به ایران آمد، از او انتقادات زیادی می‌شد. نظر شما درباره عملکرد فعلی او در ایران و وضعیتش در آینده چیست؟

فکر می‌کنم از هر کسی که از خارج از کشور به یک تیمی می‌آید، همیشه انتظاراتی هست، مخصوصا وقتی که مهاجم هستید. طبق گل‌ها و گلزنی‌هایتان، شما را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. این کاری است که مردم و هواداران با آن شما را قضاوت می‌کنند و گاهی کار سخت می‌شود. به یک کشور متفاوت رفته‌اید، فرهنگ متفاوتی دارد و همان‌طور که گفتم، حتی زمان حضور در کاردیف سیتی نیز از یک کشور دیگر آمده بود. همه به زمان احتیاج دارند تا خودشان را با شرایط وفق بدهند. در این مورد، نه‌تنها مسائل فرهنگی مطرح است بلکه مسائل فوتبالی نیز این‌چنین است. لیگ ایران خیلی رقابتی و فیزیکی است. توقع در آن بالاست و بازی کردن برای چنین باشگاه بزرگ و مهمی مثل استقلال، مسئولیت‌های خودش را دارد. اما ار آنجایی که رودی رو می‌شناسم، می‌دانم که به لحاظ روحی خیلی قوی است. کسی است که دور دنیا سفر کرده و در کشورهای زیادی بازی کرده است. قبل از آن در ملبورن بوده و تحت مربیگری دوست خوبم استیو کوین بازی کرده است. وقتی که در استرالیا بود، من مرتب با او در تماس بودم و همه از عملکرد ژستد رضایت داشتند. اما مثل هر چیز دیگری، زمان می‌برد تا شرایط مساعد شود و همین که شروع به گلزنی می‌کنید و سعی دارید خودتان را ثابت کنید، اعتماد به نفستان نیز بالا می‌رود. این در مورد یک مهاجم صدق می‌کند و من مطمئنم که رودی از این ویژگی استفاده می‌کند تا خودش را بسازد و پیشرفت کند. شکی ندارم که همواره توانایی‌هایش را نشان خواهد داد.

* کمتر از سه روز پیش او در مهم‌ترین بازی در لیگ ایران و مقابل پرسپولیس گلزنی کرد. او از روی نیمکت به زمین آمد و بعد از دو دقیقه توانست دروازه پرسپولیس را باز کند. نظرتان درباره ‌گل ژستد و عملکردش در زمین چیست؟

بله من و پوریا توانستیم نیمه دوم بازی را ببینیم. نتوانستیم نیمه اول را تماشا کنیم چون سرکار بودیم. اما نیمه دوم را دیدیم و همین که از روی نیمکت به زمین آمد، از او حمایت کردیم و امیدوار بودیم که بتواند گلزنی کند. فکر می‌کنم با تماشای گلش، همانی بود که گفتم. او رودی است، رودی که می‌تواند به سانترها برسد. این روش کار اوست و نشانه حرفه‌ای بودن ژستد است. برایش مهم نیست دو دقیقه باشد یا نود دقیقه، همیشه صد در صد نیرویش را می‌گذارد و سعی می‌کند تا جایی که می‌تواند، کارش را درست انجام دهد. فکر می‌کنم با توجه به گلش، گل خیلی خوبی بود. ضربه سرش از روی یک سانتر در حالی‌که بین دو مدافع قرار داشت، عالی بود. گل خوبی به ثمر رساند، همان‌طور که گفتم فکر می‌کنم این گل اعتماد‌به‌نفس و باور بیشتری در کارش به او بدهد و باعث بیشتر شدن بازی‌هایش تا انتهای فصل شود. اما برایش خیلی خوشحالم و فکر می‌کنم کسی مثل رودی همیشه شایسته به رسمیت شناختن هست.

* نظر شما درباره تیم ملی ایران و عملکرد آنها در جام جهانی 2022 قطر چیست؟

من دایره خوبی از دوستان ایرانی دارم. آنجا کشوری است که با اینکه هنوز افتخار حضور و دیدارش را نداشته‌ام، اما به‌خاطر ارتباطاتم خیلی نزدیک بازی‌هایشان را دنبال می‌کنم. در مورد تیم ملی هم این موضوع صدق می‌کند. با چیزهایی که دیدم، فکر می‌کنم آنها خیلی خوب کار می‌کنند. فکر می‌کنم این همان امتداد اتفاقاتی است که در دهه گذشته رخ داده است. آنها به دو جام جهانی پیشین نیز صعود کرده بودند. از الآن هم یکی از تیم‌های واجد شرایط هستند. پس یعنی سه جام جهانی پشت سر هم که نشان دهنده ثبات و مهم‌تر از همه، پیشرفت برنامه تیم ملی است. با توجه به چیزهایی که از بیرون می‌بینم، فکر می‌کنم مهم‌ترین چیز، حرفه‌ای بودن است. برنامه ریزی، توجه به جزئیات، سازمان دهی در داخل و خارج از زمین و همه کارهایی که انجام می‌دهید، تأثیر دارد و به فرهنگ فوتبال تبدیل شده است و به نظر می‌آید که این اتفاقات در تیم ملی ایران در حال رخ دادن است. پشت سر هم برنده شدن و پشت سر هم صعود کردن به شما کمک می‌کند که اساس کار را بسازید. در مورد آینده فوتبال ایران نیز فکر می‌کنم قطعا مثبت خواهد بود. باور دارم که این موضوع هم می‌تواند ادامه پیدا کند و هم بهتر شود. تیم ملی یک بازی برابر کره جنوبی را پیش رو دارد که زمان آن به‌زودی فرا می‌رسد. با اینکه تیم ملی ایران از قبل به جام جهانی صعود کرده اما با پیروزی در آن بازی در صدر گروه قرار می‌گیرد. اینکه بخواهم بگویم نتایج و جام جهانی چطوری پیش می‌رود، کمی سخت است. هنوز قرعه‌ها را نمی‌دانم، هنوز نمی‌دانم با چه کسانی رقابت می‌کنند اما در جام جهانی‌های گذشته خودشان را نشان دادند. حتی در جام جهانی قبل مقابل پرتغال بازی کردند و من هم آن بازی را خوب به یاد دارم. آن بازی خیلی پایاپای پیش رفت بنابراین می‌توانند با هر کسی رقابت کنند و توانایی انجام این کار را دارند. البته که چند تا از بازیکنان را می‌شناسم و از نزدیک آنها را دیده‌ام. طارمی کسی است که او را خیلی خوب می‌شناسم. در لیگ پرتغال هر هفته بازی او را می‌دیدیم. به نظر من، او بازیکنی است که در این فصل‌های اخیر، بسیار پیشرفت کرده و هر روز بهتر و بهتر شده است. او گلزن خیلی خوبی است، حتی الان که در پورتو بازی می‌کند، از پستش خارج شده و می‌داند بدون توپ چطور بازی کند. البته بازیکنانی مانند سردار آزمون یا علیرضا جهانبخش نیز هستند و به این‌ترتیب توانایی زیادی در تیم ملی وجود دارد. بنابراین فکر می‌کنم که آنها می‌توانند خیلی خوب کار کنند و هر روز بهتر و بهتر می‌شوند. از بیرون نیز از آنها حمایت می‌کنم.

7474